Hei Yvette :D
Østrogen kan man sjekke ved å ta en blodprøve hos legen. Vet ikke om det er mulig å måle det på andre måter, men det vet gjerne de andre her inne.
Printable View
Hei Yvette :D
Østrogen kan man sjekke ved å ta en blodprøve hos legen. Vet ikke om det er mulig å måle det på andre måter, men det vet gjerne de andre her inne.
Så mange hyggelige innspill :wink:
Anne Ma: Ja, lider man, så trøster du. Og går det bra for en, så gleder du deg med oss!
Joni: For noen tanker, men det er jo helt sant. Man burde ikke bli så glad fordi en møter en lege som gjør en god jobb, de burde gjøre en god jobb alle sammen. Og det er bare å snakke i vei i tråden, med det du har på hjertet, baaare koselig :D
Yvette: Fortsettelsen? Regner med det stopper der, håper evt på at han skriver noe av det vi snakket om til legen min, men det er kanskje litt tvilsomt - mest drøftinger. Jeg har jo også problemer med østrogen pga den autoimmune tilstanden her, men tar østrogentilskudd - det blir vel ikke helt det samme som egenprodusert, kanskje.
Ada: Ja, jeg vet at lysømfintlighet kan høre med til ME, men så er det jo også mange med ME som har sliten binyrebark. "Afterburning" hører også hjemme både for ME og sliten binyrebark.
Tårevæsker orker jeg ikke til med nå, det er ikke det verste problemet mitt med de tørre øynene. Men det er jammen godt med mange gode tips her :wink:
Har forresten et problem til som jeg fortalte øyenlegen om, men som glemte å ta med i innlegget først her: øynene mine renner veldig hvis det blåser. Og da ikke bare ute, men også inne. Blir nødt å ha litt sminke på de tunge øynene før jeg orker å gå ut, men av og til så renner de så mye at det er meget vanskelig å få på øyensminke. Da må jeg lytte og se ut av vinduet - joda det blåser. Jeg mener at dette problemet er verre jo dårligere jeg er, og det er ofte om vinteren - jo lengre det har vært kaldt, jo verre er jeg. Jeg har et trekkfullt hus, men jeg er overbevist om at det henger sammen med alt det andre jeg feiler. Øyenlegen hadde ingen spesifikke kommentarer til dette. Noen tanker?
Betyr det at nivå av østrogen = nivå av østradiol?Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Har vært på analyselista til Furst, men finner ikke ØSTROGEN....
Gjett om jeg kjenner meg igjen! Har sminket meg siden jeg var i tenårene. Har vel hatt problem med sminke og rennende øyne i 20 år nå - spesielt når det blåser og ved sterkt sollys....har ikke alle det? :roll: Jeg tror ikke jeg har hatt hypothyreose i så mange år...har iallefall ikke ME...kanskje sliten binyrebark? Støtter med Pregnenolone - tror jeg...Sitat:
Opprinnelig skrevet av Stina
Har vært til øyenlege pga problemer med fokusering, afterburning, en del andre synsplager, og følelsen av å ha fått dårligere syn selv. Fikk beskjed onm at det var vanlig for folk med lavt stoffskifte å ha plager med sånne ting, og at fokuseringsproblemene er pga muskulaturen. Går ut fra at det ikke er permanent til deg eller forsto det slik at dette kunne komme når man var sliten eller overarbeid. Det er vel noe man ofte er med denne sykdommen. Ble anbefalt simplex mot betennelse/såre øyne, og kunstig tåreveske mot tørre øyne.
Yvette :)
Jeg mener at det er det. Jeg har desverre ikke prøvesvarene mine her jeg er nå , men skal prøve å huske å sjekke når jeg er hjemme.
På nyttige linker ligger det sider for forklaringer av blodprøver. Du kan jo sjekke om dette er det samme som østrogen..
Dette fant jeg her. Det forklarer jo noe :) http://www.helse-sunnmore.no/lab/analyseliste.htm#_S-ØstradiolSitat:
Tolking. Østrogennivået varierer i løpet av menstruasjonssyklus. Østradiol er bundet til seksualbindende globulin (SHBG) og til albumin. (Analysemetoden innebærer et steg der bundet østradiol frigjøres). Bare en liten fraksjon av fritt østradiol er biologisk virksom.
Østradiol-bestemmelse er viktig i vurderingen av kjønnsutviklingen hos kvinner (menarche), i utredning av interfilitet og utredning av menstruasjonsforstyrrelser, visse graviditetsforstyrrelser og ved mistanke om østrogenproduserende tumor. Samtidig bestemmelse av FSH, LH og progesteron kan være aktuelt. Det kan være av interesse å bestemme østradiol ved levercirrhose, gynekomasi og hyperthyerose. Se ellers spesial-litteratur.
østradiol 17 b er riktig østradiol. Men det er bare logisk riktig å teste for på dag 12-14 av syklus. Se for øvrig grafen på www.snartgravid.com
En annen måte (mer vanlig) er å teste for FSH og LH på dag 1. Hvis de er veldig høye (over 12 tror jeg) da er man i perimenopausen eller menopausen. Noen kan få det tidlig.
Takk til dere to :D Kan jeg mase litt til? Når man er kommet i overgangsalder (fikk normal menstruasjon for noen dager siden - etter 1 1/2 år uten :roll: ), har det da noen betydning NÃ…R man måler i syklusen? Har man syklus? Bør man egentlig bare ta østrogentilskudd?
Øynene har plaget meg i årevis. Kanskje har jeg hatt lite østrogen i alle disse årene? Har aldri brukt p-piller eller andre hormonpreparater...så nå lurer jeg virkelig....(naturlige hormonkremer siste året).
Når østradiol viser 0,25 tatt på hvilken som helst dag i overgangsalderen, er det et ok nivå? Eller sier det ingenting?
Sorry alle spørsmålene. Jeg leter på nett selv, men er ikke i stand til å finne svar på dette....
Takk for linkene Anne Ma og nora! :D Glemte å si det. De kan komme til nytte. Jeg har skummet litt. Prøver å forstå...
Og sorry til deg Stina - at temaet ditt "sklei litt ut"... :oops:
Du henter det fint inn igjen. Gjør du ikke det? Takk!
Henter inn, når og hvis jeg vil hente inn :wink: