-
Hvor bor du i landet?
I Oslo-området ville du nok blitt satt på levaxin nå, og trenger ingen henvisning til endokrinolog. Hva er liksom vitsen? TSH har vært høy lenge og er nå godt over referansområdet.
Hvis du bor nordpå, er det en annen historie.
nora
-
Har nettopp flyttet fra sør til nord. Er det virkelig forskjeller på landsdelene og behandling eller ikke?
Skal til spesialist på UNN, og jeg krysser veldig fingre for at det er til en som kan sine ting...
Hvis jeg blir satt på en liten dose levaxin, ødelegger det kroppens egen produksjon og hvor lang tid tar det før man evt kjenner effekt? Noe jeg bør være obs over i forkant når jeg skal til spesialist? (noe jeg bør være kritisk til etc)
-
tror ikke det er noen bra spesialister på UNN, men jeg kan ta feil...Stort sett så venter de til TSH er 10 før de gir en diagnose og medisin. Er spent på hva de sier til dine tall med det i mente.
-
En bekjent var veldig fornøyd med behandlingstilbud hun fikk av spesialist der. Nå skal det sies at hun hadde særdeles høyt stoffskifte, og jeg skal ikke til samme spesialist som henne. Har time om to uker, så det blir spennende... :)
-
Det med høyt stofskifte er en annen sak igjen....er spent på hva de sier, og om de spør om symptomene og hvor mye du er plaget av det lave stoffskiftet.
Det fins jo noen få som ikke merker noenting før TSH er på 10 plutselig, de merker noe først da.
Jeg selv var helt gåen når TSH bikket over 2, men jeg klarte meg fint lenge med en TSH på 2 (kompensert hypo heter det vel)
ft4 hos meg var på 11 (10-20) da.
-
Jeg har nå vært hos endokrinolog på UNN, og vet egentlig ikke om jeg skal le eller gråte, for maken til behandling hos lege har jeg aldri vært ute for.
Du hadde nok rett med det med tall og spesialistene der, i alle fall denne, nora ;)
Han her, som til og med var professor, mente at nesten alle allmennleger ikke visste hva de snakket om når det gjaldt stoffskifte og medisinering. (Tre allmennpraktikere har sagt at jeg kanskje burde prøve tyroksin) En ting kunne han si sikkert, og det var at det ikke var noen vits i å gi meg tyroksin. Jeg kom ikke til å utvikle lavt stoffskifte de nærmeste 30 år, og det at alle kvinnene på morssiden i familien min har stoffskifteproblemer fnyste han bare av. Referanseområdet mitt var ingenting å si på, så jeg måtte nok skylde symptomene mine på noe annet. For en type...
Leste at mange andre her har vært utsatt for lignende tilfeller i forhold til de som ser blindt på referanseverdier. Ikke rart man blir usikker og frustrert.
Hva gjør man? Nå vet jeg jo selvfølgelig ikke om plagene mine skyldes stoffskiftet, eller om det er noe annet som ligger bak. Verdiene mine er ikke veldig fremtredende. Hva ville dere gjort? Tror dere at jeg kan ha stoffskifteplager med de prøvene jeg refererte til øverst i innlegget, eller er det ikke så sannsynlig?
-
Du er klart hypo med en TSH på 5 og symptomer! Jeg selv ble dårlig når min TSH gikk over 2.
De tar feil der oppe.
De nye referansområdene i tyskland har gått ned til 2,12 etter en udersøkelse hvor de brukte ultralyd for å sile vekk folk med hashimotos, noe som er mer nøyaktig enn blodprøver.
Men det er likegyldig for dem der oppe i nord når de ikke tror på at man har symptomer før TSH er blitt 10, eller at man kan ha nytte av levaxin når TSH er 5.
Det at de ikke har helt entydige studier som sier når man skal begynne (det er sant at det ikke fins) betyr ikke at DU ikke har nytte av levaxin.
Det med bevis og medisinske forsøk er et eget kapittel ang. thyroxin, og bevise mest at thyroxin ikke virker bra, for hvis de hadde brukt Armour Thyroid på forsøkspersonene så hadde de rapportert om at de følte seg bedre. (her snakker jeg om et par medisinske forsøk hvor de prøvde thyroxin på subklinisk hypothyreote for å se om de følte seg bedre. De i Tromsø tar disse studiene bokstavelig og har gjort en egen studie hvor de lette med lys og lykte etter menn som hadde en TSh på 3,5-10 som ikke visste at de var hypo og gjorde forsøk på dem med og uten levaxin, og de merket ingen forskjell. De sa det var vnaskelig å finne slike.)
Men dette forsøket ble gjort på menn som ikke hadde symptomer, men DU har symptomer og er kvinne. Dette sære fosøket angår ikke deg.
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/91/1/145
Du må kanskje gå til thyroideapoliklinikken på Aker. spør baremei hvordan du kommer inn. De har et annet syn på hypothyreose.
Han professoren nordpå snakker vel om myxødemkoma eller noe tett ved.
Noen har foreslått at alle som skal bli endokrinologer burde gå et halvt år minst på neo-mercazole........
-
Hei Cin,
Jeg måtte le når jeg leste ditt siste innlegg. Snakk om arrogant lege! Jeg skjønner din frustrasjon veldig godt. Dine prøver er ganske så lik mine. Jeg er så heldig at jeg ble satt på medisiner med en gang min TSH vippet utenfor normalen og da hadde jeg hatt symptomer i over 6 måneder.
Mine svar så slik ut da jeg startet behandling:
TSH: 3,97 (0,4 – 3,5)
FT4: 11 (7 - 16)
FT3: 4 (3 - 6)
Hadde jeg vært deg så hadde jeg snakket med en av de 3 allmenpraktikerne du nevner og bedt om å starte en prøveperiode med Levaxin.
Lykke til!
-
Tusen takk for svar nora og Shanita! Blir litt bedre ved mot når jeg leser det dere skriver. Er så utrolig slitsomt å hele tiden selv måtte ta initiativ når man bare vet at noe er galt. Selvfølgelig kan jo de symptomene jeg har delvis forklares med at jeg har lavt jern og pcos/insulinresistens, men det forklarer ikke at jeg f.eks. er så kald på føttene og at begge storetærne mine alltid er litt numne, eller at jeg er så utrolig sliten i kroppen hele tida. Føler også at jeg har et slags "bånd" på tvers av halsen. Kan en ultralydundersøkelse avdekke om det er noe i veien med skjoldbruskkjertelen? Kan jeg bli henvist til ny spesialist f.eks. ved Aker når jeg allerede har vært hos en som sier at det ikke er noe i veien med meg? (Tenker i forhold til trygdeordninger og refusjoner etc...) Mange spørsmål på meg her nå, men håper det går greit...
-
Man har krav på en "second opinion" men jeg vet ikke om du skal nevne det ordet, kan du ikke bare prøve å komme til Aker eller et annet sted hvor de synes at de som har symptomer og har en TSH på over 3,6 skal få prøve levaxin etter et par-tre måneder?
Begrunelsen kan være at du ikke er blitt bedre, heller verre, eller noe sånt som ikke helt angriper den første "dommen" som du fikk nå....ingenting er absolutt med eenne sykdommen, det er ikke et benbrudd eller noe sånt som må tas stilling til nå, lavt stoffskifte er noe som blir sakte verre og da trenger man ny time hos ny lege tenker jeg.....og kan komme med nye momenter.
Hva sier dere andre?? Kom med kommentarer!