Eller kanskje til og med at kroppen din roper på mer næring - fordi den holder på å reparere seg selv og må ha drivstoff for å klare jobben?
Hmmm. Hyggelig tanke, igrunnen.
Printable View
Eller kanskje til og med at kroppen din roper på mer næring - fordi den holder på å reparere seg selv og må ha drivstoff for å klare jobben?
Hmmm. Hyggelig tanke, igrunnen.
Ja det gnager og er ekkelt , jeg spise brødskiver med pålegg tør litt smør da det er lenge siden :,( Men bare litt så går det mye i tunfisk oppå, kalkunleverpostei,kalkunpålegg på skiver eller knekkebrød da så spiser jeg i løpet av dagen 3 frukt :) Det liker jeg ville sikkert hatt mer he he men magen liker kansje ikke så mye :,( Så blir det mye fisk til middag, sei, fiskegrateng,pastaretter,ris, potet og mye grønnsaker da men kansje er det ikke nok næring. Og yoghurt men med 0,1 % fett da uff dum jeg :,( Skumma melk, saft uten sukker alt i seg selv er kansje for lite jeg spiser jo det som andre også blir mett av som for eks da Kinamat med sursøt saus, ris og grønnsaker og de blir mett leeeeeenge men ikke jeg og det er ekkelt det :,( Men redd var bedre en tid med og spise brødskiver men nå mer knekkebrød for jeg er redd igjen :,( Egentlig vil jeg ikke spise for det er jo ekkelt men jeg står på :) Har ikke fått noen hjelp at sånn skal du gjøre osv nei klart selv men føler det er ikke bra nok, det er sikkert ikke nok næring siden den sulten er der og den gir seg ikke :,( og da det gnager vet ikke jeg hva jeg skal spise redd for at da blir det for mye og jeg vil ikke mer opp i vekt og det har psykologen også sagt ikke opp eller ned :,( Det er nok noe jeg gjør feil :,( Og skulle nok ikke vært redd for alt muligt noe som metter mer :,( Føles som det jeg spiser viiiiiips så blir det vekk det daler ned så fort fort :,( Jeg skulle ønske jeg aldri hadde klart få Anorexia jeg var jo frisk hvorfor klarte jeg det og hater at jeg ikke blir som før det er jammen ikke lett , hvordan stole på at ting er rett, ikke er farligt, det skjer ikke det man er redd for uff ja ja mye vas fra meg her nu da :,(
Du skal ha hjelp av ernæringsfysiolog som også kan noe om spiseforstyrrelser. Si det til legen din. Be om en henvisning.
Og middagene høres ut til å inneholde for mange av de kjappe karbohydratene. De sklir rett igjennom og du blir fort sulten igjen.
Mindre pasta, ris, poteter og gratenger og mer fisk og kylling (ta vekk skinnet hvis det plager deg, men jeg tror du godt kunne trengt det også).
Og hvis du egentlig ville spist mer frukt kan du vel heller spise mer grønnsaker? Knaske paprika, sukkererter, gulrøtter, stangselleri osv.?
Og jeg slår et slag for smoothies. Drikk maten din innimellom, f.eks. til lunsj eller kvelds, så kan du hygge deg med drikke hvis du synes det blir litt mye tygging.
Litt googling på smoothies gir et utall oppskrifter som er kjempegode, du trenger bare en hurtigmikser (fortrinnsvis en som også kan knuse is).
Synes det høres ut som du er flink, jeg, klapp deg selv på skulderen og hold ut!
Jeg skal si til legen at jeg vil ha en ernæringsfysiolog :) Jeg pleier ofte spise fisk og kyllingfile men må jo ha tilbehør og da alt det med raske karbohydrater er forbudt hm hva er sakte karbohydrater som er bra og spise da? Spør og graver om rare rare ting :) Takker for fine svar her :)
Har du tid og lyst til å lage mat som krever bittelitt planlegging (bløtlegging og for enkelte typer lang koketid) er linser og bønner fint. F.eks. kikerter i salat, det er mat som holder litt og som gir masse næring og vitaminer og proteiner (er ikke det viktig for folk som trener mye?), men lite kalorier (tror jeg).
Har du ikke lyst til å gjøre det selv får du kjøpt linser og bønner på boks som er forkokte, men det koster litt mer.
Spiser du fisk og kylling "rent" er det bra, jeg merket meg bare "fiskegrateng,pastaretter,ris". Det er kjappe karbohydrater.
Fint mel, fint brød, pasta, ris, poteter og slike ting er kjappe. Grovt brød, rug, havre osv. er trege og gir fiber og mer næring.
Av kinamat er også jeg sulten igjen veldig fort, og andre kan spise to boller til lunsj og holde seg til middag. Da blir jeg innhul og grinete og kjempesulten veldig fort.
Du merker jo tydeligvis hvilken mat som holder litt lenger enn et par timer, og da tror jeg den maten er riktig for deg.
