Takk!
Men er det så vanlig å bli verre av for lav dose at jeg trygt kan si det til legen min? Jeg er redd hun skal si at "da passer nok ikke Levaxin for deg" eller "Da har du nok ikke lavt stoffskifte likevel".
Kan jeg si det til henne synes dere?
Printable View
Man kan sige, at hvis du ikke kan, så MÅ hun skiftes ud!!! Sådan her går det altså ikke, Sigo!
25 µ .... det kan godt tyde på, at denne læge i det hele taget ikke har meget forstand på det her :roll:
Ta evt. en ven eller et familiemedlem med til lægen, hvis det er svært at holde fast. Pas på dig!
hjerte1 Nielsigne
Da får jeg si det til henne, og hvis hun svarer at jeg ikke får mer Levaxin, så får jeg bytte lege.
Hun sa til meg at jeg bare fikk 25 i begynnelsen fordi hun var redd for overdose (jeg ligger såvidt innenfor TSH-normalen), og at vi kunne øke senere HVIS blodprøvene viste at det var smart.
Huff, ikke gøy å være prisgitt en annens (begrensede) kunnskap og holdninger på dette området :(
"Redd for overdose" kan hun kun være, hvis dit FT4 og FT3 ligger i forvejen relativt højt indenfor "normalområdet", men i så fald er der jo ingen mening i at behandle... Det lyder som om din læge tror, at TSH er et stofskiftehormon. Det er TSH ikke!
Det er kun de frie værdier af T3 og T4 dvs. FT3 og FT3 man i virkeligheden kan bruge til at overvåge effekten af behandling. Det har aldrig været meningen med TSH-testen, at den skulle bruges til at justere behandlingen efter, men det er en anden historie...
Hvad er dine FT4 og FT3 tal? Tør næsten gætte mig til, at FT3 er ikke taget. Det er det sjældent når lægen er en TSH-rytter. vedikke1
Legen skal uansett ikke behandle en blodprøve, men DEG !! I tråden Styre etter FT4 eller TSH har Finn en bra forklaring på hva TSH (Tyreoidea Stimulerende Hormon) egentlig er og gjør. Det er underlig at dette nesten er det eneste legene er opphengt i når det gjelder stoffskiftet. Les Per Egil Hegges bok « Og så må du ikke stille spørsmål » om legene som holdt på å ta livet av hans kone ved å nekte for at hun hadde hypothyreose fordi blodprøvene var så fine. Det viser moderne medisinkunnskap på dette området i et nøtteskall. gok1
Finn skriver:« TSH er et hormon som styrer produksjonemengden til kjertlen. Mengden TSH reflekterer mengden fritt T4/fritt T3 i blodet. Blir det lite fT4/fT3 vil TSH stige og slippe mer jod inn i kjertlen, som da produserer mer.
Det er kun kjertlen som har reseptorer for TSH, og når kjertlen ikke fungerer, eller er vekk, har ikke TSH innvirkning på noe i kroppen. Man kan da se på TSH som en gasspedal som er frakoblet motoren, men som man likevel kan trå på og vurdere utslaget på. Høy TSH vil indikere at kjertlen trenger mer jod for å produsere mer.
TSH har også et produksjoneapparat som det ofte er feil på, og da reagerer den ikke som forventet. Ofte legger den seg, upåvirket at hormonmengden i blodet, på en verdi innenfor referanseområdet og da blir det iallfall feil å styre etter den.
TSH regulerer seg altså etter mengden stoffskiftehormoner i blodet - og det bør vel vi også gjøre når vi skal agere kjertel og dosere oss selv via pilleboksen. For det som er i pilleboksen er jo det kjertlen produserer. Det er altså fritt T4 som gjør noe i kroppen, og den vi bør styre etter.
Dessuten.
Referanseområdene for blodprøver fremkommer ved at man måler et antall antatt friske personer, altså i alle livets faser og setter opp referansegrenser etter menneskesatte statistiske verdier. Man har valgt å sette grensene ved 2,5% under øvre middelverdi og det samme for nedre middelverdi.
Man kunne valgt 5% og fått helt andre verdier. Det ligger ikke noen legefaglig vurdering bak dette valget. Kun statistiske vurderinger.
Faglig sett har hvert menneske sine verdier som de fungerer optimalt ved.
Forskjellige livsfaser vil kreve at produksjonen av stoffskiftehormoner varierer for å tilpasse seg dette, ellers var jo ikke kjertlen utstyrt med et så sinnrikt reguleringssystem.
Hvorfor regulere etter blodprøver ?
Jeg tar ikke blodprøver mer. Jeg mener at det kan være ok til å begynne med - til man lærer seg gemet, og til å komme opp i nærheten av der man antar man bør ligge. (for det kan man ikke vite - ingen blodprøver kan fortelle deg hvor DU bør ligge.
