Kjære nora og baremei :D
Tusen takk for fyldige tilbakemeldinger. Så bra at noen skjønner noe.
Jo, tenkte jern var lav så mye som jeg kunne tyde, men siden jeg er komplett amatør tenkte jeg det var bedre å vente på ekspert-uttalelse, og ikke hadde jeg visst at B12 var en mulighet her.
Stoffskifteprøvene har jeg jo tatt med først i tråden her, derfor tok jeg dem ikke med igjen. Men de er som følger:
S-FRI-T3 4,0 (3,1-6,3)
S-FRI-T4 18 (12-22)
S-TSH 0,51 (0,40-4,40)
Men det var kanskje ikke disse dere tenkte på?
Ang S-Folat står det: Analyseproblemer. Varierende svar. 23-45. Men jeg vet da ikke om 23-45 er de varierende svarene eller normalverdi fordi teksten er blitt forskjøvet i kolonnen pga denne ekstra forklaringen.
Hva hun tror selv? Det vet jeg faktisk ikke. Vet ikke om hun har spekulert på det. For når jeg sier at hun er veldig dårlig, så mener jeg VELDIG dårlig. Vet ikke hvor mye jeg kan legge ut her siden hun nå ikke er tilstede og jeg da ikke kan forhøre meg med henne. Det er ikke sikkert hun er like frittalende som meg ;) :oops: Men jeg kan si at jeg er grusomt bekymret for henne.
Men jeg vet jo selv hvordan det er å være skikkelig, skikkelig dårlig. Ofte orker jeg ikke å gå til lege engang. Så jeg har tenkt mang en gang at man skulle hatt noen til å hjelpe seg i de verste kneikene. Familie og venner (de få man har igjen etter lang tids sykdom) er jo så travelt opptatt med sitt at man ikke orker å bry dem. Er det ingen slags pasientstøtte som kunne vært aktuell i slike tilfeller?
Kan sikkert nevne at hun har det som meg når det gjelder at hodet ikke fungerer. "Kan ikke tenke." Man klarer ikke å samle og sortere tankene, og dermed kan man heller ikke få utført noen handlinger. Så da må jo noen hjelpe å tenke for en. Og det er jo det jeg litt forsøker å gjøre for henne. Men vi vet jo hvordan det går når den blinde skal lede den blinde - da ender begge i grøfta :shock: Og så bor vi ikke engang på samme kant av landet, det gjør jo ikke saken bedre. Hun skulle hatt noen til å gå med henne til legen samt å følge opp alle tingene. Og det hadde nok ikke jeg greid engang, for jeg klarer det jo ikke med meg selv heller (selv om det jo er mye gøyere å hjelpe andre enn seg selv).
Ohoi - nå er jeg på viddene igjen. Men sykdomsbildet hennes er veldig komplisert. Kramper i brystregionen - kan det være hjerteinfarkt, astma, høyt stoffskifte? Ja, alle de forklaringene har hun fått + 2 til som jeg ikke husker. Selv lurer jeg på om hun kan ha ME, men det får vi la ligge til alt annet er utredet. For hun er uansett hyper/manisk - veldig! Hun har også noe med blodsukkeret. Husker ikke hva det heter. Men må spise ofte (og hun er så mye kvalm pga migrene - mye og ofte migrene). Så kan hun få veldig salt-trang.
Hun har flyttet mye de siste årene, noe som ikke gjør ting lettere, for da har hun byttet lege ofte. Den siste hun har er visst en nybakt mamma som satt og ammet når hun var til konsultasjon i sommer. Men hun er grei, sier min venninne, hun gjør alt hva hun ber om. Tror hun er ganske nyutdannet også. Så grei og hyggelig, men opptatt og ny? Ikke det beste for henne i hennes situasjon.
Når det gjelder manisk-depressiv: Jeg håper da inderlig de har tatt nøye stilling til det før de ga henne medisiner.
Skal se om jeg kan få tak i henne i morgen og få formidlet noe av det dere sier. Kanskje jeg kan ringe legen på hennes vegne med noe av informasjonen dere gir, samt at jeg kjenner henne litt - altså kan fortelle noe om symptomer og adferd. Hva tror dere om det?