Re: Hvordan fungerer magen deres? Litt ufine detaljer!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av marge
Jeg samler mot til å be om utredning for cøliaki. :? Jeg føler at det blir litt vel mye legebesøk nå, så det er vanskelig for meg.
I den forbindelse lurer jeg på hvordan magen fungerer for andre enn meg. Jeg har aldri hatt treg mage. Jeg har diareaktig avføring i perioder. Ikke omgangsyke, det er bare slik at jeg må på do fort! Og det kommer ut fort og flytende. Unnskyld detaljene. Utenom dette så er det også slik at jeg må på do kjapt. Jeg kan ikke gå og "holde meg". Har faktisk hatt "uhell". :oops: Og det er mye luft i magen.
Jeg tar 2 1/2 grain Armour + 75 mcg Levaxin nå. Men sånn har magen vært lenge, ja snarere 10 år eller mer. Før behandling, med bare Levaxin og nå.
Sånn var det for meg også, jeg levde med diare og løs mage (eller det jeg tolket som diare) i 14 år. Jeg måtte også på do fort, var jeg heldig hadde jeg to minutter på meg fra jeg merket at jeg måtte på do, til jeg måtte sitte der. Og det er jo ikke alltid man er i så kort avstand til nærmeste do... så ja, jeg hadde noen uhell jeg også.
Det var ikke mye hjelp å få fra legene, beste kommentaren jeg fikk var at "jeg bare skulle se på diareen som en fin måte å gå ned i vekt på"!
Jadda... :roll:
Vel, løsningen kom for en dag ved en tilfeldighet.
Jeg hadde flere ganger fått påvist for lavt B12-nivå, og ble satt på sprøyter med det. Jeg ante jo ingenting om B12 annet enn det legen fortalte, og han sa ingenting om mageplager. Han fortalte bare om balanseproblemer og depresjoner, så jeg hadde aldri satt B12 i forbindelse med mageplagene.
For snart to år siden var jeg så ille plaget med magen at jeg ikke visste verken ut eller inn. Tilfeldighetene ville at jeg hadde vært hos lege og tatt blodprøver som viste at B12 var for lavt igjen og jeg ble nok en gang satt på sprøyter. Denne gangen opplevde jeg at det etter første sprøyte var tvert slutt med mageplagene! I løpet av to dager var magen normal, og jeg begynte å lure på hvorfor.
Jeg undersøkte en del om B12-mangel og fant en dansk nettside som fortalte mye mer om det enn legen min hadde sagt. Der stod det bla. at når man har for lite B12, så fungerer ikke de nervene som styrer tarmtømmingen. Derfor får man ingen varsel om at man må på do, før det (nesten) er for sent. Dette gjelder ofte også de nervene som styrer tømmingen av urin. Nå har jeg selvfølgelig mistet bokmerket, men jeg tror det var en side hos danske Netdoktor.
Vi som har autoimmune sykdommer, vi har ofte problemer med å ta opp B12 fra maten, fordi vi produserer for lite av et stoff som kalles intrisic factor. Dette stoffet produseres i magesekken og trengs for at tarmene skal kunne ta ut B12 fra maten. Har man for lite av dette stoffet, blir for lite B12 tatt opp og man får symptomer som dette med følelse av diare.
Jeg fikk kranglet meg til 10 ukers behandling med B12 (får normalt bare 5), men tre måneder etter dette måtte jeg igjen ha ny runde. Ettersom jeg er av den utpreget late typen og ikke orker tanken på å være på legesenteret en gang pr uke i lang tid og heller ikke har råd til å betale for alt sammen, begynte jeg å søke etter alternativer. Og det var det noen her på forumet som tipset meg om!
Jeg kjøper derfor nå sugetabletter via nettet, og har det helt topp med det! Jeg kan få tilbakefall enkelte ganger, men da er det som regel for at jeg har glemt å ta tablettene på en stund. Tar dem ikke hver dag, trenger ikke ta dem mer enn et par-tre ganger i uka.
Det må være sugetabletter, for vanlige tabletter passerer bare rett igjennom. Sugetablettene går rett ut i blodbanen via spyttet.
Jeg kjøper mine tabletter her:
http://www.vitaviva.com
Siden dette er innen EØS-området, og kun til privat bruk for tre måneder om gangen, er det lovlig å bestille.
http://www.legemiddelverket.no/template ... 18547.aspx
Ett glass med hundre tabletter holder til et halvt års forbruk for meg.
Så dere som har slike mageplager; sjekk ut B12-nivået også! Husk at selv om prøvesvarene er innenfor normalen, så kan det likevel være for lavt!
Min B12 er nå på 350, legen min ville ikke at det skulle komme under 250, selv om laveste nivå er 175.