Sv: Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
jeg merket bedring samme dagen på armour og jeg startet også på 30 mg fikk en ukes opptur så falt formen litt så okte jeg dosering etter en uke opp til 60 mg og opplevde en super uke før det falt igjen...doserte meg opp hver tredje til sjette uke til jeg havnet stabilt på 180 mg armour, så skiftet jeg til erfa... men fungerte veldig bra på 180 mg uten fall i form på armour
Takk for innlegg i dagboken min Tatanja :)
Tok en tablett i dag også OG gjett hva jeg har gjort! JEG har vasket kjøkkenbenkeplatene, stuebordet OG satt på en oppvaskmaskin og DET for halv ti på morningen. DET er ikke noe jeg pleier å orke! Pleier å gjøre husting på kveldstid for det er da jeg orker. Det var litt enklere å stå opp i dag, og jeg følte meg i litt lettere humør da jeg vekket barna og fulgte dem hit og dit.
Føler meg egentlig litt mer våken på en måte, men jeg kunne vært me våken enn jeg er altså, men føles litt bedre enn før. Har "bomull" bak øyene i bakhodet på en måte, men ikke i hele hodet som jeg pleier. Faktiskt har jeg følt meg inne i en boble med tåke rundt. Føler at tåken rundt meg er mindre enn den pleier men at det er fortsatt tåke i hodet.
HAHAHA. Det hørtes litt rart ut :lol::wink:
Fortsatt vondt i kroppen, men føler kroppen slapper litt mer av.
Også har jeg sovet godt i natt SELV OM jeg sov i over 1 time i går, det er merkelig for det å sove på formiddagen/ettermiddagen pleier å ødelegge hele min nattesøvn.
Jeg føler meg litt sånn småsvimmel, kan det være noe med tablettene da. Fortsatt sliten og trøtt, men litt bedre føler jeg meg og litt mer orker jeg.
Legen min på Heggeli sa at jeg skulle prøve disse tablettene i 2 uker, og jeg ville merke fort om det virket eller ikke. Når de 2 ukene har gått hva skal jeg gjøre da....?
Får vel kanskje se ann litt til og event. ringe han.
Har ett trykk i hodet, det pleier jeg ikke å ha..
Trykk i hode, jeg fikk hodepine de første 7 dagene på armour thyriod og kropsverk spiser nu 90 mg armour og 100 mg levaxin. Nu er jeg bare sliten. Så det å bytte medisin er ikke noe min kropp tar lett på. Bruker også DHEA for å hjelpe binyrene. Hormoner er noen finfølende damer som er vanskelig å ha med å gjøre.:mad:
Takk for svar!
Så du hadde det ja.
Formen min har egentlig dalt litt i dag. Nå er jeg trøtt og sliten igjen, og har vært det noen timer. Kunne godt tenkt meg å legge meg, men det går nok ikke.
Tar vel sikkert litt tid før jeg komme iform, må vel finne riktig dose og øke forsiktig.
Merker man hvor man skal stoppe, altså hvilken dose som er riktig?
Legen mener jeg har lite jern, og at jeg har binyretretthet og matintolleranse jeg har. Ja, også lavtstoffskifte da men jeg ligger innefor men lavt. Har startet på Armour for å se om det kan hjelpe.
Jeg må nok forandre på kosten og kutte ut sukker og de matvarene jeg ikke tåler. Jeg tror det er hvetemel, visse typer fisk og egg, noen nøtter og muligens melk. Men det får jeg vite på nyåret.
Nå tar jeg ingen spesielle hensyn i matveienb foruten at jeg spiser spelt istedenfor hvetemel.
Jeg har tatt den matvareallergi testen og er allergisk for protinet i melk. Så aldri mer melkeprodukter for meg.Egg må jeg holde meg unna sikkert 6 mnd eller mer. Her tror legen at jeg kan tåle litt egg i små mengder.
Så reagerer jeg noe på mais. Så nå lager jeg alt fra bunnen av for enten er det egg, melk eller mais i halvfabrikata. Det tar litt tid og oppdage alle kilder. Bla ble jeg tipset at levaxin inneholder melk og mais. Må få resept på den laktosefrie.
