Sitat:
Pasienter som selvskader har ofte opplevd alvorlige store traumer, langvarig mishandling eller vanskjøtsel. Dette er mennesker som er skadet på flere plan og har en rekke symptomer hvorav selvskading er ett av dem. Det å komme til målet med god behandling er tidkrevende, men det hjelper med åpenhet og kunnskaper.
Sitat:
Selvskading har i en del tilfeller store likhetstrekk med tvangshandlinger. I noen sammenhenger har man målt at personer som selvskader har angstsymptomer i forbindelse med selvskadingen, som tilsvarer det personer med tvangshandlinger viser. Noen ganger kan man betrakte selvskadingen i seg selv som tvangshandliger, men det er grunn til å tro at mange skader seg selv for å avlede vanskelige tvangstanker eller angstfremmede situasjoner.
Sitat:
Enkelte har kalt selvskading for vår tids anoreksi, men psykiater Finn Skårderud mener at det ene supplerer det andre. Jenter som sliter med spiseforstyrrelser kan også være selvskadere. Det handler om å uttrykke seg gjennom kroppen, om å være konkret og synlig, i hvert fall for seg selv, i et utydelig, uoversiktlig og flytende samfunn, sier han. I samtale med både ungdommer og klinikere hersker det ingen tvil om at dette er et økende fenomen. Den danske avisen Politiken bragte nylig en stor reportasje om selvskading blant jenter og slo saken opp over hele førstesiden, og i forrige uke kunne Aftenposten melde at selvskading stadig oftere er et tema når unge ber om råd på nettstedet klara-klok.no.
Ja, nå fikk i alle fall jeg litt svar på noe av det jeg selv har spurt om over. Har du vært på nettstedet klara-klok.no som det står om her? Du kan jo kikke, vet ikke hva det er jeg.