Hei,Sitat:
Opprinnelig skrevet av gutt_81
Kan jeg spørre hvorfor du ikke tok blodprøve, var det legen som ikke ville?
Printable View
Hei,Sitat:
Kan jeg spørre hvorfor du ikke tok blodprøve, var det legen som ikke ville?
Nei grunnen til jeg ikke tok blodprøver i den perioden var at jeg ikke forstod alvoret med stoffskiftet. Jeg trodde ikke det var så nøye...Legen sa: "Du har kjempe resultater gå ut å vær glad".
Nå fikk jeg noen prøve resultater idag jeg vil ha hjelp til:
19.02.07
FT3: 5,4
FT4: 21
THS: 3,1
(prøvene før disse resultatene tok jeg 17 januar og har gått på 50 mg levaxin var dette:
ft4:20
ths: 2,7
Nora: Nå har jeg med Ft3, det har jeg aldri tatt før, så 5,4 sier meg ikke mye...)
Jeg tror legen din vil prøve å langsomt øke dosen slik at TSH er rundt 1, noe som er mest vanlig.
Da er det mest logisk å prøve det først.
Noen få, vledig få trenger en høyere TSH enn rundt 1, nemlig.
0,5-1,5 er norske anbefalte behandlingsmål.
Det er lurt å prøve det først.
Men at ft3 er 5,4 hva betyr det? Hva er normalverdiene for ft3?
Når jeg var på det dårligste med hodepinen hele tiden, store svimmelanfall etc hadde jeg TSH på 0,4.
Det var da en for stor dose for deg....
Det fins mist to referanseområder for ft3, og jeg vet ikke hvilken lab som har kjørt prøven. Den ene metoden gir lave tall, den andre littegrann høyere synes jeg å huske.
Hei igjen, nå har jeg vært hos legen idag. Han mener mine stoffsifte mitt er i balanse og vil at jeg skal fortsette på 50 mb frem til påske (10 april). Jeg har nå gått på 50 mg siden 8 jan.
Han mener mine plager kan skyldes ansgt (dette med å ikke kunne fokusere skikkelig, følelse av å ramle om, trøtthet etc). Derfor mente han at jeg må svette minst 3 ganger i uken, med aktivitet som jogging eller treningssenter minst en halv time. Dette fordi kroppen produserer noen stoffer når man trener som minsker angstfølelsen.
Hva tror dere om dette?
Det skader jo ikke å prøve, men ikke press deg selv dersom du merker at du blir totalt utslitt etter treningen. Klart en blir sliten etter trening, men altså ikke totalt utslitt.
Er vel endorfiner han mener...?Sitat:
http://www.helsenytt.no/artikler/endorfiner.htm
Lykke til! :)
Vanligvis betyr en TSH på 3 at du trenger littegrann mer, men hos noen få er det normalt. Din ft4 og ft3 er jo ganske ålreite.
Men det er individuelt.
Det går an å måle flere parametre for å få en pekepinn ang dosering, ferritin er typisk høy ved hyper, lav ved hypo, og kolesterol er høy ved underdosering og lav ved normal eller for høy dosering, og homocystein har også noen slike variasjoner alt etter dose.
Hvis en har for lav dose, vil jo ikke trening hjelpe,
jeg tror de mener endorfiner ang stoffer som får en til å føle bedre.
Det kan muligens være angst som legen sier.
Men det kan godt være at du skal tilbake til den dosen du følte deg bra på, egentlig. Det ble jo først kluss når det ble skikkelig vinter og du antageligvis led under lysmangel eller noe sånt.
Har gått nå 50% sykemelding på jobb, og har klart meg gjennom det... har begynte å jogge å gå tur siste mnd.... men blir ikke bedre... idag måtte jeg dra fra jobb... fikk ikke sove om natta, hver gang jeg skulle til å sovne inn skvatt jeg til... helt jævli
Har gått nå siden 8 jan på 50 mg.... (når jeg var hos spesialist i Påsken 2006, sa hun at jeg måtte øke da til 100 og at siden jeg var mann måtte jeg sikkert opp til 150 mg. Tok masse prøver da... alle var kjempebra utenom stoffskiftet).
Men hva kan man egentlig gjøre når man blir så dårlig? Er jo ikke bare å slappe av å bli bedre, er jo like dårlig når man vokner.... jeg er 25 år... dette er jo ikke et liv...
Og et spm. Angst, er det noen som leser dette som har hatt det som kan beskrive symptomene dere hadde da så hadde jeg tatt det med stor takknemelighet, begynner å lure på om jeg kan ha det