valnøtter er bare på listen fordi det har fiber, har ikke hørt om andre grunner.
En sviske har sikkert mer fiber enn en håndfull valnøtter...
Printable View
valnøtter er bare på listen fordi det har fiber, har ikke hørt om andre grunner.
En sviske har sikkert mer fiber enn en håndfull valnøtter...
http://thyroid.about.com/od/drsrichkari ... de2006.htm om nytt om fluor.
Vi har ikke fluor i vannet her, men i tannkrem og tabletter og sånt.
Vet ikke hvordan tannkremen virker på reseptorene, noe fluor må da komme inn i kroppen ved bruk av flurtannkrem. Det er noen pasienter i england som har kuttet ut fluortannkrem.
Listen jeg har skrevet er bl.a. basert på informasjon fra boken til Shames og Shames - og der står det ingenting om fiber, kun om goitrogener.Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Jeg synes å huske at vdet med valnøtter stod på en liste som var begrunet med hvorfor, og det var fiberen som var et minus ved valnøttene, ikke noen andre stoffer.
Merkelig nok lister amerikanske lister ikke opp mandler som goitrogene enda man vet godt de inneholder blåsyre.
Her er en liste over stoffer
http://www.thyroidmanager.org/Chapter5/5a-frame.htm
Det er vel bare bitre mandler som inneholder blåsyre?
Se her: http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/3364507.html
"De bitre mandlene er litt mindre og smalere enn de søte, og de inneholder stoffer som kan spaltes til blåsyre. Men det er ikke farlig å spise verken mandler eller marsipan! "
Hvor mye er "en hel pose"? 250g?
Tror jeg også kunne fått noen vondter da. En liten pose cashew-nøtter blir jeg ihvertfall både mett og kvalm og tørst av.
Alt med måte.
Har jeg sagt det før? :lol:
Alle mandler må inneholde blåsyre, ellers smaker de bare mel. Blåsyren er aromaet såvidt jeg vet.
Blåsyre lukter mandler.
(når de gasset diverse "uønskete" folk slik som sigøynere og homser og jøder så luktet det mandler...=blåsyre)
Det er også blåsyre i aprikoskjerner, eller man tilsetter madelekstrakt tl apriskoskjerner og selger massen som marsipan eller hva det heter.
Blåsyren og mandler og kassava står det om på siden i thyroidmanager om goitrogens.
Er det noen kjemiker her?
Lukten av bitre mandler lukter som blåsyre. Leste jeg isted.
Søte mandler lukter noe annet, og jeg fant ingenting om at de inneholder blåsyre. Kan hende, men jeg fant ingenting om det.
Søkte på mandler + blåsyre, og alle steder hvor blåsyre var nevnt var det i sammenheng med bitre mandler.
http://www.uni-graz.at/~katzer/engl/Prun_dul.html Kommer an på hvor de kommer fra, de fra california skal ikke inneholde særlig blåsyre...
Må seetter i butikken hvor de har sine fra.
hei..
kan ikke noen snille sjeler skrive inn ei smørbrødliste på hva vi kan/bør spise og i tillegg kosttilskudd e.t.c. vi bør ta.. :)
synes det er vanskeli å vite hva vi bør spise jeg...
etter det jeg har lest virker det som en veldig, veldig kort smørbrødliste :? føler at det meste er forbudt :(
Hei Teodora! Anbefaler at du leser dette innlegget fra Nora!
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3786
Lykke til! :D