Luuna, håper du deler litt fra det kapitlet med oss andre dersom du finner noe interessant der hjerte1
Printable View
Luuna, håper du deler litt fra det kapitlet med oss andre dersom du finner noe interessant der hjerte1
Kære Vigdis
Jeg har siddet og skrevet på et længere indlæg, men jeg kan simpelthen ikke få mig til at citere fra et opsummerende afsnit i et opsummerende kapitel i en velskrevet og velunderbygget bog.
Men Isager argumenterer for og dokumenterer, hvordan der i vores demokratiske regi foregår totalitær magtudøvelse, hvorfra der kan drages paralleller til totalitære regimer.
Udgangspunktet er, at mennesker med multisystemsygdom repræsenterer en af magthaverne uønsket anderledeshed/afvigelse, som søges ophævet.
Han omtaler forhold som bl.a. overvågning (digitale registre m.v., der jo også kan bruges til at overvåge lægelig adfærd!), knægtelse af den personlige frihed til f.eks. at vælge speciallæge og behandlingsform, kognitiv terapi anvendt med henblik på at korrigere patientens tanker og adfærd i retning af ”normalisering”, hævdelse af en objektiv absolut sandhed gående på, at patienten ikke er rigtig syg uanset, hvor absurd denne "sandhed" er, og tvivlsom forvaltning af menneskeliv med f.eks. tvungen aktivering, der i nogle tilfælde kan påføre patienterne langvarig og måske permanent skade, og ydmygelser og pinsler, der kan give varige sår på sjælen.
Bogens fulde titel er:
BLINDE PLETTER
OM LÆGEVIDENSKABENS OG SUNDHEDSSEKTORENS AMPUTEREDE VIRKELIGHED
En kættersk analyse med fokus på epidemien af energitab (ME(CFS, fibromyalgi, elektrofølsomhed, multipel kemisk sensitivitet m.fl.)
Læs om den her.
Jeg er sulten efter mere! Bogen bevæger sig på et filosofisk, historisk, samfundsmæssigt og sundhedspolitisk plan, samtidig med at den kommer helt ”ned” i substansen af, hvad disse sygdomme består af og i. Sådan!
Isager referer i øvrigt i kapitel 2 til Gretty Mirdal, som Anisa også har gjort det i kommentar #13 i tråden her:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...t=13699&page=2
Isager kommenterer med bl.a. følgende:
"Når diagnosen somatisering er hæftet på en patient, kan dennes mulige protester eller modargumenter tages som en bekræftelse på tilstedeværelsen af vrangforestillinger eller andre former for forstyrret indsigt. Patienten kan opleve det som en kafkask manøvre; en høj grad af fremmedgørelse. Egen virkelighedsopfattelse forkastes; man udstødes af de ”rigtige” patienters kreds. Ligheder med en kanonisk retsprocedure og den dertil knyttede inkvisitoriske undersøgelsesform er ikke svær at få øje på." (S. 49)
Uden at skulle tage Henrik Isager til indtægt for noget, så ser det for mig ud som om, at det svarer til, hvad jeg har skrevet i mit høringsvar til forslaget til den også her omtalte vejledning:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13699Sitat:
Forslaget til vejledning udtrykker endvidere en absolut tænkning, der ikke blot underkender hidtidige diagnoser men også patientens oplevelser, erfaringer og kendskab til egen krop og psyke samt årtiers praksiserfaring, international forskning og placebokontrollerede forsøg og studier.
Således bliver udkommet totalitært: Afvigende synspunkter tåles ikke af de læger, der har magt over patienterne. Magt til at afvise, at vi bliver ordentligt undersøgt og udredt, magt til at afvise, at vi får den behandling, den medicin og det rum til at blive raske eller få det bedre, vi har brug for, og magt til at diagnosticere os med psykiske lidelser.
Et enkelt eksempel på denne totalitære magtfuldkommenhed er blot, at den patient, der aviser at indtage psykofarmaka, eller på egen hånd har indhentet information om sin lidelse, som lægen ikke er i besiddelse af, herved bidrager til at stille diagnosen ”helbredsangst” (s. 12).
Dette hører til i et andet århundrede – og det hører ikke til i et demokrati!
Jeg vil have læst den bog! skilt2