Jeg har jo brukt levaxin i 12 år og håper på det samme som du at Thyriod skal gi det ekstra kikket på formen. Men resultatet lar vente på seg. Har lest om flere som sier at etter å ha økt dosen og kjent på kroppen hvilken dose som er riktig så har det gått 5 til 8 uker før de kjenner at nu er de bedre.
Jeg kjenner at jeg er lav på stoffskifte når jeg blir snarere sliten enn før, litt mer innadvent, litt mindre lunte og alt både fysisk og mentalt er kjempeslitsomt. Bare tanken på alt kan gjøre meg sliten.
Tilslutt jeg får DHEA for å hjelpe binyrene.
Høres ut som om vi har litt av det samme da, og jobbe med :-)
Jeg skulle ønske det var en quick fix ;-) Er litt utolmodig av natur, liker handling og effekt. :)
Hva er DHEA?
Det er jo absolutt ikke bra for deg å gå på Levaxin da nei, om du er allergisk for noen ting som er i den.
Prøv å google DHEA så får du et mer utfyllende svar. Jeg fikk det fordi det hjelper binyrene og jeg hadde lite kvinnelige hormoner (østrogen) og mannlige.
De har jeg brukt i ca 3 uker og bruker 2 stk pr dag, det blir 20 mg. Så ingen stor dose, så langt jeg forstår.
Ellers kjenner jeg igjen dette med liten tolmodighet.
Men jeg får ikke gjort noe annet enn å prøve ut slik som legen har sagt. Jeg ringer hvis ikke symptomene stemmer med det jeg bla leser her inne. Så jeg har økt dosen hurtigere enn først avtalt. Jeg tror forøvrig at det at jeg nu drikker mest koffinfri kaffe har hjelpt litt.
Skal ta nye prøver hos Furst ca medio jan. i mellomtiden får jeg bare håpe på snikene oppadgående formkurve.
vink11
I dag har jeg også tatt en tablett.
Akkurat nå tenker jeg at jeg er sååå glad for at jeg gjorde dette! Altså turte å starte på disse armour tablettene. Jeg er ikke noe glad i å ta tabletter, så jeg var meget skeptisk men jeg tenkte at noe må jeg prøve!
I dag er jeg ganske våken, litt tåkete med bedre. Jeg våknet i OK form selv etter kun 6 timer med søvn. Jeg smilte til meg selv i speilet i dag, og reagerte på at jeg gjorde det. :-) Lenge siden jeg har gjort det tror jeg.
Jeg har matlyst og har faktisk vært mer på do enn jeg pleier ( bommelom) ;-)
Fortsatt tåkete i hodet, ganske kald og vondt i kroppen/musklene spes. i høyre "engelvinge" Jeg har alltid vondt der. Håper ALT dette bedrer seg etter hvert!
NÅ er jeg iallfall glad!
Håper formen holder seg utover dagen også.
Disse andre dagene har jeg hatt en downperiode på ettermiddagen og kommet meg igjen på kvelden.
Så bra å høre.
Jeg tar min 90 mg armour i to omganger. Først 60 mg sammen med levaxin først av alt om morgenen. Så blir jeg helt slokt ca kl 15. og da er det en ny 30 mg armour ca kl 16.30 og da på kvelden igjen kan jeg har litt tiltak til å gjøre noen små ting på kvelden. Mine vonter ble bedre da legen sa jeg etter 5 dager på 30 mg måtte opp til 60 mg. Nå er jeg ytterligere 30 mg opp og jeg har bare vont i mine atriose gikt hofter. Ha en fin dag videre
Så bra fruemå! :)
I to omganger ja! Det må jeg tenke på når jeg skal trappe opp. Jeg leste i pakkningsvedlegget at det kunne jeg gjøre etter 14 dager. Å øke med 15mg sto det vel..
Kanskje jeg skulle tatt 30mg tidlig og 15 mg i 16 tida da, om formen forsetter å dale på ettermiddagen. Kan det påvirke søvnen på noe vis?
Jeg er på en måte lik som før i kroppen, men litt mer avslappet i musklene men vondtene er der. Men noe har skjedd iallfall for jeg føler meg lettere til sinns og litt mer med i hverdagen. Alt er ikke en tåkete grøt uten for megselv og jeg synes det er lettere å reise seg fra sofen og feks hente meg mat eller gå til do. Ting går litt kjappere.