Hei dere. :)
Jeg har lite kunnskap om emnet, men på en del punkter tror jeg dere misforstår hverandre??? (Eller så blander jeg meg... :| )
n'Finn har fått sansynligvis fått høre som meg at alt er stress/psykisk. Sykdommen er innbilt. Det som var/er stress er uten tvil stoffskiftet, vet vi, men ikke alltid de andre. Vi vinkler vel det meste ut fra oss selv og vår situasjon?? Alle? Det blir frustrerende å høre at ting er tankestyrte når man ikke er negativt innstilt, men får ørene tøtet fulle med det. Kan skjønne at det kan settes i halsen ;)
Tror diskusjonen på mange måter handler om mer enn hva som utløser kortisol eller ikke. Og jeg tror n'Finn har rett i at overlevelsesmekanismer trenger mer enn dagligdags stress for å utløses. Men, man må tenke på at vi er syke fra før og kroppen vår stresser med å overleve. Og sliter nok på binyrene av den grunn. Jeg tror absolutt at hverdagsstresset påvirker kroppen, men ikke i den grad. Da MÃ… det ligge mer bak.. Angst, Post Traumatic Stress Disorder er jo ikke hver mans kost. Så vidt jeg vet. :?
Håper dere ikke blir sinte på meg for å "blande meg"..
Til slutt vil jeg si; Positive tanker kan forandre mye og bekymring er ikke sunt når det blir mye av det. Det vet vi jo alle. Man kan endre mye ved å se lyst på livet. Smil til livet og livet smiler til deg.. Ordtak som kanskje er litt klisje, men som passer litt her.