Fant en interessant artikkel i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/04/27/499028.html
:D :shock: :wink: :idea:
Printable View
Fant en interessant artikkel i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/04/27/499028.html
:D :shock: :wink: :idea:
Jeg forsøker også å bekjempe vekta med lavkarbo, men det går TREGT! Bare 2 små kilo på over 2 måneder. Deprimerende å tenke på de som raser ned flere kilo på samme tid :cry:
Har fått bekreftet fra legen bak Ketolysekuren at lavt stoffskifte kan være en hemsko slik at her er det bare å smøre seg med tolmodighet.
Kjenner den følelsen, Laura! Men heldigvis har det gått bedre for meg på lavkarbo. Alle andre slankekurer virket knapt på meg, så jeg har vært der...Sitat:
Opprinnelig skrevet av Laura
Spiser du så lite karbo at du er i Ketose? Du bruker ikke mye kaffe, kunstige søtningstoffer og sånn? Noen reagerer på aspartan med å ikke gå ned i vekt. Det er så individuelt.
De fleste sukkerfrie tyggegummier inneholder karbohydrater selv om de er sukkerfrie. Det er en skjult kilde til karbohydrater!
Du får se om du bør prøve en mer ekstrem variant? Har du hørt om Sven Sture Skaldeman? http://lillemaane.no/forfatter/anbefali ... deman.html
Han spiste bare fett og proteiner, kuttet karbohydratene helt.
Nora skrev i en annen tråd at de som har over 80 cm rundt midjen, har insulinresistens. Hun gikk først ned når hun prøvde Homeøpatisk Arnica. Kunne være lurt å sende henne en PM og høre hvor mye hun tok? Jeg har godt over 80 cm, og har vurdert å prøve selv.
Må bare ;)
- Ikke alle har insulinresistens selv om de er over 80 cm rundt livet!
Ã… si at 80 cm rundt livet betyr insulinresistens er bare tull. Jeg passerer det cm-målet galant, men har likevel ikke insulinresistens. Både glukosebelastning + c-peptid er perfekte hos meg.
Ja, jeg har vært i sammenhengende ketose i 2,5 måned nå. Spiser max 15 karber pr. dag, men det skjer ingenting. Ikke rikker vekta seg og ikke blir klærne romsligere. Jeg følger Ketolysekuren slavisk og har også kuttet ut de tingene som vi vet kan bremse. Bl.a. fløte, cottage cheese, rømme, forsiktig med ost etc. Får i meg fett gjennom smør, oljer og fete fiskeslag. Spiser/drikker ikke søtsaker i det hele og har heller ikke søtsug. Drikker max 1/2 kopp svart kaffe på morningen. Drikker 3 liter vann hver dag. Har flaske på kontorpulten min og fyller den stadig vekk. Har forsøkt å variere i antall karber både opp og ned for å se om det kan trigge, men det skjer ingenting.
Jeg er overbevist om at det er stoffskiftet som bremser, og fikk til slutt bekreftet fra Torkil at det kan være riktig!
Insulinresistens er IKKE det samme som diabetes og kan ikke måles via almindelige "diabetes-blodprøver". Og forudsat at diabetes er udelukket - er det korrekt, at fedtansamlingen rundt om maven - ER et primært tegn på insulinresistens - hos både mænd og kvinder.Sitat:
Sitat:
Insulinresistens
[...]
For at forklare hvad insulinresistens er, er det nødvendigt at starte med blodsukkeret. Blodsukkeret er kroppens konstante energiforsyning; glucose (en sukkerart) cirkulerer i blodet og forsyner alle kroppens celler med energi. Blodsukkeret skal holdes ret konstant, og derfor virker flere hormoner sammen om at regulere blodsukkeret.
Insulin er et af dem; det sænker blodsukkeret ved at skubbe glucose ind i cellerne, hvor det bliver forbrændt til energi. Når blodsukkeret stiger, produceres insulin, og når så blodsukkeret falder igen, stoppes produktionen af insulin. Sådan skulle det gerne være.
Men hos mange mennesker sker der gradvist ændringer, som bevirker at insulin ikke længere virker - selvom der bliver produceret insulin, så falder blodsukkeret ikke. Det betyder at blodsukkeret bliver ved med at være højt, og så bliver kroppen ved med at producere insulin. Denne tilstand kaldes insulinresistens - kroppens celler er resistente overfor insulin, som altså ikke virker godt nok.
