Hej Helen vink11
Fordi så mange læser med, og lærer, er det temmelig vigtigt at erfaringsgrundlag er så faktuelt som muligt. Ellers risikerer man, at nogen af læsere foretager sig noget, de måske ikke burde gøre? Eller værre - tilliden til NDT kan gå fløjten, eller lægernes argumentation mod NDT får en ny næring.
Du har ret i, at FT3 på 11,6 er højt, men når jeg læser i
din anden tråd (
indlæg #74), hvor du d. 30. november sidste år oplyste netop dette FT3-tal første gang, tvivler jeg at det er doseringen af Erfa, der kan være årsagen til at din
"puls var alt for høj om morgenen og jævnt høj resten af dagen". Din puls har jo altid (dengang) været problematisk for dig, også inden du overhovedet var startet på Erfa. Men lad os nu se, hvad du skrev dengang...
Den dag, du postede indlægget, angav du forløbet af din Erfa-dosering til mellem 90 mg og 165 mg for (dengang) sidste 17 dage: 90 mg 1 gang; 120 mg 1 gang; 135 mg 8 gange; 150 mg 4 gange og 165 mg 3 gange - hvoraf de 7 dage inden prøven var taget, indtog du fortløbende 135 mg Erfa hver dag.
Der er no way, at man kan få FT3: 11.6 (3.9-6.8) og FT4: 26.9 (12-21) efter at have indtaget en smule over 2 grain (135 mg) Erfa i 7 dage. Grunden til disse værdier af FT3 og FT4 må være en anden end Erfa, særligt da du i samme indlæg fortæller at du føler dig jo
"ret hypo".
Foruden at du har jo selv en hormonproduktion, der kan være varierende af ukendte årsager, på en god måde, kan jod også være medvirkende, men der kan være andre, mindre gode grunde til, at værdier af blodhormoner er for høje, bl.a. blodproteinmangel, der fører til ophobning af T-hormoner i blodet. Et tegn på at kroppen taber protein er skummende urin i VC-kummen. Jo mere skummende og jo længere skummet holder sig, desto større indhold af protein i urinen.
Det vil være en god ting, altid når der opstår en uforklarlig forhøjelse af frie T-hormoner i blodet, at få screenet nyrerne for proteintab, såvel i urinen som i blodet. Blot du beder lægen om at være (meget) opmærksom på, at nyre-screeningens resultater af urin- og blodprøver skal tolkes forskelligt for mænd og for kvinder.
Jeg VED at der er laboratorier der ikke skelner mellem patientens køn, når de sender deres tolkning af prøveresultaterne til den rekvirerende læge. Og mange læger nøjes kun med det, der står i kommentarerne fra labbet. Hvad der kommer ud som "sunde og friske nyrer" hos mænd, hos en kvinde kan betyde "begyndende nyresygdom". Læs evt.
denne artikel, så vil du forstå hvad jeg mener. vink11
I gamle dage havde vi nogle, helt præcise prøver, som nøjagtig kunne påvise om thyreoidea-hormoner ( i forhold til behandlingsdosering) havde ringe eller tilstrækkelig effekt i patienternes væv (uanset hvor meget frie T-hormoner er der i blodet, er det langt fra en garanti for, at det afspejler status af T-hormoner i celler/væv). Man har simpelthen målt mængderne af udskilt frit T4 og frit T3 i patienternes urin, ud fra det korrekte ræsonnement, at kun dagens overflødig andel af frie T-hormoner udskilles med urinen.
Jo mere T-hormon blev udskilt i urinen, desto bedre fungerende stofskifte havde den pågældende patient. Havde der derimod været "for lidt" T-hormoner i patientens urin, blev patienten behandlet for lavt stofskifte, og udviklingen blev observeret med flere urinprover indtil mængden af T-hormoner i urinen blev lidt for høj. Medicindosen blev reduceret lidt, indtil urinprøverne viste at nu var balancen opnået, og den bestemte medicindose skulle fremover være patientens behandlingsdose. Patienterne var friske, glade, og der var ikke klager over at have været ladt i stikken af lægerne - i modsætning til årene der fulgte efter skrotningen af urinprøver til diagnose og behandling af lavt stofskifte.
Ok. Det må være klogeågeriet for en dag. :oops:
Men hvad får du ud af alt dette? Hvad mon grunden kan være til, at du oplever så forskelligt omstændighederne omkring dit FT3 11,6 dengang i oktober sidste år, i forhold til i går? Måske er du ikke helt tryg ved NDT endnu? Hvis det er tilfældet, så er du en af mange - af lægerne i sin tid skræmt fra liv og sans. Mig selv har det taget måneder, hvis ikke mindst et år, før det gik mop for mig, at NDT er meget sikrere, end den syntetiske T4-efterligning.
Der er jo ikke et eneste molekyle af (aktivt)
frit T4 og (aktivt)
frit T3 i NDT, hvorimod den syntetiske T4-efterligning består udelukkende af frie hormonefterligninger, der lige som hormonforstyrrende substanser - optager receptorerne og skaber forkerte biokemiske reaktioner, så stofskiftet bliver aldrig korrigeret nok til velværet. I tilbageblik, er det den eneste fornuftige forklaring på, hvorfor jeg (med skjoldbruskkirtel-rest på størrelse med en ært) havde det tiltagende ad helvede til gennem 29 år på Eltroxin, hvorimod nu, 11 år efter at have startet på NDT, har jeg det tusindfold bedre, end for 30 år siden...
Ha' en god dag. hjerte1