Høy PTH kommer bare av lavt kalsium. Hun tar feil. Lavt kalium kan komme av diare, tarmsykdom eller vanndrivende blant annet.
Lavt kalium gir meg bekjent ikke høyt PTH.
Du får spørre henne hvor det står.
Printable View
Høy PTH kommer bare av lavt kalsium. Hun tar feil. Lavt kalium kan komme av diare, tarmsykdom eller vanndrivende blant annet.
Lavt kalium gir meg bekjent ikke høyt PTH.
Du får spørre henne hvor det står.
Nora,
Takk skal du ha! Jeg skal spørre om det. Men du nevner kalsium... Min kalsium har jo vært innenfor normalen!!
Kalsium er det tettest kontrollerte stoffet i kroppen, for ellers ville hjertet sluttet å slå eller fått arythmier. Alle nerveimpulser skjer ved hjelp av elektrisitet og da trengs det korrekte nivåer av kalsium i blodet. Man får kramper--tetani ved kalsiummangel. Kalium har også noe med hjerterytmen å gjøre men er ikke det samme. Har med natrium-kaliumpumpen i cellene å gjøre blant annet.
Det er nettopp din høye PTH som sørger for at din kalsium kommer innenfor normalen og det gjøres ved å ta det fra beinvev etter behov.
Legen din er helt på viddene. PTH vil ikke øke kalium, man kalsium i blodet.
Les også mer på www.parathyroid.com hvor det står om hva høyt PTH forårsaker, men merk at siten er for dem med feilaktig høyt PTH men effekten av høyt PTH er det samme. Høyt blodtrykk, vondt i armer og bein og depresjoner.
Rolf Jorde, endokrinolog har også publisert masse om høyt PTH etc. , se listen ofver hva han har skrevet i pubmed:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... stractPlus
Bla litt ned for diverse om PTH, det er flere artikler.
Dette var tilfeldigvis norske artikler og av bare en skribent om PTH, internasjonalt fins det mange flere.