-
Da er det ikke så farlig med deg da linnmathea, det kommer jo igjen ?
Det jeg ville vært mer bekymret for, var om dette er den fo9rbigående typen eller ikke.
Jeg har en link til en ganske forklarende artikkel her : http://www.helsenytt.no/artikler/hun_stoffskiftet.htm
Hvis du "blar" ganske langt nedover så finner du litt rundt "post partum thyreoditt" altså "etter fødsel betennelser i kjertelen".
Men orker du hele artikkelen vil jeg anbefale deg det.
-
Kommer masse nytt hår..har en jevn pigg over hele..hihi..
Men legen min sa at vi må se ann om det er langvarig eller ikke,men jeg skal lese den nå.
Uff,føler jeg har fått så lite info fra fastlegen min egentlig..egentlig ikke vært på noen sikkelig time etter at jeg fikk diagnosen.
Ã…ssen finner man ut av det da??om det er forbigående eller langavrig??
Nei,lese nå jeg....
-
"Kommer masse nytt hår..har en jevn pigg over hele..hihi.. " Da er vi like da, bare at jeg bruker barbermaskina over hele hue hver mnd. Antar at du ikke gjør det ;)
For å skille de to, TROR jeg at man må se på forløpet.
Den forbigående starter gjerne med for høyt stoffskifte og faller så til for lavt. I den første fasen har du uro og hjertebank. Så blir det hjertefrekvensen (pulsen) svært lav. Alt skal være over på et halvt år. Du er kanskje sent ute for det, men fortvil ikke enda da !
Det finnes bare en regel som er uten unntak vet du ?
-
hihi nei jeg bruker ikke barbermaskinen gitt;)
Jeg kan ikke si at jeg egentlig har merket noe til verken høyt eller lavt,jeg dro til legen pga ekstremt hårtap,det var det eneste.Og da fant han ut at jeg hadde det.Så kan verken si at jeg har merket noe til om det har vært høyt eller lavt.Men får bare håpe på det beste..Har ikke gått på tablettene mere enn 3mnd ca..så må vel ta tiden til hjelp.Men i følge den linken du sendte meg så er jeg ganske ung til å få det da..er 25 år...
Men som du dkrev..ingen regel uten unntak;) :lol:
-
Unnskyld at jeg blander meg inn, men jeg må bare få si: n'Finn du er utrolig dyktig - og så er du så flink til å forklare på en måte (og så mye) at vi tåkelagte etterhvert kan lære en hel del. Du har ikke tenkt på å skrive bok ei gang?
Ang hår (og negler). Har hatt utrolig flott hår i mange, mange år. Men faktisk har jeg mistet hår i to perioder i mitt liv, slik at jeg fikk en bar flekk. Første gang var jeg liten. Andre gang var ca 13 år siden. Disse flekkene grodde til igjen, og resten av håret var like flott. Men for kanskje 7-8 år siden begynte håret mitt å forandre seg veldig mye. Det ble veldig flatt, mørkt og tynt. Så nå er det helt håpløst, føler jeg. Jeg har alltid hatt myke negler som fliser. Men for et par måneder siden begynte jeg å øke dosen fordi jeg via geniale folk på dette forumet begynte å anta at jeg trolig var undermedisinert. Den siste måneden er neglene mine blitt sterkere, og jeg innbilder meg litt at håret føles litt tykkere (jeg vet ikke hvor mye dette er ønsketenkning). Det med neglene er helt sikkert, fordi jeg forsøker å holde litt lange negler, og må alltid til med superlim fordi de "går i oppløsning" langt nede (ofte veldig vondt hvis jeg ikke får lappet dem sammen til de gror såpass ut at jeg kan klippe dem). Og jeg har ikke behøvd "superlim" på over en måned!!!
Helt koko? Ja, sikkert. Men siden sykdommen tok det fine håret mitt, så VIL JEG HA LANGE RØDE NEGLER ;)
Lykke til med dine plager, linnmathea. Måtte det være en forbigående versjon av sykdommen du har fått. :)
-
Takker for ros, det er jo hyggelig å få men ikke altid fortjent.
Mange leger sier ofte : Du ? har ikke lavt stoffskifte. Du ser ikke slik ut !
De bedømmer hvordan virkningen av et langvarig lavt ubehandlet stoffskifte påvirker det som kan sees på oss.
Og det er tørr "appelsin" hud ofte bittelitt gulfarget, myxødemisk hud på beina, tørre sprukkene negler og tørt flatt hår. Og "humler" ! Altså at øyebrynet er mer farget på den innerste tredjedelen enn på den ytterste.
Alt det kommer av at cellene ikke får nok oxygen og ikke skiftes ut så fort som de pleier.
Dette skal jo behandlingen vi mottar rette på. Legene kaller jo behandlingen vi får en substituttbehandling. Altså en erstattning for kroppens egene bortfallte hormoner. Det første man hører når diagnosen er klar, er vel gjerne at nå blir man bra.
Da skal vi ha god samvittighet når vi klager.
-
Hei, kom på at jeg selv i perioder mistet en del hår mange år siden, og at jeg da var liksom tykk i halsen. Gikk ikke til lege for det da...
Har lest på utenlandske forums at man faktisk kan miste noe hør i begynnelsen at behandlingen, men at det da normaliserer seg.
Thyroxin styrer nemlig gentranskripsjonen og trengs til det, det trengs i hver celle. Hår er noe som dannes hele tiden og vil ofte påvirkes av lavt stoffskifte.
mange opplever ikke slikt ekstremt hårtap menn at de får uregjerlig hår, det blir som en høysåte.
Tilbake til hvor tallene bør være:
De måler alltid TSH.
Men når man er medisinert, kan det hos mange bli veldig lavt uten at det er galt. Normal TSH er rundt 1.
Vi går heller etter ft4 og ft3.
De er de frie hormonene og gir erfaringsmessig et bedre bilde som sammenfaller bedre med symptomer.
Lag et exceel-ark på datamaskinen og begynn å føre opp alle prøvesvar og doser og hvordan du har det da.
Alle har nemlig sitt individuelle sted hvor de må ha ft4 og ft3.
Jeg trenger dem minst halvveis opp. Det er ganske vanlig å måtte ha dem i øvre halvdel begge to.
Antistoffer kan gjøre at man føler seg elendig.
Har legen målt dem? Heter vanligvis anti-TPO på prøven. TRAS fins også men betyr antistoffer for graves.
-
Har mistet hår ved flere anledninger, jeg: første gang når jeg sluttet p-piller.
Så etter begge svangerskapene (og det er helt vanlig).
Så noen runder i forb. med stoffskiftet.
Nå er jeg i ferd med å få tilbake manken.
-
Takk for mange flotte svar dere.
Jeg har egentlig ikke undersøkt så mye med prøvene ennå.Stoler mest på legen foreløpig.Jeg har ikke merket noe annet til det enn hårtap,så form er fin ellers.
Håper bare det avtar snart..men er jo flere som har fått tilbake manken så håper det skjer her å=)