Hvis man lider af insulinresistens, er blodets indhold af insulin forhøjet. Det er uheldigt, fordi insulin samtidig også blander sig i andre ting end blodsukkeret.
Forhøjet insulin giver overvægt hos ca. halvdelen af de insulinresistens. Når insulinniveauet stiger, producerer kvinder flere mandlige og færre kvindelige hormoner. Resultatet bliver mandhaftige kvinder - mandlig hårvækst, øget muskelmasse, dybere stemme, og hos dem der er overvægtige: fedt på maven lige som hos mænd - og så menstruationsforstyrrelser, præmenstruelle gener og nedsat frugtbarhed pga. PCO.
Ved at overgå til en kost, der sænker insulinniveauet, falder også niveauet af mandlige hormoner, så der er en udvej.
Hvad skal du spise?
For at sænke insulin skal du sænke blodsukkeret. Derfor skal du undgå de fødevarer, som giver et højt blodsukker. Samtidig har du brug for gode fedtstoffer fra naturlige kilder (fisk og nødder).
Ud med:
Hvidt brød
Hvid pasta
Sukker
Sodavand
Kager
Slik
Mælk
Ind med:
Magert kød, fjerkræ
Fed fisk
Avocado og olivenolie
Nødder, mandler og græskarkerner
- og selvfølgelig mange grove grøntsager
Ved insulinresistens er der mangler på vigtige vitaminer og mineraler. Samtidig findes der en række gode urter, som kan hjælpe hormonbalancen tilbage på plads, når kosten er i orden.
Læs evt videre i bogen "Harmoniske hormoner" af Mia Damhus.
Kilde (en af mange): http://www.motion-online.dk/fora/index. ... opic=16818
Bemærk: vedrørende græskarkerner - undgå dem, hvis man har tendens til at beholde vand i kroppen.... Græskarkerner ordineres ofte i tilfælde af børn (og andre) der ikke kan ligge tørt om natten.... og virker ved at hæmme udskillelsen af vand ud af kroppen (med urin).
Glukosebelastning er IKKE "diabetes-blodprøve", men inntak av 3 dl flytende druesukker hvor blodsukker måles både før inntak og deretter 2 timer etter. Man skal sitte i ro disse 2 timene for å ikke påvirke prøven. Dersom blodsukkeret etter 2 timer er høyere enn normalverdiene så har man insulinresistens, faller blodsukkeret tilbake til samme nivå som før inntak, har man IKKE insulinresistens.
Fettansamling rundt magen er kun en indikator på at man KANSKJE har insulinresistens.
Korrekt. Jeg har måske udtrykt mig upræcist.... Sædvanligvis foretager man glukosebelastningsprøven primært for at fastslå eller udelukke diabetes. Derfor brugte jeg udtrykket "diabetes-blodprøve".Sitat:
Eftersom begrebet insulinresistens er ikke specielt populær blandt læger, som årsag til bl.a. fedme, er det kun de færreste af læger, der direkte søger at fastslå evt. insulinresistens gennem en glukosebelastningsprøve, hvorfor jeg troede at den glukosebelastningsprøve du har fået foretaget var ordineret, som man plejer, for evt. at fastslå eller udelukke evt. diabetes.
Ligeledes korrekt. Derfor skrev jeg også "ER et primært tegn på insulinresistens...". Desuden handler det ikke mindst om hvordan kropsfedt er fordelt over hele kroppen.... Vejer man over 80-90 kg og måler mere end 80 cm rundt om livet og samtidigt er kropsfedtet proportionelt fordelt over hele kroppen - indikerer dette i sig selv ikke en insulinresistens.Sitat:
Hvis man derimod vejer almindeligt eller for meget OG lagrer uforholdsmæssigt meget kropsfedt netop rundt om livet (som man ofte ser mænd med f.eks. store maver og tynde ben) er sandsynligheden for at vedkommende lider af insulinresistens overvældende stor.
Tillykke med, at du ikke har diabetes og heller ikke insulinresistens. :D
Må bare skrive kort hvordan det går med vekta. Skal bort i ettermiddag, og i kveld, så nå må huset ryddes etter en uke hvor alt flyter.
Jeg har gått opp 400 g, men regner med at det skyldes menstruasjonen. Får se hvordan det går videre.