-
Håper det går bra med deg, Lilja! Det er ikke morsomt å være deprimert :( Jeg vil bare si at i Mary Shomons bok "Living Well With Hypothyroidism" skriver hun at depresjon er et symptom på hypothyreose. Jeg har lest andre steder at depresjon egentlig ikke er et symptom, så man må nesten velge hva man vil tro på selv :) Jeg håper vi kan hjelpe deg på en eller annen måte her inne. Vi forstår jo hvordan det er å ha denne sykdommen. Klem!
-
Hei det er godt og ha dere her inne det føles som dere forstår meg bedre enn andre gjør :) Eller det føles sånn da :)
-
Jeg leste i pensumboka for "medisin for ikke-medisinere" at depresjon er en del av sykdomsbildet, og at det skyldes noe med hemming av dopamin-opptaket, kunne forklart det mye bedre, det hadde med seretonin og lykkehormoner å gjøre og var ganske interessant, men jeg er på ferie og boka er på hybelen :lol:
Men selvfølgelig, en kan helt fint ha hypotyreose uten å være deprimert.. det tror jeg er like vanlig som det andre. Så må man huske at det er forskjell på om man er deprimert, som en del av sykdomsbilde, pga dette fysiologiske jeg har lest om, eller om man er deprimert som resultat av de andre plagene sykdommen medfører, altså ren frustrasjon. Forskjellen på disse fenomena er interessant.
Man skal også være obs på at det er forskjell på å være deppa og å være deprimert. Alle er til tider deppa, men går man inn i en langvarig depresjon mener jeg en skal søke hjelp for den, sykdommer eller ei..
-
Jeg er vell ikke vanlig deppa siden det har vart kjempelenge kansje jeg vet ikke hva jeg er blir forvirra :,(
-
En venninne av meg som også har hypotyrose fikk faktisk oppdaget at hun hadde sykdommen på grunn av depresjon som hovedsymptomet, samt at hun prøvde Nutrilett i 2 uker uten å ta av 1 gram. Selv har jeg ikke vært plaget med det som et symptom, men klart jeg blir jo deprimert når medisinene ikke ser ut til å virke. Enten prøve svarene er lave eller bare litt høye så føler ikke jeg meg bedre for det da blir jeg deppa da.
-
Hei :)
Jeg tror det er veldig viktig å skille det å være deprimert og det å være nedstemt og bekymret for helsen.
Ikke for å "rette" på dere her inne, men fordi jeg vet at ordet deppa ikke er så bra å bruke hos leger osv. Vi "ulærde" bruker ordet deppa/deprimert om en dag som ikke var så bra. Eller at man er lei seg for noe som skjedde osv. Men når det blir sagt til en lege så blir det myye større proposjoner på det ;) Gjorde det og fikk angre også!!
Du lilja, er nok både litt deprimert og litt satt ut av thyroksinmangel. Det er pga historien din jeg tror det. Du har så mye å kjempe med du :( Men vi heier deg frem vi :D Levaxinen begynner nok å virke snart. Ikke mist motet du :!:
-
Takker for fint svar ja håper medisinene virker og får jeg det bedre blir jeg glad :)
-
Lavt stoffskifte og gråt
Jeg hadde en tid hvor jeg ikke gråt og hadde det ikke så ille , men nå er det mer gråting igjen og værre synes jeg da :,( Er det andre med lavt stoffskifte som har det sånn eller er det bare meg ?
-
Når jeg er i dårlig form kan jeg sippe over reklamen på TV, til og med. Eller over en vakker melodi på radioen, hva som helst.
Jeg som "meg" er slett ikke så lettrørt.
-
Kjenner meg igjen i det ja. Vanligvis før jeg ble syk altså så gråt jeg bare lett før mensen, men nå har jeg ofte klumpen i halsen for ingenting og gråter ofte bare fordi jeg er sliten og ikke klarer å fungere som normalt.