Takker for tipsene :) Skal se etter sånne produkter :) Lurte på er det ikke lov unne seg smågodt eller litt mørk sjokolade bør man holde seg unna det ? Har ikke vi med lavt stoffskifte lov og kose oss ? Mener for eks bare Lørdag :)
Onsdag
Frokost
2 brødskiver, 1 med litt smør og tunfisk, 1 med kalkunleverpostei og agurk
1 kopp Skumma melk
1 Eple
1 kopp sjokoladekaffe
Omega 3-tabl
Lunsj
4 knekkebrød med tunfisk
1 Appelsin
1 Glass saft
Middag
2 poteter, halv fiskegrateng, masse grønnsaker, ketchup
Vann
1 kopp sjokoladekaffe
Mellom
1 yoghurt
1 glass saft
Kveld
1 brødskive med tunfisk, 2 knekkebrød med tunfisk
1 Eple
1 kopp Skumma Melk
Omega 3-tabl
Uff jeg sender det jeg spiste igår jeg skriver det alltid opp det er det samme det går i hver dag bortsett fra middag er ikke det samme da. Men nå har jeg gått over til litt knekkebrød på lunsj spiste 2 skiver der også , og kvelds da har jeg bytta en skive med 2 knekkebrød spiste før 2 . Det føles som om at knekkebrød blir jeg bare mer sulten av at det er ikke nok at da jeg ar gjordt den forandringen så blir det mer sult :,( Jeg skulle gjerne vist om det er for lite og spise dette eller for mye, eller hva jeg kan gjøre annerledes. Og skal man ikke spise smør kansje ? Brødet jeg spiser heter Naturlig sunt Havre Fullkorn eller Bakers Mellomgrovt men det finnes mørkere brød i den og det liker jeg også. Jeg håper ikke de brødtypene er usunne :,(Bruker vita Lett jeg da men uff så usikker jeg er på mye. Takker for synspunkter :)
Kos deg!
Mørk sjokolade (minst 70% kakao) er stappfull av antioksidanter og andre godsaker, men det er små mengder som trengs.
Stoffskiftet mitt påvirkes bare av junkfood, da blir jeg tung i kroppen og trøtt som en strømpe. Men det går over igjen.
Og jeg tror "alt med måte" må være en god leveregel. Det er du som kjenner hva som er bra for deg eller ikke, og å holde seg unna alt mulig pga stoffskiftet synes _jeg_ er dumt. Og jeg tror ikke det er nødvendig heller, med mindre du merker tydelige reaksjoner.
Det enkelte ikke tåler er mye jod (sjømat osv.) og tilskudd av kelp. Sjømat i normale mengder går greit for de fleste, men kelp kan skape trøbbel. De fleste merker det ganske fort, med hjertebank og uro og dårlig form, og slutter av seg selv. Det gjorde i hvertfall jeg.
Så er det soya, omstridt tema, og enkelte merker at de ikke skal ha det. Noen velger å holde seg helt unna. Greit nok.
Utover det tror jeg ikke man trenger å tenke tåler/tåler ikke pga stoffskifte. Et greit kosthold til hverdags må være tingen, også skeier man ut innimellom. Jeg synes ikke stoffskiftet skal få styre maten også. Etter 15 års lesing kan jeg ikke se noen sterke holdepunkter for det, selv om jeg vet mange er uenige.
Bra at man har lov og kose seg blei litt redd om ikke noe er lov da en har Lavt stoffskifte :) Jeg og tror man kan spise det man vil bare man kjenner etter litt selv hva som er bra og ikke er så bra :) Klemz
Synes den maten du lister opp høres aldeles utmerket ut, jeg. Det er nok sånn jeg _burde_ spise. :D
Hvis ikke du drikker mer enn det du lister opp er det kanskje litt lite vann?
Og smør/margarin synes jeg må være greit, jeg bruker masse selv (bare fordi jeg liker det, altså).
Vi må ikke glemme at kroppen faktisk trenger litt fett også, helst av den vegetabilske typen. Rapsolje, olivenolje, vegetabilsk margarin, fet fisk osv. Jeg tror heller ikke animalsk fett er så "farlig" så lenge man ikke knasker fettranden av koteletten til hverdags, for å sette det på spissen. Igjen: alt med måte.
Poden var på diett noen uker nylig, og etter et par uker "uten noe" var det tydelig at han trengte mer fett, han fikk så lyst på mat han normalt ikke bryr seg om. Så jeg brukte mer olje i brødet jeg bakte og stekte i litt mer enn vanlig, og etter noen dager gikk trangen over (lang historie, dette her, trenger ikke ta den her, men at han trengte fett var åpenbart).
Nå er det viktigere for barn enn for voksne at de også får i seg fett (tror jeg), men jeg mener det også hører med. I moderate mengder riktignok, men noe skal vi ha.