Sv: Hvordan man tar armour?
Man skal kunne få "tampongene" på alle sykehus, men vi har iallefall måtte sende dem selv til Aker.
Kortisol i blod er en veldig dårlig test, for det første så skal prøven tas presis klokken åtte om morgenen, og selv om man tar den da, så får man bare et øyeblikksbilde....og kan dermed selvsagt ikke se om binyrene gjør jobben sin gjennom dagen.
Mistenker du binyrer, så vil jeg absolutt anbefale spyttprøver (du må ha rekvisisjon fra lege på det)
Spyttprøver av kortisol kan sannsynligvis leveres til alle sykehus, og i alle fall tilbake til det samme sykehuset/laboratoriet som leverte ut "tampongene". De sendes til Hormonlaboratoriet (OUS).
Vanligvis får man bare to spyttprøver - morgen og kveld. Men det er ikke noe i veien for å be om å få fire, slik at man får morgen, formiddag, ettermiddag og kveld.
Wow:lol:nå ser jeg litt logistikk i dette.Å Kevin,det ble mere forståelig når du sendte det på norskhjerte1
Ang.blodprøvene ble de tatt klar 08,fastende. Skal prøve å få min fastlege om han kan rekvirere dette for meg. Han liker å få en begrunnelse så har noen av dere en enkel begrunnelse som jeg kan levere til han?Skal prøve å søke litt selv også:D
Kan jeg sende med det du sendte meg,Kevin?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Meretes tyreoidea-side
..
Pasienter vil ofte beklage seg over symptomer som
kraftløshet,
utmattelse og at de ofte føler seg dårlig uten å kunne si nøyaktig hva som er galt.
Perioder med svimmelhet,
noen ganger kaldsvetting -
forårsaket av at blodsukkeret blir unaturlig lavt, er ikke uvanlig.
Ofte beskrives en underlig "indre skjelving".
Smerter som minner om revmatisme er noe mange klager over.
Man er ofte kald, og huden er kald ved berøring, man ser dårlig ut...
med mørke ringer rundt øynene og noen får hyperpigmentering.
Hvis man mistenker binyreinsuffisiens pga. av pasientens historie,
hvilke signaler skal da legene se etter for å stille en diagnose?
Faktisk kan det være litt vanskelig, særlig hvis ikke problemet er meget alvorlig, men det er noen vink ;
blodtrykket er vanligvis lavt, altfor lavt hos noen.
Forskjellen mellom sittende/liggende BT, og stående er viktig.
Normalt vil BT stige når en person reiser seg.
Hos personer med binyreinsuffisiens endres det ikke i det hele tatt, eller det faller ytterligere.
Pupillerefleksen er treg eller ustabil og i noen tilfeller reversert når man utsettes for sterkt lys.
Refleksene kan være abnormale,
særlig Achilles-refleksen i hælen. Hjertelyden er endret.
..
Her finner du linken til en medisinsk artikkel som i klartekst sier at mangel på kortisol kan være livstruende: http://emedicine.medscape.com/articl...erview#showall
..
Dess flere av mine uthevinger du kan krysse ut - dess større grunn til å gi teksten til din lege,
men de liker nok best medisinske artikler:
Fra den medisinske artikkelen:
"Every emergency physician should be familiar with adrenocortical insufficiency, which is a potentially life-threatening entity. The initial diagnosis and decision to treat are presumptive and are based on history, physical examination, and, occasionally, laboratory findings."
via google translate:
"Enhver akuttlege bør være kjent med binyrebarkinsuffisiens , som er en potensielt livstruende tilstand. Den første diagnosen og beslutningen om å behandle er presumptive og er basert på pa forhistorien, fysisk undersøkelse , og av og til, laboratoriefunn."
Akkurat nå har jeg ikke noen medisinsk link som kan gis til legen mtp rekvirering av 4 spyttprøver --
Hva angår type kortisonpreparat, så er prednisolon ikke å foretrekke.
Selv så brukte jeg Roussel, mens andre har brukt Cortef.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Akkurat nå har jeg ikke noen medisinsk link som kan gis til legen mtp rekvirering av 4 spyttprøver --
• Salivette spyttprøve kortisoltest (følg lenker til Tidsskriftet.no)
• Norsk Legeforeningen om spyttprøver til kortisolmåling (følg lenker til Tidsskriftet.no)
• Kortisol i spytt ved sykdom i binyrene (direkte lenke til Tidsskriftet.no)
• Fikk spyttprøve pakke for måling av kortisol (kommentar på forumet)