-
Ja, nora, kan godt være du har rett i det. Visst lite med meg som er typisk.
Når jeg fikk diagnosen fibromyalgi, hadde jeg så vidt nok punkter, så vidt jeg husker det. Senere på et behandlingssenter fikk jeg færre, så akkurat der og da "hadde jeg ikke" fibromyalgi. Da sa det at f. var en diagnose man gikk ut og inn av. Jeg har heller ikke vandrende smerter, evt diffuse smerter, som man ofte ser beskrevet ved f. Nei, det er de samme plassene det kommer og samme intensitet det øker med. Og de er bestemt spesifikke - i alle fall de fleste stedene.
Kom også over dette med aVWS såvidt i dag, og det kan jo også være at du har rett mht at det er dette jeg har hatt og ikke ITP. Men jeg har ikke krefter til å følge opp alt dette mulige. Kan ikke mer overlates til legene. Huff, blir så matt, enda mer enn før...
Men jeg har tenkt en del på om jeg kan lide av amalgamforgiftning, evt kavitasjon, og dette er jo forenelig med ME. For hvorfor har man fått ME? Det er det jo alltid en grunn til. Og jeg har jo alltid hatt så dårlig effekt av thyroxinet - tror det kan også være forenelig med amalgam-forgiftning.
Eller så er det noe av alt det du snakker om. Men jeg vet jo ikke hvordan i alle dager jeg skal klare å sette meg inn i dette, og enda verre: få legehjelp til det.
Hadde jeg bare hatt penger nok, så skulle jeg i alle fall fått amalgamet ut av kjeften + den betente rot-fylte tanna. For da kunne man jo se om det skyldes dette eller ikke. Ikke lett å skulle prøve/feile på alt mulig alternativt. Uff, nå gir jeg opp!
Neida, gjør ikke det ;) Blir bare litt "slapp". Nei, det neste må vel kanskje være Armour? Hvordan behandler de grisen der i Nederland - er det derfra vi norske vil få Armour'en på et evt registreringsfritak?
-
Når det kommer til Fibromyalgi så er det jo en diagnose på lik linje som ME. Det er egentlig ikke prøver som kan bekrefte eller avkrefte diagnosen, og da kommer som Nora sier inn tittelen sekke-diagnose. Da blir det nesten umulig å si om noe hjelper eller ikke. Jeg har en mor med diagnosen og hun har prøvd utallige ting som har helet andre FM pasienter, men på haenne har de ikke hatt virkning eller nesten ingen virkning. Men det er noe som tilsier at noen av dem med FM kan ha en type manifestert hypotyreose. Men det er bare en teori enda så vidt jeg har fått med meg.
-
Jeg tipper at den betente rotfylte tanna har noe med symptomene dine å gjøre....
Det er noen ganger end el ang. dette på internett, men jeg har ikke noen bokmerker om det.
Snakket med en dame senest for noen dager siden som mente at en sånn tann startet smertehelvetet hennes....
I de fleste andre siviliserte land er tannlege inkludert i helsetjenester....det var disidert meningen her også, jar lest noen forarbeider til sosialloven og der skrev de at sosiaotjenesten måtte dekke tannlege til klientene sine inntil tannlegetjenester kommer inn i folketrygden. Fodi det var vedtatt at det skulle det. Det ble aldri noe, heller ikke når vi fikk oljen.
-
Akk og ve, ja den forbaskada tanna!
To år etter at jeg rotfylte den med mange betente røtter som måtte renses ut flere ganger før gjenfylling - fikk jeg en ny og kraftig type hodepine, noe som kan indikere ME-utbrudd - ja, det var også etter en veldig kraftig luftveisinfeksjon. Så jeg lurer på sammehengen her ja. Har lenge tenkt på ME ang dette, men i det siste har det gått opp for meg når jeg rotfylte tanna. Har i ettertid hatt tannbyll to ganger utenfor røttene (eller mer eller mindre hele tiden, men de to gangene ble den så stor og vond at den da er blitt fjernet ved inngrep). Og hele tiden gjør det vondt når jeg tygger på denne siden, bare det er det minste hardt/litt motstand i maten. Så der er altså en betennelse der, kan ikke skjønne annet.
