-
Hei Ninni!
Velkommen hit!
Da jeg fikk diagnose med lavt stoffskifte og Hashimotos for temmelig nøyaktig 2 år siden, hadde jeg som deg svært høy TSH, på 220, og antistoffer på over 1000. Fritt T4 og FT3 var nesten ikke målbare. Legen mente det var utrolig at jeg stod på beina, hun ringte laboratoriet for å få bekreftet at det ikke var trykkfeil. Jeg tror at våre høye verdier nok en gang viser at disse verdiene er relative.
Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Denne tilstanden kommer så snikende at man ikke skjønner det selv, men legger skylda på alt fra været til latskap og stress på jobben og jeg vet ikke hva. Det er godt å få et samlende "svar" på det hele. Mye faller på plass. Likevel kan man jo ikke tilskrive alt på Hypotyreose-kontoen. Du vil kanskje føle at du har en sorterings-jobb å gjøre fremover, hva er sykdom, hva er annet, det gjorde iallfall jeg.
Nå 2 år etter føler jeg meg som et annet menneske! Men det har tatt 2 år å nå hit. Og først nå forstår jeg, og kjenner jeg bokstavelig talt på kroppen, hvor syk jeg egentlig har vært!... Det er litt som å bli nærsynt har jeg pleid å bruke som forklaring for at folk skal forstå hvordan det er. Du vet ikke hvor dårlig du ser før du får briller.
Hvor lang tid tar det å bli frisk? Vanskelig å vite. Det er individuelt hvor lang tid det tar å bli seg selv igjen, men vær forberedt på at det kan ta tid! Mye tid! Jeg har forsøkt mye forskjellig for å bli "frisk så fort som mulig", og har i perioder vært svært utålmodig. Det siste - utålmodighet - er ikke noen god medisin tror jeg. Ellers har jeg forsøkt å være fornuftig. Av "medisinske ting" har jeg prøvd akupunktur og diverse kosttilskudd, ofte etter råd her på forumet eller ting jeg har lest andre steder. Selen mot antistoffene har jeg tro på. Omega3, C-vit, B-vit... Shiatsu-massasje prøvde jeg også, men det hadde mest å si for velvære tror jeg, uten at man skal kimse av det! Ã… gjøre gode ting tror jeg er bra! Jeg har drevet med ting jeg har hatt glede av, som ikke har krevd for mye krefter, men som har gitt krefter. Skogsturer, akvarellmaling, pilates... Jeg er usikker på hvilken virkning de forskjellige tingene har hatt. Men alt har kanskje bidratt på hver sin måte. Jeg vil ikke si at jeg er 100% frisk, det vil jeg kanskje aldri bli, men nå føler jeg at jeg er nærme minimumsmålet for hvor frisk jeg bør være!
Kan kanskje nevne at jeg hele denne tiden bare har brukt Levaxin for stoffskiftet. Jeg begynte mye lavere enn deg. Jeg startet med 12,5 mikrogram/dag og ble svimmel av det, men det var meg. Så økte jeg sakte men sikkert til 200 mikrogram daglig. Mest sakte i starten. Det tok 2 mnd mellom 12,5 og 25, tre mnd mellom 50 og 100, osv. Hele økeperioden varte i litt over ett år. Nå er jeg litt på vei ned igjen til omtrent 175/dag, det er akkurat som om jeg måtte over en kneik, gå litt på overdose før kroppen kom seg i gang. Men da jeg leste tråden din, må jeg si meg enig i at 100 høres litt mye ut, men hvis du ikke føler ubehag ved det, så er det kanskje greit. Men du sier at du er plaget av svimmelhet og trykk i hodet, det kan nok ha sin årsak i mengden Levaxin. Jeg husker at jeg hadde slike symptomer, før kroppen hadde vent seg til en ny, forhøyet dose.
Jeg tror at mange får andre typer helseplager som en sekundær effekt av det lave stoffskiftet. I hvert fall hvis man har hatt lavt stoffskifte lenge. Det kan være så ulike ting. Alt fra slitasje i ledd, til jernmangel. Men egentlig er det kanskje ikke så rart. Hvis kroppen er en motor, og tyroksinen på en måte er oljen som holder den gående, så hjelper det ikke å bare helle på olje og forvente at alle delene i den motoren skal fikses uten videre.
Selv har jeg slitt med mageproblemer hele tiden. Nå denne høsten er jeg i gang med behandling for matintoleranser på Balderklinikken. Det er for tidlig å si hva langtidseffekten av dette vil bli, men foreløbig har jeg følt meg markant mer opplagt, og velsignet klar i hodet! Tror det er pga dietten jeg følger.
Men først og fremst må du få stoffskiftet ditt på rett kjøl! Håper du blir fulgt opp av en god lege. Lykke til!
Beste hilsen, Hilma
-
Hei.
Jeg fikk lavt stoffskifte ved graviditet. Det vil si jeg har blitt holdt øye med siden 1995 pga mulig struma, men da jeg ble gravid med førstemann (dvs jente :D ) i 1999 begynte prøvene å vise at noe var galt... Men det er altså først nå i november 2006 at jeg har begynt på medisiner (125 mikrogram Levaxin). Er veldig spent på hvordan det vil gå fremover. Som deg har jeg hatt en autoimun tilstand (nå operert bort skoldbruskkjertelen), og stått på med jobb og full pakke hele tiden, selv om jeg ikke har følt meg i særlig slag. Men som du sier, dette er jo noe som kommer snikende og man venner seg til det utrolige...
Godt å høre at du er bedre iallefall!