Vældig gode spekulasjoner, Blondie. hjerte1 Det er det bedste råd, man kan give til folk med autoimmune sygdomme, uanset hvilken type. xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Vel, dette blir i all hovedsak spekulasjoner. Men i det internasjonale stoffskiftemiljøet spekulerers det mye i om det kan være en underliggende glutenintolleranse bak stoffskifteproblemer. Noen har slike symptomer som du beskriver, andre sliter med forstoppelse. Det er nok derfor det er så mange herinne som snakker varmt om lavkarbokost også. Lavkarbo kost kan man velge til å være naturlig glutenfritt. Glutenfritt mel er veldig prossesert mat og har samme effekt på kroppen som hvitt mel. Mange herinne er også testet for glutenintolleranse, mange uten funn. For ikke lenge siden stod det en artikkel i tidsskriftet den norske legeforening at glutenintolleranse oppstår selv uten funn på verken blodprøver eller tarmbiopsi. Vi som har tatt blodprøver og ikke tarmbiopsi bryr oss ikke så mye om denne biopsien, fordi effekten av kostholdet er det eneste svaret vi trenger. At du får nedsatt energi etter slike runder som du beskriver er ikke så rart. Kroppen din har da kvittet seg med både salt og væske og resultetet blir slapphetsfølelse. Spiser du glutenfritt? Kanskje det hadde hatt effekt på magen din?
Det tror jeg, kan blive vældig svært at få de fleste overbevist om. Det føles både "for enkelt" (som årsag) og "for svært" (som en besværlig kostomlægning). Men det må også være udtryk for en form for ringe respekt for kostens betydning i processen af neddæmpning af kroppens inflammationer, idet kun de færreste anerkender at kostholds-betingede inflammationer tærer på både skjoldbruskkirtlen og på binyrerne.
Havde det været noget andet, som f.eks. akut fare for allergisk reaktion (som jo er en akut
inflammation) på at spise f.eks. peanuts, skaldyr eller andet man er allergisk overfor - ville alle straks og uden diskussioner have cuttet de madvarer de er allergiske overfor, fordi alle ville forstå at det kan være livsfarligt at spise dem.
Men problemet med allergi mod gluten er, at symptomerne er så diffuse og ikke livstruende på den korte bane... uanset at de på den lange bane er lige så livstruende som alt andet man er allergisk overfor... Man har endda fundet ud af, at også den frygtede neurologiske
ataxia som er en generel, sekundær tilstand til hypothyreose, kan også være
gluten-betinget. Men lige meget er det, når det ikke ytrer sig så voldsomt, som det i virkeligheden permanent påvirker hele kroppens kemi. Indtil man udvikler f.eks. Crohn's sygdom. Jeg vil hellere have hypothyreose end Crohn's.
Bettie B. hjerte1 Jeg forstår 100% hvad du siger, og jeg forstår 1000% det besvær som følger med omlægningen af kosten. Men der er ingen vej udenom. Har man en hvilken som helst autoimmun sygdom, og fortsætter man med at spise gluten... kommer man aldrig fri af kløerne på de autoimmune sygdomme, hverken delvis eller helt. Og selv alle verdens Thyroid-tabletter tilsammen kommer ikke til at virke optimalt, sålænge kroppen holdes beskæftiget med konstant at håndtere gluten-inflammationen. I tråden om
Enzymer og lavt stofskifte har jeg beskrevet
den normale reaktion i kroppen/tarme som sker efter at man har spist. Hvis man erstatter ordet "protein" med "gluten" - kan man se hvordan kroppen "teknisk" håndterer det spiste gluten, lige med den forskel, at hvor "protein" til sidst bliver spaltet og den normale inflammatoriske reaktion forsvinder når maden er fordøjet - forsvinder gluten-reaktionen altså ikke hos mennesker med autoimmune sygdomme, uanset om de slår ud positivt i tests, eller ikke.
Proteinmolekyler er kun delvis fordøjet i tyndtarmen når de absorberes i blodbanen. Når de først befinder sig i blodbanen behandles de af immunsystemet som om de var "fremmede elementer", "indtrængende" eller "allergener" - noget vi ikke er vant til at betragte mad som. Det betyder at ethvert måltid med protein (uanset vegetabilsk eller animalsk) faktisk starter en immunreaktion, som kroppen besvarer med at danne antistoffer der binder sig til disse "fremmede elementer" (antigener) og derved dannes såkaldte Cirkulerende Immunkomplekser (Circulating Immun Complexes = CIC's) såfremt mængden af "allergener/antigener" (her: mad-proteiner) er til stede i blodet i "overskydende" mængder.
Hos sunde og raske (friske) personer vil disse "immunkomplekser" blive ført med blodstrømmen til lymfeknuder, milt og lever, hvor de optages og nedbrydes, men ved overbelastning med antigener/allergener, eller ved defekter i immunsystemet kan disse "immunkomplekser" overleve længe, cirkulere i blodet og aflejres i vævene, hvor de kan fremkalde sygdomssymptomer. Disse sygdomssymptomer er udtryk for en betændelse (inflammation) i kroppens forskellige bløde væv, som er resultat af "immunkomplekser's" ophobning fordi nyrerne kan ikke magte behandle/udskille så store mængder af dem, immunsystemet ikke magtede at neutralisere.
Hvis du oven i alt det, heller ikke producerer nok af fordøjelsesenzymer (generelt for lave hos folk med lavt stofskifte), har gluten frit spil.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bettie B.
Eller - sammenhengen kan være at når det kommer et autoimmunt angrep på skjoldbruskkjertelen, frigjøres det mer thyreoideahormon, fra den resten av kjertelen som ikke er ødelagt. Mener jeg leste noe om det i et av Anisa sine innlegg? Sammen med det jeg tilfører av medisiner, gjør det at mengden thyreoideahormon blir for stor, slik at den løse magen er et hypersymptom. Hadde også antydning til hjertebank i går.
Så vidt jeg husker, var det mest om folk med Hashimoto's der enten var ubehandlede eller ikke var i rette behandling. Jo højere TSH (efter 1,0) jo mere intens antistof-aktivitet, nærmest et "angreb", hvor kirtlen frigiver alle i vævet
deponeret hormoner på en gang... Læs gerne Hassans beskrivelse her:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12925 - også i sammenhæng med binyrerne. Ved stadie 1 (tror jeg) af Adrenal Exhaustion, frigiver også binyrer cortisol-lagre hvilket fører til overflow af cortisol, stress osv. Men også midlertidigt øges voldsomt behov for thyreoideahormoner, og hvis der ikke er nok af dem til rådighed - går man ned med stress og værre, så vidt jeg husker.
På den anden side, hvor cortisol går til at håndtere en "evigheds" gluten-inflammation, er der ikke cortisol nok til at "bære" thyreoideahormon ind i kroppens celler... og på denne måde, selv om blodprøverne siger at thyreoideahormoner er OK, mangler de alligevel der hvor de skal arbejde: i cellerne, og man får hyposymptomer alligevel, herunder også hjertebank selv om de fleste tror på at hjertebank hører kun under HYPERthyreose. Af forskellige biokemiske årsager, kan man udvikle ujævn puls, åndenød, hjertebank både ved hypothyreose som ved hyperthyreose.
Håber og krydser fingre for, at du finder ud af det bedste for dig. Du kan ikke ligge under for, hvad andre foretrækker, uanset at de er familie.
Det er du som er syg, Bettie B. kram1