-
Takk for at du deler av mye erfaring og kunnskap.
Jeg er ikke helt i bånn, det er nok mange som har det verre enn meg, men i forhold til fastlegen er det vanskelig; jeg får ikke medisin, jeg har jo så fine prøver (!), og ikke henvisning videre.
Jeg burde kanskje slått i bordet og krevd det, men jeg blir sittende med gråten i halsen og tårer i øynene når jeg er der, så det er ikke lett. Jeg tøffer meg opp før hvert legebesøk, men blir den svak når dagen kommer ...
Alle kjente kvinnelige slektninger på mors side har/har hatt stoffskifteproblemer, men min lege tar ikke det høytidelig. Det har blitt antydet at jeg kunne trenge psykolog, og til og med et senter for hypokondere i Bergen har blitt nevnt som noe som kunne passe meg. Er det rart jeg blir lei meg ? ...
Jeg innbiller meg ikke mine symptomer; hvem kan forresten innbille seg intens svie fra kjertelen til stadighet ??? Det hadde jeg aldri hørt om før jeg kjente det.
Jeg har bestilt time hos privat endokrinolog og skal dit i midten av september. Det vil koste meg ca 1200,- kr ++, men jeg kan ikke leve med at jeg bare skal gå å bli verre og verre uten å foreta meg noe. Har hatt gradert sykemelding i snart et år, og føler meg aldri helt ok. Det gjelder ikke bare meg, jeg har familie som dette også går utover.
Sukk :cry: Dette ble syting, men sånn er det bare i dag. Støtten fra forumet her er i alle fall positivt. Jeg vurderer også melde meg inn i NTF. :roll:
-
Uffda Tily - du beskriver desverre en situsasjon som mange har vært gjennom før de har fått hjelp. Jeg har vert der selv og hadde hypokondermistanken på meg i mange år før jeg fikk diagnosen.
Ble også henvist til psykiatri og somla bort noen år der.
Jeg blir både fortvilt og forbanna over å høre at det er slik enda !
Tenk på at du er heldig som ikke er av dem som blir så kognitivt svekket at de ikke får gjort noe - veldig bra at du går andre veier.
Jeg ser her på forumet at det er flere som bruker http://www.balder-klinikken.no/ i Oslo.
Jeg har også en arvelig komponent i familien og det er jo kjent at dette har en viss familiær arvelighet. Tross at dette er vanlig i familien har det ikke vært lett å få skikkelig forståelse, men nå er det blitt bedre.
-
n'Finn
Tror du virkelig jeg skjønte noe særlig? Lat som om du forklarer for en 7-åring neste gang. Eller en komplett idiot...
Nå har jeg gått 16 dager på Armour, og min influensafølelse er ikke borte (dette er forresten også et symptom på ME og/eller dagen-derpå følelse).
-
Jeg trudde jo det da Stina.....
Kjemitimen kan vi nok ikke ta her vel ?
-
Men vi kan ta det her:
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... 8071#18071
Om noen har lyst til å si noe mer om saken ;)
-
Gitte,
Vet ikke om du har fått svar, men her er den korte versjonen.
T4 og FT4 er lageret. Kroppen kan ikke bruke dette direkte, men må lage det om til FT3, som er det aktive hormonet. Så FT3 er det viktige hormonet.
Grunnen til at man måler T4 og FT4 er nokk at kroppen som regel (men ikke altid) klarer å omdanne T4 til T3 uten større problemer. Samtidig er det vist nokk slik at FT3 er det siste til å bli lavt når stoffskifte blir lavt. Først synker TSH, siden T4 og FT4 og til slutt T3 og FT3.
Med andre ord: Selv om T4 og FT4 er normal, så hjelper det lite hvis FT3 er lavt og da bør man få tilskud av T3. Eller finne ut hvorfor man ikke omdanner (F)T4 til (F)T3.