Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tina Jeanett
Skal spørre om hvorfor jeg må ta Levaxin og ja... skjønner ikke helt det jeg heller..:?: Husker ikke helt hva hun nevnte når jeg spurte sist, teflonhjerne er slitsomt..
Det kan jeg godt svare på....
Grunden til at visse læger mikser Thyroid med Levaxin er, at
de fleste i behandling med Thyroid har et LAVT FT4. Af en eller anden mystisk årsag,
tror disse læger at FT4 skal "anbringes" oppe i niveauer som svarer til lægernes egen-opfundet "normalområde" - selv om T4 har
ingen egen virkning på kroppen, og er rimelig ligegyldig så længe kroppen har nok af T3 til rådighed.
Det er en
vildfarelse, der udspringer fra lægernes u-kendskab til, at "normalområderne" der er fastsat for styring af syntetisk T4, er
ikke egnet til at styre Thyroid-behandling med.
En anden vildfarelse er, at lægerne mener at indholdet af T3 i Thyroid er for højt i forhold til T4. Dette uanset at patienterne i behandling med
rette dose af Thyroid, overhovedet ikke udviser nogen form for symptomer på T3-overdose.
Hvis man forestiller sig at nogen skulle eksempelvis få overdosesymptomer af Thyroid,
ville det alligevel ikke hjælpe at "fortynde" patientens behandling med Thyroid med lidt ekstra syntetisk T4 fordi kun en nedreguleret dose af Thyroid ville hjælpe på det. Alligevel tror disse læger, at de kan "fortynde" ellers
almindelige doseringer af Thyroid med lidt extra syntetisk T4, så virkningen af T3 i Thyroid skulle angiveligt gå hen og blive svækket.... chokx:
Dette er en eller anden form for en yderst enfoldig, primitiv og en akademiker-uværdig ræsonnement, som kun ødelægger/reducerer effekten af Thyroid, tillige med at patienterne der er i behandling med dette mix - opnår ikke en bedring i et omfang, som behandlingen ellers angiveligt skulle tilsigte. Der er ganske vist patienter der siger at de trives ganske fint på dette blanding af Thyroid/Levaxin, men mon det ikke er de patienter, som i forvejen ikke havde særlig nytte af syntetisk T4, pga. f.eks. resistens eller andet...
Derimod findes der mange udsagn om en betydelig bedring
efter at patienterne har seponeret Levaxin og øget Thyroid-dose - fordi et andet, denne gang ganske reelt problem med behandling med Thyroid/Levaxin-mix er, at Thyroid-dose under alle omstændigheder er sat for lavt - fordi lægerne hele tiden søger at beregne den, så niveauet af FT4
passer med "normalområderne, fuldstændig uden hensyntagen til
hverken patienternes tilstand og deres symptomer.
Der er altså ingen dokumenteret klinisk begrundelse for at "fortynde" Thyroid med Levaxin, andet end lægernes egen subjektive opfattelse som udspringer fra en laboratorieprøve-styret behandling,
ignorerende både patienters symptomer og den overordnede klinisk observation! Præcis som man ellers behandler med Levaxin alone. I så fald er det altså nødt til at gå galt fordi man kan ikke behandle med to SÅ forskellige lægemidler, efter samme princip som de var ens.
Lavt FT4 er
normalt hos de fleste i behandling med Thyroid.
Lavt FT4 i sig selv giver
ingen symptomer.