Re: Er jeg overmedisinert?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Alida
Hei alle sammen!
Håper noen her kan hjelpe meg.
Legen min mener at jeg er overmedisinert og har satt meg på lavere dose. Har brukt 150 mikrogram Levaxin i mange år og følt meg ok med den dosen. I det siste er jeg begynt å svette masse, bare jeg beveger meg litt så renner svetten. Føler også en sånn rar uro i kroppen.....vet ikke helt hvordan jeg skal forklare den...
Ved siste legekontroll så var prøvesvarene som følger:
FT3 4,8 (2,8-7,1)
FT4 18 (11,0-24,0)
TSH 0,03 (0,3-4,5)
Legen min mener at TSH er alt for lav.
Er jeg overmedisinert? Svettingen er kanskje et tegn på at jeg er det.....
Vil gjerne ha innspill fra dere.
Venter spent på svar :D
Jeg mener at lægen skal holde sig fra dit TSH. Jo lavere TSH jo mere din hypofyse er "tilfreds" med thyroidea-hormonbalancen i din krop. Lægen skal kun reagere hvis FT3 og FT4 udviser uønskede afvigelser.
Hvor gammel er du Alida?
Re: Har du flere i familien som har stoffskifteproblemer?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
elric
Jeg lager litt mange tråder nå, men jeg føler at spørsmålene mine er såpass forskjellige at de ikke helt hører sammen i samme tråd.
Jeg lurer på om det er mange her på forumet som har familiemedlemmer som også har stoffskifteproblemer. Så vidt jeg forstår, så er stoffskiftesykdommer arvelige. Moren min hadde det jeg tror var for høyt stoffskifte (hun snakket aldri med oss barna om det), jeg tror jeg har for lavt stoffskifte, og da jeg tenkte over det, så fant jeg ut at lillebroren min som er 18 år gammel også har veldig mange symptomer på lavt stoffskifte.
Er det andre her som har stoffskifteproblemer "i familien"?
Jepp! Mamma, søstra mi. mormor, en tante, et søskenbarn (mann) Alle har Hypothyerose...jeg er den eneste som først ble hyper for så og få Hypo
Stoler ikke helt på det legen sier.....
Heisann vink3
Håper det er noen som kan hjelpe meg med disse prøvesvarene. Av en eller annen grunn så klarer jeg ikke helt å slå meg til ro med det legen sier er riktig i forhold til medisineringen min. Føler meg i skikkelig dårlig form for tiden, med en forferdelig uro i kroppen, surret i hodet, også mister jeg utrolig mye hår :sad: Jern og b-12 er normal nå, så jeg vet ikke om dette kan ha med andre hormonelle ting å gjøre. Pulsen er normal. Har nå gått ned til 100 microgram Levaxin 7 dager i uka. Har tidligere tatt 125 microgram 3 av dagene i uka og 100 di resterende. Legen mener at skjoldbrukskjertelen min er begynt å produsere igjen. Er vell ca 16 år siden jeg tok radioaktiv jod.
Prøvesvar fra 23/08-12
Anti-TPO <10 (<50)
Fritt trijodthyronin 4,2 (2,8-7,1)
S-FT4 18 (9-22)
S-TSH 3,89 (0,20-4,30)
Tras 2* (<2)