Er ikke dette ganske høy økning på 5-6 mnd da? Er det ikke minst 6 uker mellom hver doseøkning, og maks 25 mikrogram pr gang da?
Printable View
Er ikke dette ganske høy økning på 5-6 mnd da? Er det ikke minst 6 uker mellom hver doseøkning, og maks 25 mikrogram pr gang da?
Først ville jeg spurt om du har prøvd å ta selen, det er fordi man kan føle seg elendig pga antistoffer alene, og fordi selen trengs til enzymet som skal omvandle inaktivt t4 til aktivt t3.
Og etterpå ville jeg hatt prøver på ft3, fordi de fleste må ha dem omtrent like så høyt i prosent som ft4.
Det er vanlig å lese på forumene at t3 gjorde stor forskjell i formen. (liothyronin)
Det er selen i de multivitamintablettene jeg tar, men det er kanskje ikke nok?
Skal be om å få tatt t3 prøver neste gang jeg er hos legen.
mvh siri
Angående multivitaminer, så ble jeg veldig dårlig når jeg prøvde noen som inneholdt jod 150µg.......Noen gjør det, det trigger antistoffene hos noen.
Hvor mye selen?
Det er 15mcg i 2 tabletter. Skal egentlig ta 6 stk pr dag, men jeg tar 3 stk så det blir vel ca 22mcg pr dag. de inneholdet jod også ser jeg. 25 mcg pr 2 tabletter. Så det blir vel ca 38 mcg pr dag.
Mvh Siri
Det er hverken mye jod eller selen oppi.
Takk for svar :)
Hvor mye selen anbefaler du pr dag?
Mvh Siri
Jeg tar vanligvis 100 µg men jeg vet andre tar 200.
Man skal ikke ta mer enn 200µg.
hei.
Jeg lurer på hva som "skal til" for å prøve kombinasjonsbehandling levaxin/liotyronin.
Jeg er på på 150 levaxin og prøvene er nomale sier legen. Jeg kunne tenkt meg å prøve liotyronin i tillegg for å se om formen blir bedre. Har vært på 150 siden i vår.
Har lest her inne at dette har hjulpet på andre, bla vekta som ikke vil rikke seg uansett hva jeg gjør...
Noen som kan hjelpe?
Takknemlig for svar :)
Liothyronin er ren T3, altså kroppens stoffskiftehormon.
Kroppen lager dette av T4, så har du nok fT4 får du nok fT3 også - - - i teorien.
Men ikke alle får det. Noen har en svakere omdannelsesprosess og lager ikke nok fT3 selv om fT4 er høy.
Så mål først fT3 og fT4.
Er det for lite fT3, så prøv om det blir nok ved å øke dosen.
Og blir det ikke det, er tia inne til å prøve Liothyronin.
Det er best om kroppen lager dette selv, fordi det beste er om vi får en jevn tilførsel.
Jeg mener jo at man etter en stund kan sløyfe alle målinger og prøve seg fram selv. Jeg mener man selv må finne sin maksimale dose og legge seg litt under den.
Har man det ikke bra da, kan blodprøver muligens være til hjelp. De kan iallfall si om man da får for lite fT3.
Og hjelper ikke Liothyronin kan man prøve å skifte thyroxinkilde.