-
Tusen takk jenter, føler meg bedre allerede :D
Rart det der, med engang noen andre har hatt et symptom, blir det en lettelse!
Forresten så er puppene litt ømme også, sånn mensen tunge! Det er vel normalt det også?
Jaja, takker ja til MR allikevel, så kanskje jeg snart slapper av med at det bere er hormonene som spiller meg noen puss?
Mvh Maia
-
Dette visste jeg ikke noe om. Jeg ammet for 26 år siden. Jeg har væske fra brystene. Har hatt det i årevis....
Jeg husker at jeg var til mammografi pga dette. Må være ca 20 år siden. De fant ingenting, men "problemet" er der ennå...
....så jeg føyer meg inn i rekken altså.
-
Jeg har hørt kvinner som forteller at de kan få våt flekk på blusen/jumperen mange, mange år etter at de sluttet å amme egne barn dersom de hører spedbarn som skriker...Når vi først er inne på dette med lekkasje fra brystene. Merkelig det der.
-
Højt prolaktin og TSH
Hej
Jeg begyndte pludselig at få forhøjet Prolaktin i 2002, og får nu Dostinex (Cabergoline) piller for at sænke det.
Jeg har et TSH-tal på 4-5 men er ikke i behandling (min læge mener ikke det er højt nok).
Jeg har tit tænkt om der var en sammenhæng, da jeg har rigtigt mange symptomer som ikke kan forklares af prolaktinet (ifølge lægerne) -
træthed, kvalme, koncentrationsbesvær, maveproblemer osv.. Da jeg fik konstateret forhøjet prolaktin havde jeg ikke haft menstruation i 4 år og der kom mælk fra mine bryster. Jeg fødte og ammede min søn til 2000 - og havde altså mælk i brysterne i et par år herefter.
Bare lige en kommentar - ja måske er der en sammenhæng..
Jeg håber på at jeg kan få overtalt min læge til at prøve at sætte mig i behandling, måske det også vil kunne have indflydelse på det forhøjede prolaktin.
Mvh. Gitte i DK
-
Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg synest TSH på 4-5 er høyt nok til å bli medisinert, målte legen ikke fritt T4?
Symptomene dine stemmer iallefall med det en kan oppleve med lavt stoffskifte.
Lykke til!
Mvh Maia
-
Jeg føler meg skikkelig dårlig med så høy TSH. Noen leger mener imidlertid at man må ha TSH på 10! for å kunne starte behandling. Tåpelig mener nå jeg. Hvorfor skal vi bli enda dårligere før vi kan få behandling. ? Det tar jo lang nok tid å bli bedre likevel. :evil:
-
Frit T4
Hej igen
Mit T4 tal er 68 nmol/L og T3 1,71 nmol/L - min læge siger at disse tal ikke er forkerte nok til at jeg skal i behandling. Mit TSH har gennemsnitligt lagt på 4-5 men blev i januar målt til 10.30 - lægen mener at det var en fejlmåling da prøven blev taget om aftenen og derfor kan være fejlagtigt for høj.
Jeg skal have taget en ny blodprøve i næste uge og håber næsten at den er så meget over 4 at lægen vil prøve at sætte mig i behandling - ja det er helt utroligt at man ønsker sig "beviseligt" syg!!
Mange hilsner
Gitte i DK
-
gitte, din t4 er totalt t4 og er misvisende på kvinner, det vil være falskt forhøyet fordi vi kvinner har østrogener og det øker globulinene som frakter rundt og bindet thyroxin.
Det har vært en annen dame innom her cirka tre år siden fra danmark, og hun hadde også bare totalt t4.
Det er håpløst foreldet å måle totalt t4 som standard hos pasienter. Ingen her har fått de som standard, og det står ikke engang på rekvisisjonene.
Og her har mange lab gått over til ny , lavere øvre grense på TSH, nemlig 3,5 ller 3,6. For eksempel www.aus.no og følg linkene til TSH. Der står det at psietnen kan be om å få prøve thyroxin ved en TSH på 3,6.
I tyskland har mange lab senket grensen til 2,5.
Jeg selv ble veldig dårlig når TSH ble 2,5, og jeg selv forlangte å få begynne på thyroxin. Legen ble veldig sur, men måtte gi det til meg for slik er loven her.
lavt stoffskifte har definitivt noe med prolaktin og brystene å gjøre. Videre Kolesterol, homocystein, og ferritin og noen flere ting, de influeres direkte av stoffskiftet og brukes også som parametre på stoffskiftet, ikke bare TSH. Står i artiklene om thryeoideahormonresistens....
Hilsen
Nora
-
Totalt T4
Hej igen
Ja vi har åbenbart forskellige måleværdier i Norge og Danmark. Jeg har ikke oplysninger på andre T4 tal, men jeg ved at jeg har fået målt en anti-TPO på 142 i 2002, uden at man derved har fundet anledning til at sætte mig i behandling.
Til Nora : hjalp det dig at komme i behandling med thyroxin?
Jeg er spændt på når jeg skal diskutere med min læge, han har flere gange sagt at stofskiftet ser fint ud og er helt normalt selvom det som minimum har været 3,6.
Jeg er ellers rigtigt glad for min læge og han tager mig normalt meget alvorligt, jeg tror bare at han føler han handler helt efter forskrifterne så længe tallet er tæt på normalværdierne 4-5.
Tak for jeres hjælp - jeg afventer næste blodprøvemåling før jeg lægger klar til kamp - HVIS TSH igen er forhøjet, er lægen nok lidt nemmere at forhandle med... ;o)
Tak fordi jeg måtte snige mig ind i jeres forum - det er en fornøjelse så meget seriøs og veldokumenteret information man finder herinde - og så er I rigtigt søde ved hinanden - Det er dejligt!
Mange hilsner Gitte fra Dk
-
TSH ved behandling skal normalt være 0,5-1,5.
Det er noe helt annet enn "normalverdien" som jo er 95% av alle prøver man tok dengang man laget dette.
typisk er å ta tilovers blod fra kolesterolscreening, sier fürst lab.
Referanseområde heter det. Det er definert som alle verdier minus de øverste og de nederste 2,5%. Helt enkelt.
De sier at ved denne metoden er for mange syke inne i referanseområdet, og ønsket nivå-optimalt nivå er noe annet. For ekempel vet de jo at det er ønskelig med lavere kolesterol.
Man er ikke normal med en TSH på 5.
Det med hva TSH skal være ved behandling kan du lese både i det norske legetidsskriftet, samt på www.legemiddelhandboka.no som er uavhengig av produsenter, og som norsk helsepersonell er veldig stolte av, og på hjemmesidene til noen laboratorier, slik som www.furst.no og www.capio.no.
Se også www.thyroidmanager.org . Der sier de sågar at ved antistoffer så er målet for TSH ved behandling 0,3-1.
Noe lignende sier de også i tyskland.
nora