Jeg mener at jeg selv er et mye finere instrument enn det som analyserer mine blodprøver - jeg vil lære meg å dosere meg selv så jeg selv føler meg som best. »
Her er prøvene som ble tatt like før jeg begynte med 25 mkg:
FT4: 16,3 (9,5*-*22,0)
Anti-TPO : under 10
TSH: 4,56* (0,40 - 4,50)
FT3: 3,2 (2,8 - 6,5)
TRAS: under 1,5
Dessverre sliter jeg veldig med å sette meg inn i dette, mister helt motet når jeg får laaange tekster om T3, TSH, forholdet mellom disse osv. Jeg greier bare ikke å forstå disse greiene :(
PS: Puh, litt smertestillende gjorde heldigvis at jeg greier å holde hodet over vannet resten av dagen :)
Sykehuset i Vestfold, Sentrallaboratoriet har endret referanseområdet for TSH. Man skulle tro at dette referanseområdet er likt for hele landet og følges av alle leger. Dine prøver indikerer at du er undermedisinert når TSH er 4,56.
Sitat:
Endret referanseområde for TSH
Vårt nåværende referanseområde for TSH på 0,35-5,0 mIE/L (anbefalt av reagensleverandøren) er betydelig videre enn det de fleste andre laboratorier her i landet bruker. Med virkning fra 15.04.2010 endres referanseområdet for TSH. Nytt referanseområde er 0,50 – 3,6 mIE/L for begge kjønn ved alder > 20år.
Referanseområder omfatter som regel de sentrale 95% av verdiene i en antatt frisk befolkning. De senere år har de blitt vanlig å ekskludere personer med forhøyet antistoff mot thyreoperoksidase (anti-TPO) ved etablering av referanseområdet for TSH. Høye verdier av anti-TPO forekommer hos de fleste pasienter med autoimmun thyreoideasykdom, spesielt ved Hashimotos tyreoiditt. Økt anti-TPO innebærer en økt risiko for utvikling av hypotyreose.
Ved den store helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag i 1995-97 (den såkalte HUNT-studien) som omfattet hele befolkningen over 20 år, ble TSH målt på alle kvinner og ca. halvparten av mennene. Hos dem som hadde TSH > 4.0 mIE/L målte man i tillegg anti-TPO. Man beregnet referanseverdier for TSH (sentrale 95%) etter at alle med økt anti-TPO ( >200 kIE/L) var ekskludert, og fant da et referanseområde på 0,48-3,6 mIE/L for kvinner og 0,56-3,4 mIE/L for menn.
TSH-målingene i forbindelse med HUNT-studien ble utført av Hormonlaboratoriet, Aker universitetssykehus, og resultatene fra denne er basis for det referanseområdet som Hormonlaboratoriet benytter i dag. Vi har sammenliknet vår TSH-metode med metoden som benyttes ved Hormonlaboratoriet, og vi har ikke funnet noen signifikant forskjell på metodene. Samtidig med at vi innfører det samme referanseområdet for TSH for voksne som Hormonlaboratoriet, endrer vi også referanseområdet for barn slik at det også er det samme som det Hormonlaboratoriet bruker.
Hva innebærer endringen?
Endringen av referanseområdet innebærer at flere pasienter vil få diagnosen subklinisk eller latent hypotyreose, som er definert som høy TSH 3,6-10 mIE/L og samtidig normal konsentrasjon av fritt T4 og fritt T3. Det er vanligvis få eller ingen symptomer på hypotyreose og den vanligste årsaken i Norge er kronisk autoimmun tyreoiditt. Når prøvesvarene viser latent hypotyreose, bør derfor anti-TPO måles. Det er internasjonal enighet om at tyroksinsubstitusjon bør startes når TSH > 10 mIE/L og det samtidig er høye verdier for anti-TPO.
Hvis anti-TPO derimot ikke er forhøyet, og det ikke er noen annen åpenbar årsak til økt TSH , bør det særlig hos innvandrere undersøkes om pasienten kan ha jodmangel. Det gjøres ved å bestemme utskillelsen av jod i døgnurin (sendes til Hormonlaboratoriet).
Mild hypotyreose
Ved TSH mellom 3,6-10 mIE/l, normale verdier for fritt T4 og fritt T3 og hypotyreosesymptomer (ofte uspesifikke) kan det, hvis pasienten ønsker det, og særlig hvis anti-TPO er økt, være indikasjon for å prøve tyroksinbehandling i 6 - 12 måneder for å vurdere effekten på symptomer. TSH bør ligge i nedre halvdel av referanseområdet ved behandling med tyroksin.
I går var jeg på nippet til å kutte ut hele Levaxin-greiene, tenkte at jeg orker ikke å ha det sånn i 10 dager til (det er 3 dager til neste blodprøve, men legen har ikke tid til å se meg før en hel uke senere).
Men i dag har jeg ikke vondt i ryggen lenger, og det ser ut til at kremtingen og disse andre tingene jeg opplevde i går nå likner mer og mer på en forkjølelse. Uflaks å få det akkurat nå, men forsåvidt befriende at ikke ALT har noe med stoffskiftet å gjøre
Festlig nok merker jeg også nå at jeg er litt varmere enn jeg pleier å være, det er deilig å oppleve. Men det er kanskje fordi jeg hoster så mye, jeg aner ikke.
Nå må jeg bare klare dette i 10 dager til...