Spesielt unge mennesker kan være fysisk aktive eller i full jobb en god stund helt til det butter.
Når man blir litt eldre så kan man ikke gå hypo eller undermedisinert ustraffet lenge.
Printable View
Spesielt unge mennesker kan være fysisk aktive eller i full jobb en god stund helt til det butter.
Når man blir litt eldre så kan man ikke gå hypo eller undermedisinert ustraffet lenge.
Ouuups! :oops: Mente ikke å anbefale noe sånt altså! Jeg har bare registrert hva som har skjedd med meg selv. Ble medisinert når jeg var 49 år. Det er vel ganske gammelt? I denne sammenhengen? I alle sammenhenger!Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Poenget mitt var at jeg merket ikke stort annet enn vektøkning den gangen. Og det hindret meg ikke i å være aktiv. Med en høy TSH altså. men hvem vet hvor mye lenger jeg kunne ha presset meg?
Hvor lenge bør man egentlig gå med slike symptoner, dvs variere mellom det å være sengeliggende noen uker til å ha litt energi en uke, så sengeliggende igjen?
Er jeg kanskje for utålmodig som etter 2 mnd ikke godtar at jeg er slik?
Har vært sofaliggende i månedsvis av gangen pga operasjoner, men da var det fremgang (bittelitt), men nå er det liksom bare tilbakegang hele tiden...
Du var vel sterk fysisk.
Binyrene og andre organer må ta støyten når man er ubehandlet hypo, og det varierer veldig når det sier stopp.
Og mange endokrinologer nekter for at noen kan føle det før TSH er blitt 10.
Det kommer av at noen har det slik.
Jeg selv var ganske sårlig med en TSH på 2,5.
Jeg tror det er fordi jeg har vært noe hypo siden 70-tallet, kanskje siden barndommen, jeg var et rolig og snilt barn. Husker godt episoder med håravfall og tykk i halsen og noe slapphet på 70-tallet samt at jeg ble dårlig etter hvert tannlegebesøk allerede når jeg var 13 (amalgam). Men som ung taklet kroppen hypoen mye bedre.
Har lest om unge hypoer som drev med ballett osv. og var veldig hypo.
nora
Om du er utålmodig MB? Det er langsomme greier dette med stoffskiftet. Generelt altså. Håper allikevel du blir bedre snart, men det er en tålmodighetsprøve ja! :?
Hei igjen,
idag har jeg vært å tatt prøve for blant annet kortisol...prøvde å være så avslappet som mulig (gikk bare ned trappen og rett i taxi og inn til legesenteret, heldigvis i 1. etasje), men jeg blir alltid nervøs når jeg tar blodprøver uansett, vet ikke om det har innvirkning og kan øke nivået?
De tok 7 glass og nå (et par timer etter) er jeg svimmel som aldri før.
Har ikke blitt svimmel av dette før, selv ikke når jeg har menstruasjon samtidig..
Jeg har tatt 100 mg i nesten 3 uker (så vet ikke om det vil slå ut på stoffskift-testene idag), men igår tok jeg 50 mg og idag 75 mg. Tenkte gå ned til 75 mg om dagen til jeg kommer til spesialist...men kan det gjøre meg enda mer svimmel?
Jeg har forstått det slik at dere andre som er dårlig av Hashimoto eller hypo likevel greier å gå til butikken selv om dere ikke jobber. Er det noen som har vært sengeliggende i ukesvis på min alder (35) uten å greie å komme seg ut engang?
Du tar ikke medisin om morgenen den dagen du skal ta blodprøve? Da får du falske tall.
Baremei:
nei tok medisinen etter blodprøvene - har lært mye disse 2-3 dagene siden jeg oppdaget dette fantastiske forumet :D
Her er prøvene mine for øvrig fra Furst i Oslo som da ifølge legen var brillefine:
VitaminB12: 270
Folat: 5,9 (> 5,7)
Ferritin: 27 (15-200)
Homocystein: 18 (5-15)
Så at Laura hadde høyere verdier enn meg, men at dere likevel sier at hennes er for lave..
Har ellers 670 i Anti-TPO, 0,81 i TSH, 17,5 i FT4 og er sengeliggende på 9 dagen nå uten bedring av noen symptomer? Prøvene over (unntatt stoffskifte) ble tatt for 7-8 uker siden og har vel bare blitt dårligere siden det...
B12 er for lav, synes jeg. Og folat (som også er et B-vitamin) ser også for lav ut. De henger sammen. Homocystein pleier stige ved B12-mangel og er enda en bekreftelse.
Ferritin bør opp mellom 50 og 70 sier Nora, og det tror jeg hun har rett i.
Selv har jeg fått beskjed om å spise jern når jeg hadde 32.
Så du bør om ikke annet be om å få en serie med B-vitaminsprøyter, evt. resept på TrioBe, og ta en jerntablett hver dag. Ã… spise masse grønne grønnsaker, lever og lage mat i jernkjele kan hjelpe deg å holde det vedlike siden.
Men du nevner langvarig stressperiode. Kan det hende at stresset har roet seg, og at kroppen nå får en reaksjon? Hvis du har holdt det gående på viljen samtidig med at stoffskiftet ditt har vært synkende kan det være et uheldig sammentreff at du går på snørra av begge deler akkurat nå. Nok er nok, liksom? I så fall vil også binyrene slite, og du få symptomene du beskriver. Med riktig tyroxindose vil i de fleste tilfeller også binyrene justere seg, men det tar lang tid. Den verste salthungeren kan avhjelpes med en til to salttabletter om dagen, dem får du på apoteket. Men sjekk med legen din først.
Med vitaminmangler attpåtil (for det har du) kan noen hver gå i dørken. Manglene kan hver for seg gi symptomer som kan forveksles med hypo, og sammen blir det dynamitt.
På den annen side: det kan hende at de nivåene du hadde på blodprøven samtidig med at du synes hverdagen fungerte bra var riktige for deg (selv om det er sjeldent), og at det nå er økningen som er feil for akkurat deg.
Du får kjenne etter litt og helst diskutere det med legen.
Takk Baremei,
jeg har lyst til å printe ut det du sier og ta med til legen :!:
Mente du ta en TrioBe om dagen, eller 1 TrioBe samt en vanlig jerntablett? (vet ikke om det er jern i triobe)
Er det bedre/raskere med sprøyte? Bedres tilstanden raskere tror du? Uten bivirkninger?
Har vært mye plaget med sår i munnen (afte) de siste årene, dvs daglig i 3 år. De siste 3-4 mnd har jeg hatt mye mindre, men fikk nå for 2 uker siden og de gror ikke. Dvs kroppen min klarer ikke nå å reparere virker det som. I tillegg har jeg fått en del acne som har satt seg siste uken.
Uansett, å ta TrioBe og jern kan vel kanskje ikke gjøre skade, men bare hjelpe. Vet du hvor lang tid det kan ta før et slikt inntak kan hjelpe, minimum?
Ja, jeg aner faktisk ikke om det er den økende dosen som gjør dette eller om bare alt er tilfeldig og at det uansett hadde smelt med en TSH på 5,1 før eller siden. Men går fra 100mg til 75g nå på egenhånd. Og så får jeg prøve å få legen som synes verdiene var fin-fine til å forstå at jeg har mangel...MEN hvordan gjør jeg det sålenge de er innen referanseområdet? Vet du om et sted der det står (av leger) at jeg bør ha høyere verdier?
Tusen takk Baremei for svarene dine :lol: