Hei sos
Jeg kan ingenting om knutestruma, men jeg har Hashimotos som deg. Så vet jeg at flere i min fars familie har hatt struma uten at jeg vet noen detaljer rundt det.
Jeg må også kremte mye, har tusser i halsen. Vondt å svelge, noe jeg føler jeg må gjøre mye, spesielt hvis jeg leser høyt, noe som er blitt nesten umulig for meg. Spurte legen sist om skjoldbruskkjertelen kunne begynne å vokse, for jeg føler det er blitt litt "trangere" der. Det kunne den, men det var ikke tid til å snakke mer om det der og da.
Artikkel til dr. Egil Haug som noen refererer til her:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
Husk å konferere med lege før du evt gjør endringer i doseringen.Sitat:
Innføringen av sensitive metoder til måling av TSH har vist at 0,100 - 0,150 mg L-tyroksin/døgn normaliserer TSH-konsentrasjonen i blodet hos de aller fleste pasienter med primær hypotyreose. Dagsdosen tilsvarer 1,60 - 1,70 µ g L-tyroksin/kg kroppsvekt. Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet. Hos pasienter med iskemisk hjertesykdom må doseøkningen skje spesielt forsiktig.
Ã…ja, så glemte jeg ;) (Og det er jo ikke noe nytt!) Jeg har hatt Anti-TPO i mange, mange år. Så har jeg blitt medisinert i noen år (trolig undermedisinert), men jeg er fremdeles heller ikke bra. Kanskje verre, i alle fall på noen områder. Har lest gjennom noen dokumenter i dag, og ble påminnet om apati. Det var faktisk noen år hvor jeg stort sett satt og stirret ut i luften mens jeg i flere timer forsøkte å ta meg sammen til å reise meg. Nå klarer jeg nesten ingenting heller, men det er ikke apati. Det er total utmattelse og fryktelig smerter. Lurer på om jeg kan være et "offer" for for sen og for lite medisinering og dermed har fått varige skader, noe jeg også ble påminnet om i dag når jeg satt her og leste. Eller så feiler jeg rett og slett noe mer.
Lykke til videre til deg :D
Oi, jeg er helt gal - totalt hinsides ethvert håp - derom eksisterer visst ingen tvil :oops: Etterlyste du noe slikt?:
http://www.gastrokir-ullevaal.com/struma.htm
Og så til slutt (så skal jeg nok holde kjeft) - så trist å høre om venninnen din.