D-vitaminer - bivirkninger?
Hej
Jeg er begyndt at tage ekstratilskud af D-vitamin, men synes at jeg oplever bivirkninger 1 times tid efter indtagelse. Jeg får kvalme, ofte hovedpine og bliver utilpas. Jeg kan læse at D-vitamin KAN give bivirkninger, men oftest ved større doser? Jeg får nok ca. 20 mg. ialt - incl. det der er i den daglige vitaminpiller og i mine kalk-piller tilsat d-vitamin.
Er der andre af jer der tager d-vitamin der har oplevet lignende bivirkninger?
Mvh. Gitte
Re: D-vitaminer - bivirkninger?
Det er ikke bra å ha for mye eller for lite D-vitamin, men det er beder å få i seg for mye enn for lite. Har man for lite D-vitamin i kroppen vil Kalsium gå ned. Og i verste fall vil hjertet slutte å slå, fordi Kalsiumprosessen som er med på å få hjertet til å slå blir for svak.
Jeg begynte på 50 mkg daglig i dag, første dagen. Tok pillene for 30 sekunder siden. Så vi får se hva som skjer! Dette etter en abnefalning av lege, da mitt D3-nivå ligger på 45. Normalt referanseområde er 50 -150. Jeg tar også Kalsium-tilskudd. Jeg skal ta 1500 mg om dagen av ren Kalsium.
Dette ble feil Thomas.
D3 - som vi bør konsentrre oss om, sørger for mange ting.
I kalkstoffskiftet sørger D3 for å ØKE opptaket av kalsium fra maten du spiser. Senere sørger det også for å få kalsiumet inn i skjelettet.
Man konsentrerer seg om å besvare alle henvendelser om D3 med å snakke om kalsiumstoffskiftet.
Det er det minst viktige - FOR OSS !
Den bedring vi er ute etter ligger i den celluære opptrenden.
D3 er IKKE farlig ! Det avgis ikke skadelige metabolitter. Dessuten har kroppen et begrensningssystem for hormonet som lages av denne.
D2 er farlig ! Fordi det avgis skadelige metabolitter - OG fordi kroppen IKKE har et begrensingssystem for denne.
Det henger MYE gammel synsing og konlusjoner trukket på helt galt grunnlag i lærebøkene til dem som gir slike vanvittige opplysninger.
Ikke hør på dem.
Dessuten - VI, er ikke som andre !
Så må de bare slutte å behandle oss som om vi var friske bare fordi de går å inbiller seg at Levaxin gjør oss friske !
Vi trenger et mye høyere D3 tilskudd enn friske mennesker - derom ingen tvil fra mine egeopplevelser iallfall.
Kalsiumet i blodet er det stoffet som kroppen regulerer strengest. Og her er referanseverdiene å stole på - litt utenfor, og det er 0,1 - så er det fare på ferde.
Så mye utafor som du har, er som du antyder ganske skummelt og du bør passe på at de følger deg opp med prøver.
Jeg økte dosen fra 35 til 50 for en uke siden og jeg kjenner stor forbedring nå. Reduserte Armourdosen til 2G i går og jeg kommer til å fortsette å redusere når det trengs.
Så får en se hvor det ender.
Det bør du kanskje være OBS på Thomas - kan hende du må senke Levaxin-dosen :)
Hehe, jeg bare forklarte det som tidligere leger har forklart til meg.
Men at Jeg har lave verdier er det ingen tvil om.
Kalsium: 1.96* (2.15 - 2.51)
D3: 47* (50 - 150)
I dag tok jeg 50 mkg D3 for første gang. Har gått på 10 mkg D3 i 3 uker, hvorav de siste 2 dagene 20 mkg.
Jeg begynte også på 1000 mg Kalsium i går. Øker til 1500 mg i morgen tenker jeg.
Håper det ikke er for sent med disse tilskuddene og at jeg overlever dette kjøret!
- Men, hvorfor fikk jeg egentlig så lave verdier? Kan det ha noe med glutenfri kost å gjøre? Har spist mer eller mindre glutenfritt siden Juli.