Sv: Hvorfor blir noen så dårlige av jodtilskudd (kelp, m.fl)?
Jeg hadde for lite jod i blodet da jeg ble diagnostisert.
Fikk beskjed av legen om å ta kelp. Turte ikke det fordi jeg leste om så mye på forumet at dette ikke var bra. Jeg har ikke antistoffer. Har nå brukt Levaxin i et år. Begynt på Armour nå.
Jeg tenker på andre tilstander også: Det er en grunn til at når det er for lite eller for mye av en ting i blodet, så er det feil et annet sted i kroppen.
F.eks med kalsium og osteoporose. Hvis man har osteoporose, og kalsium øverst i referanseområdet på blodprøvene, da er det jo ikke bare å ta mer kalsium, for det er noe annet som gjør at det ligger mye i blodet, men ikke blir tatt opp av skjelettet. Dette ble litt surrete. Var bare et eksempel.
Men det er vel sånn at jodmangel kan føre til hypothyreose, så hvorfor skal man ikke ta f.eks. kelp hvis man får hypothyreose?
Det er en annen tråd her hvor det er skrevet mye om dette.
Jeg tenker bare at hvis man ikke har antistoffer, ikke struma, men bare et stoffskifte som blir sakte og jevnt lavere, OG man har jodmangel, da kan man kanskje prøve kelp før man prøver Levaxin?
En kjertel som av ukjent grunn begynner å svikte: Dette går jo gradvis - det skjer ikke over natten.
Kan det hende at den svikter mer og mer bare pga. jodmangel? Jeg hadde jo jodmangel, det som mange synes nå til dags er en så sjelden tilstand at det ikke kan være tilfelle.
Men hva er poenget. Jeg gidder i hvert fall ikke slutte med Levaxin og Armour for så å begynne med kelp bare for å se om det er slik. Orker ikke ta sjansen på det, for så å måtte jobbe opp en dose av erstatningshormoner igjen.
Det er så mange advarsler her mot å ta kelp/jodtilskudd.
Men for de som ikke har antistoffer, ikke er operert, men bare har lavt stoffskifte, kan det være et poeng i å prøve dette før man prøver Levaxin.
Får man da hypersymptomer vil det si at det hjelper med jodtilskudd, og hvis man ikke har gått på Levaxin så veldig lenge, kan det være lurt å prøve jod først.
Jeg hadde jo jodmangel, så det kan nok hende det ikke er så uvanlig som man skal ha det til. "Ja men man tilsetter jo nå jod i saltet."
- Ja, men jeg har nesten ikke brukt salt i maten i åresvis, jeg har drukket lite melk og spist lite fisk.
Jodmangelen ble påvist av urinprøve - døgnurin. Jeg ble satt på Levaxin og fikk beskjed om å ta jod, men det turte jeg ikke etter å ha lest her...