Tannlegen snakket sist om å fjerne tanna hvis tannbyllen kom igjen. Så jeg vurderer, vurderer, men det koster minst 10 000 å få inn ny tann + jeg må file ned to helt friske tenner (i alle fall den ene - ikke hull i en gang), for å sette inn den nye - på bro? Og dessuten, hvis det er kavitasjon i beinet over/ved de betente røttene, så må det også fjernes for å bli kvitt alle problemene. Har hørt noe om at biologiske tannleger i Norge borer ned littegrann i beinet og fjernet litt. Vet ikke om disse klarer å få med seg alt, og ikke vet jeg hvor man finner slike biologiske tannleger. Noen som vet det her inne?
-
Man kan ofte velge implantat i stedet for bro. Men det koster 20-15000. Da slipper man å ødelegge/file ned andre tenner.
Men det er flere ting å vurdere nøye med det også.
Ang betennelser og rotfylte tenner , så mener til og med svigermors professor på tannlegehøyskolen at "bare vi blir kvitt den, så blir formen fort bedre, skal du se"
-
Husker jeg fikk bro mye billigere, det fins noen tannleger som skjønner at ikke alle har gullhår i ***.
Jeg brukte Marianne Lavold i Oslo og hun gjordeikke de eksratingene som koster noen tusen ekstra. Da mener jeg at de setter på en midlertidig tann som koster ekstra i eventetiden og sån t tull som fordyrer. Hun underviser på tannlegehøyskolen selv, samt tar pasienter med tannlegeskrekk.
Har to broer selv, ja, de filer ned noen tenner ved siden av uten å kny. de spør nesten ikke, bare går på med dødforakt og vips er det gjort. Tar avstøpning og så kommer tnna fra Taiwan med tannflyet etter 5 dager eler sånt. Ikke noe å være redd for.
men man må velge tannlege med omhu.
det er en tannlege som driver og fjerner amalgam i Tønsberg men jeg vet ikke hva han heter, og det er noen som er opptatt av det med basillusker i røttene me jeg har ingen kankrete forslag, annet enn at jeg har hatt veldig god erfaring med Marianne Lavold. Jeg har flyttet fra Oslo og derfor gårt jeg ikke dit mer, men hun var mye billigere og gjore ordentlig jobb. Vet ikke om hun har spesielt greie på betente røtter.
Jeg hadde fjernet en tann som ikke ville bli bra, og gik uten i flere år, og M. Lavold lagde en bro den gangen og det var da ikke så himla dyrt som 10000.
det er også mange som reiser til polen eller estland for å fikse tenner, implantater er vanlig å gjøre slik. Men da må man vel være helt uten bakterier først....
http://www.tenneroghelse.no/
http://www.matoghelse.no/revmatisme-en- ... 49278.html nederst her står det at bekterieinfeksjon i tennene er en av årsakene til revmatisme
-
Tusen takk, baremei og nora, veldig snilt ;)
Haha, for en beskrivelse, nora - hihihi.
Jeg bor jo langt fra Oslo, så det er nok dessverre ikke et alternativ, heller ikke Polen, vil jeg tro, selv om jeg faktisk kjenner en som reiste med noen venner ned og fikk fikset noen tenner. Men da, som du er inne på, må jeg bli kvitt bakteriene først.
Så da var det denne biologiske tannlegen da, eller hva det var. Kanskje nettopp forbundet Tenner og helse kan opplyse meg om det?!
Hva er egentlig implantat? Hva fester de det på? Og hva heter det på polsk? :shock:
-
Det står noe om tannlegeutgifter i aftenposten på nett idag, forresten.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 674392.ece