Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Det, der vel er det rigtigt svære lige nu, det er vel, at din dosis er så lille, at den kun lige præcis kan sænke din egenproduktion af stofskiftehormon men på den anden side ikke gøre dig nogen gavn. Derfor må der virkelig sættes ind i forhold til at "få dig i gear" til at klare en større dose end 25 µ :!:
REDIGERT: Det var så her, jeg ville sætte et link ind, hvor Anisa skriver om dette fænomen med at sænke sin egenproduktion pga. en for lille dosis - men jeg kan ikke finde det! Kan en anden hjælpe her?
Det var anitab, der har skrevet det for første gang på forummet, tilbage i 2008. Jeg har bare oversat fra anitab's link:
"Der er to potentielle årsager til, at folk føler sig forfærdeligt, når de er i behandling med T4. En af årsagerne er den ekstremt lave dosis, læger typisk ordinerer i dag. En lav dosis af T4 vil effektivt reducere TSH-sekretion. Det lavere TSH vil igen sænke skjoldbruskkirtlens restproduktion af skjoldbruskkirtelhormon. Samtidigt kan denne lavdosis af T4 ikke kompensere for at det lave TSH yderligere har undertrykt skjoldbruskkirtlens restproduktion af hormoner. Patienten har derefter for lidt skjoldbruskhormonet til korrekt at regulere stofskiftet i det meste af kroppens væv. Patienten ender med unormalt lavt stofskifte og med fortsatte eller tiltagende hypothyreose symptomer."