:sad: Så enig...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Kan ikke få sagt hvor enig jeg er, Anisa. I Norge er rettssystemet lagt opp til at man får strafferettslig kvantumsrabatt hvis man begår mange kriminelle handlinger. Ja det er mulig han blir sittende der til det gror mose på han, men et norsk fengsel er nok et minst like godt sted å være som et norsk sykehjem. Selv om han skulle få 21 år for hvert drap han begikk, og alle visste at han ville dø lenge før han kunne sone straffen. Det ville llikevel ha en symbolsk verdi for hver familie som har mistet et barn, og for hver ungdom som ble skadet fysisk eller psykisk. En straff for hver forbrytelse ville være som å si at du kan brenne i h.... Og det er vel på sin plass å si i denne saken?
Jeg er bange for, at der er gået "rehabilitering" frem for "straf" i denne sag. Normalt går jeg ikke ind for at se på samfundets retssystemer som værende "hævnende". Ingen endnu er genopstået fra de døde når "hævnen" er fuldbragt. Normalt er jeg heller ikke fanatisk tilhænger at straf, uden at det gerne skal kunne
nytte noget, både for offeret, for forbryderen og for det samfund, forbryderen kommer fra...
... men i dette, ganske særlige tilfælde er der ikke tale om en "forbrydelse". Her er tale om en dødbringende tilstand, der aldrig nogensinde vil lade sig korrigere af indespærringen, hvorfor en hvilken som helst
tidsbestemt indespærring er i den grad
meningsløs. Hvem ved, hvem sidder i bedømmelsespanelet om 10 eller 20 år.... til den tid er navne på de myrdede kun husket af deres nærmeste, og samfundet vil kun huske de faldne som tørre tal, mens Breivik vil forblive levende og dermed også "nemmere" at forholde sig til, når graden af hans "rehabilitering" bliver vurderet. "Vi er et humant samfund" og "vi er jo civiliserede mennesker" vil enhver af eksperterne tænke... vi har set den slags før,
senest i Belgien. Det vil ske igen, også i Breivik-sagen. :sad:
69 mennesker omkom på Utøya! Med dem omkom også alle de familier de myrdede aldrig kommer til at stifte, og alle deres børn, der aldrig bliver født... foruden de 69 + 8 familier der for altid er forandret og i dag lever med sorgen! :sad: Hvis systemets lovgivere og juristerne vitterlig tror, at dommen d. 24. august modsvarer Breiviks skyld, kan det ikke undre nogen at
omverdenen ikke fatter det norske retssystem.
I Danmark fik en politimorder en livstidsdom og blev først benådet som 71-årig efter at have afsonet 33 år i fængsel. I alt er der
17 livstidsfanger i Danmark. I Norge derimod, vil 77-dobbelte morder få en lovsikret chance for at blive løsladt efter 10, eller 21 år... i omegnen af 99 fængselsdage pr offer. :sad:
Nu er det så absolut ikke sådan, at jeg higer efter at Breivik hellere skulle tortureres hver eneste dag, resten af sine dage.Men hele sagen taget i betragtning burde han låses inde på ubegrænset tid, afskåret fra al kontakt med omverdenen, uanset om det er post, telefon, internet eller omgang med andre fanger. For at forhindre det omvendte
Stockholm-syndrom skulle hans vagtfolk udskiftes hver uge og alle kontakter mellem vagter og fangen skulle videoovervåges og arkiveres (
”Syndromet består af et positivt bånd mellem gidsel (Breivik) og gidseltager (Fængselsvagten), samt følelser af mistro eller fjendtlighed fra gidslets (Breiviks) side mod autoriterne.”). Besøg skulle han kun have af nærmeste familie under videoovervågning, og for min skyld kunne han skrive lige så meget han vil, blot intet af det nogensinde kan forlade hans fængselscelle og hans computer skulle overvåges internt i fængslet. Denne mand lever for at sprede sit ord, og hvis han får mulighed for det - vil det blive ganske underordnet for ham, om han er i fængslet eller på frifod. Den eneste straf han der kan berøre ham er at hans budskaber aldrig kan forlade hans fængselscelle.
Jeg har intet problem med at Breivik kunne tilbringe sin fængselstid rimelig bekvemt og så meningsfyldt som han nu kan, men jeg kan altså ikke holde ud at læse om en fængselsbolig på tre værelser. Har fanger i Norge krav på treværelses fængselsboliger? Så snakkes også om forbindelsen til omverden, og selv om han i første omgang ikke får forbindelse til internettet, får han den nok for "god opførsel" på et eller andet tidspunkt... Han får mulighed for at fortsætte arbejdet på sin manifest, han før eller siden nok får ud af fængslet, og nu læser jeg også at der tales om hvilke besøgsvenner han skal have... eller ikke have. Og mens jeg læser om alt dette, fylder Breivik mere og mere, mens bevidstheden om hans ofre indhylles i tættere og tættere... tåge. :sad: