Sv: Hvordan opplever dere det?
Det du beskriver høres for meg ut som hypothyreosesymptomer og ikke angst. Hvis du leser denne boka: "Hypotyreosen og meg" av Audhild Løhre, vil du se at hun beskriver akkurat det samme som du beskriver. Hun setter bare litt andre ord på det. Løhre er psykolog og jeg opplevde at hun ser hypothyreose problematikk i et psykologisk perspektiv.
Men det er ikke det samme som at dine problemer lar seg løse like "lett" som hennes. Slik jeg ser det (og som det er sagt tidligere her) er det sansynlig at binyrene dine er påvirket av hypothyroeosen. Da er det typisk at man blir dårligere når man starter opp med stoffskiftemedisin. Tror at salt tipset til Anisa vil være bra for deg, men husk for all del å ikke gi opp før du har prøvd en stund. Det man må lære når man har hypothyreose er at bedring tar laaaang tid. Og man må ikke gi opp underveis. Du har forøvrig fått mange andre gode tips her også.
Mitt tips til deg er å gjøre som jeg gjorde for et år siden: Begynn å spis lavkarbo. Det er den største gaven jeg har gitt min helse. En lavkarbodiett er det ikke enkelt å bytte til , men hvem sa det skulle bli enkelt å bli friskere. Man må gjennom noen utfordrende uker, men gevinsten i den andre enden er verdt det. Lavkarbo demper betennelsesreaksjoner i kroppen, og det har vi stoffskiftepasienter nok av.
Takk for gode tips. Boka er bestilt og jeg forsøker meg nok en gang på lavkarbo :) Ble dårlig i magen sist, håper det går bedre denne gang. Jeg har også pcos så jeg har nok alt i alt veldig bra av lavkarbo tror jeg.
Jeg blir tvunget ut i en 50 % stressende jobb nå av nav, så det skal bli spennende å se hvordan det går. Stress er noe jeg absolutt ikke tåler.
Enig med Blondie. hjerte1 Hvad angår besvær med overgangen til lavkarbo.....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
janis
...og jeg forsøker meg nok en gang på lavkarbo :) Ble dårlig i magen sist, håper det går bedre denne gang. Jeg har også pcos så jeg har nok alt i alt veldig bra av lavkarbo tror jeg.
Hvis du blev "dårlig i magen" af lavkarbo, kan det betyde at hypothyreose har svækket kroppens egen produktion af fordøjelsesenzymer og man kan derfor ikke "tåle" tilstrækkeligt med proteiner og/eller kostfedt. Jo længere man har haft hypothyreose (uanset med eller uden diagnose), jo kraftigere bliver fordøjelsesenzym-brist. I så fald, vil det ganske rigtigt være ret så ubehageligt at gå over til lavkarbo (eller anden type af kostomlægning). På den anden side er det ingen løsning, blot at fastholde et kosthold som forhindrer en bedring, i stedet for at omlægge til et helsebringende.
Mange med hypothyreose har haft stor gavn af at supplere med fordøjelsesenzymer for at erstatte de enzymer, som hypothyreose har "ædt" op, og har derved endda sluppet for denne "kroniske" forstoppelse, der er et af de klassiske symptomer på hypothyreose. Du kan omlægge kostholdet til lavkarbo med succes, hvis du spiser din mad tilføjet et tilskud af fordøjelsesenzymer. F.eks. Super Enzymes fra BigVits.co.uk. Lovligt at handle fra et EU-land og prisen er ganske rimelig med £13.95 for 180 tabletter.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Det du beskriver høres for meg ut som hypothyreosesymptomer og ikke angst. Hvis du leser denne boka: "Hypotyreosen og meg" av Audhild Løhre, vil du se at hun beskriver akkurat det samme som du beskriver. Hun setter bare litt andre ord på det. Løhre er psykolog og jeg opplevde at hun ser hypothyreose problematikk i et psykologisk perspektiv.
.
Tusen takk for kjempegode råd Blondie
Jeg sitter her oppløst i tårer i dag etter å ha lest boka.
Det var som om jeg skulle skrevet boka selv.
Idag innser jeg fullt ut at jeg ikke er en psykiatrisk pasient
Hun forteller om at hun har problem med å kjøre fort med bil, akkurat som meg, legen sier jeg har angst for bilkjøring
Når jeg skal til sentrum kjører jeg en skogsvei, da kan jeg kjøre 40 km/t noe som noen dager kan virke fort nok, dette er angst for å kjøre den rette veien sier legen
Hun forteller om lys og lydømfindtlighet, akkurat som meg, legen sier det er angst for folkemengder
Hun klarer ikke lære, akkurat som meg, latskap sier nav
Svekket og vond muskulatur og ledd, akkurat som meg, liksomvondt sier legen
Idag innser jeg at jeg ikke er den late vrange vanskelige dama som nav sier at jeg er.
I dag forstår jeg hvorfor jeg har glemt, og gjort så veldig mange rare ting da jeg var i jobb
Idag er jeg bitter på alle som ikke har sett dette før, for alle som slengt dritt til meg for at jeg er lat, vrang, dum og ikke gidder å stå opp om mårran, ikke gidder å jobbe
10 forbanna år av livet mitt har legene ødelagt, noe som skulle bli de beste årene i mitt liv. Kanskje stifte familie, få en utdannelse, alt dette er ødelagt pga av de. Nå er det for sent.
Ja jeg går så langt at jeg legger skylden på legestand i Norge.
Jeg har ikke tall på hvor mange legen jeg har vært hos og ingen har sett dette
Jeg måtte selv be om blodprøve av stoffskifte
da legen ringte var det for lavt sa han, men forresten det var det 4 år siden også, sa han
Hadde jeg gått litt lengre hadde jeg nok fått symptom på lavt stoffskifte sa han, men det har jeg vel hatt i mange år kanskje sa jeg, Å sa han bare
Jeg er så bitter idag, jeg måtte bare ha en utblåsning og få tømt ut all frustrasjonen