Sv: Hei! Jeg heter Anne, kommer fra Sørlandet og har fått struma...
Jeg synest stoffskifteprøvene dine er fine.
Din B12 og dine d-vitaminer kunne godt vært litt høyere.
Jeg tror jeg ville anbefalt deg å få testet jod i døgnurin for å se om det er en jod-mangel som har ført til din struma.
... og da kan også selen være grei å ha med. Jod & selen jobber grovt forenklet i par.
Takk for tips, dere! Jeg fortsetter å spise vitaminene mine enn så lenge. I neste uke skal jeg på ultralyd med strumaen min, så da får jeg kanskje vite litt mer om ståa :)
Takk takk
Da har jeg vært på ultralyd... Resultatet ble multiple knutestruma, der den største ligger på venstre side og er 4.5 cm. Biopsi er herved tatt....
Da jeg spurte om hva som var årsaken til knutestruma, Joo... arv... ok, det forstår jeg, mamma og tante var begge operert. Men ellers da? Jo, jod-mangel har jo tradisjonelt vært en årsak. Men her på sørlandet er det ingen som har jod-mangel for her er det så god tilgang på fiskemat og så mye jod "i lufta"...
Jeg ble egentlig sittende som et spørsmålstegn. Skjønner jo at jeg tross alt må få sjekka jod-nivået, selv om vi har det i lufta... ;)
Fortsatt fin kveld!
Anne
Den verden vi lever i nå (kontra en mindre halogen-forurenset verden, jeg tenker spesielt på brom i flammehemmere og fluor i alt fra tannpuss til teflon via gore-tex) krevde nok også mindre jod...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Den verden vi lever i nå (kontra en mindre halogen-forurenset verden, jeg tenker spesielt på brom i flammehemmere og fluor i alt fra tannpuss til teflon via gore-tex) krevde nok også mindre jod...
Og jeg mener selvfølgelig:
Den verden vi lever i nå (kontra en mindre halogen-forurenset verden, jeg tenker spesielt på brom i flammehemmere og fluor i alt fra tannpuss til teflon via gore-tex) krever nok også mer jod ... :oops:
Mens jeg venter på resultatene på biopsien... og kjenner på spenningen i den forbindelse...
Jeg ringte til legekontoret på fredag for å forhøre meg om mulighetene for å få tatt en måling av jod. Men det var det ingen som hadde hørt om. Det brukte de i grunnen ikke å gjøre, for det er jo ingen som mangler jod... :eek: Vet jeg har tatt en slik døgnurinprøve en gang tidligere, sannsynligvis hos Øverby, men kan ikke huske at jeg fikk noen tilbakemelding om de prøvene som ble tatt der... Det kan jeg kanskje få på henvendelse..?
Nåvel, det jeg egenntlig lurte på var; Er det noen som har et godt jod-tilskudd å anbefale? Sånn hvis jeg skulle få bruk for det... :?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anne7
Mens jeg venter på resultatene på biopsien... og kjenner på spenningen i den forbindelse...
Jeg ringte til legekontoret på fredag for å forhøre meg om mulighetene for å få tatt en måling av jod. Men det var det ingen som hadde hørt om. Det brukte de i grunnen ikke å gjøre, for det er jo ingen som mangler jod... :eek: Vet jeg har tatt en slik døgnurinprøve en gang tidligere, sannsynligvis hos Øverby, men kan ikke huske at jeg fikk noen tilbakemelding om de prøvene som ble tatt der... Det kan jeg kanskje få på henvendelse..?
Nåvel, det jeg egenntlig lurte på var; Er det noen som har et godt jod-tilskudd å anbefale? Sånn hvis jeg skulle få bruk for det... :?
Du kan selvsagt ringe Øverbye og få resultatet om du allerede har sjekket det nylig. Vi her i huset, iallefall tre av oss, har fått rekvisjon fra lege, hentet urindunker (hver dunk har bare plass til 2,7 liter) på Arendal Sykehus, samlet urin i ett døgn og levert det inn samme dag på sykehuset på labratoriet.
Hei :)
Ser at vi har blitt flyttet, og at underforumet er *Hypo Type2?* Hva betyr type 2?
Jeg har fortsatt ikke fått noe svar fra fastlegen om jeg får ta ny jod/døgnurin-test. Er ingen på kontoret der som vet noe om denslags... Derimot har jeg snakket med kontoret til dr Øverby. Hun sender meg prøveresultatene derfra *spenning* I tillegg anbefalte hun meg å ringe ssh krs og spørre om de kunne sende meg en døgnurindunk. Hun antok at ingen av legene her hadde peiling...
Forresten, jeg tok en dråpe jod på innsiden av overarmen i går. Riktignok var det 2% på den flaska, men flekken var borte på 4 timer...
Snakkes! :)