Sv: Blodprøver fastende??
det er vanlig å seponere på barn ja. Ja jeg ble født med dette. plagene jeg husker når jeg ser tilbake er d store søvnbehovet og at jeg gjemmer lett. Når jeg leste stokket ordene seg og jeg glemte hva jeg leste så måtte lese ting mange ganger. synes det var rart når det står prøvene er fine med en tsh på 9,4 og de slutta med oppfølging. Men det kan være annerledes med barn?
<begynte ikke på medisin igjen før i 08 ihvertfall, da 26år gammel. regner med det ble verre ved graviditeten i 06.
finnes det flere her som er født med hypthyreose?
det er så mye man vil vite og så mye forskjellig info og svar man finner.
sulten på alt av info her :cool:
n`Finn - takk for svar, den linken var topp!
Min lege visste heller ikke om at resultatet kan variere så mye som 15-20 % dersom du møter medikamentfastende eller ikke ved blodprøve. Det er mye de ikke vet. Så vi får lære dem! Det er også lurt å ta blodprøver på ca samme tidspunkt hver gang, siden det er døgnvariasjon. Om du får rek. av legen til blodprøver, kan du jo også komme igjen en annen dag på morgenen og ta den. Eller passe på og få tidlige timer hos legen når du skal ta prøve. Tar legen din FT4 og FT3 prøve eller kun T4 og T3? det er FT som er den viktige prøven. Hva var prøvesvarene forrige gang, siden disse viste så bra, falskt bra, siden du hadde tatt medisiner?
Synes dosen din høres ekstrem lav ut. De fleste bruker jo levaxindoser på opp mot 150 mg pr dag, eller mer for noens vedkommende.
Hvor bor du hen? Du kan jo be om å få henvisning til Thyreoideaklinikken på Aker? Kanskje de kan hjelpe deg litt bedre enn legen din?
Lykke tilkram1
på tlf så de nå t4 og t3 så må jo gå utifra det er det det tok.
sist prøve ca 1130
tsh 0,66
t4 20
t3 5,1
da hadde jeg tatt levaxin kl 0700
jeg har fått beskjed om å ta 75mcg hver dag, for en mnd siden.
men dette hadde jeg allederede gjort, for legen har satt meg på 50/75 i 6mnd, noe jeg var uenig i.
tsh var da 4,5 og t4 14
men nå kommer innrømmelsen.
jeg tar 75 tre dager og 100 4 dager i uken. gjort dette en måned nå.
orker ikke gå mer år med så liten dose og så dårlig form så følte jeg fikk øke selv. sikkert dumt å øke selv men føler legen har undermedisinert meg så lenge og at jeg får ta ansvar selv.
mannen min ringte for noen uker siden og fikk "kranglet seg til en henvisning til endokrinolog, legen har ikke villet gi meg. håper det ikke tar for lang tid..
er fra Haugesund :)
Nå er jeg helt med deg Linni !
Jeg gikk jo underdosert selv så lenge legen bestemte over meg og min situasjon. Jeg kan jo ikke anbefale andre, men jeg gjorde det jo selv.....
Og det ble mye bedre.
Ingen kan råde andre til å gjøre noe annet enn legen har bestemt, og det gjør jeg da heller ikke. Det bør allerhelst være et samarbeide......
Og jeg vet jo at mange går ut over legens anbefalinger og lar vær å si det til legen - det er dumt ! SI DET ! ellers tror legen at du har det bare fint på den mikrodosen du får - og rapporterer dette ! Det danner presedens for alle andres behandling.
Jeg gjorde ikke dette på beste måte selv, og da er det vel like bra at jeg prøver å fortelle om hvordan jeg burde gjort det ?
Mine erfaringer er å ta tolmodigheten til hjelp og øke sakte, og vente på resultatet. Utdanne seg selv i egen situasjon hjelper !
Det tar jo noen uker før Levaxinen oppnår full effekt.
Så har det vel dannet seg en regel om at man kan øke med 25µg av gangen når dosen er under 100µg/dag og halvparten (en halv 25µg tablett) når den er over. Og en kan øke hver måned.
Jeg vil vel tro det er litt anderledes for en som har gått undermedisinert lenge. Kroppen skriker etter stoffskiftehormoner og kan kanskje tåle en raskere opptrapping. Det er ikke så godt å vite, men man får en pekepinn under veis.
Et sikkert symptom som kommer ved for høy dose er hjerteuro og hjertebank. Det merkes ofte først ved leggetid.
Man skal gjerne dit, og så setter men dosen litt ned. Den beste dosen ligger somregel opp under den maksimale.
Så mener jeg også at når en må agere kjertel for seg selv, bør en lære litt av hvordan kjertlen en gang gjorde det - eller burde gjort det ?
T4 blir produsert i svært jevne doser - det bør vi også. Som hovedregel : samme T4-dose hver dag.
T3 har døgnvariasjoner og produseres best om morgenen - altså : ta Liothyronin om morgenen.
Kroppen har ikke samme behov hele livet. Gravide må fordobble dosen tidlig i svangerskapet. Mye tyder også på at vi bør øke dosen når vi er syke og i enkelte stressende situasjoner. Vi bør lære oss å føle litt på oss selv og se om vi kan dosere oss bedre. Ta en kvart ekstra ved behov.
Så finnes det narurlige stoffskiftehormoner utvunnet av grisekjertler - de inneholder alt en kjertel produserer. Jeg bruker disse Tyroide hormonene.
De virker bedre på meg og er mye enklere å dosere.
fikk brev fra legen idag, d sto om tsh som var nå 0,66 og t4 20
( som nevnt) Hun skriver da at jeg skal ta 75mcg lev 5 dg og 50 to dager.
nye prøver igjen om 6-8 uker.
dette var da ikke fastende. nå bør jeg vel si jeg har økt dosen selv. men føler meg jo bedre nå, skal jeg ta mindre når jeg endelig føler meg bra liksom..
Vel, jeg mener jo at ærlighet varer lengst......
Men ikke sånn med en gang vel ?
Det kan vel være lurt å bli sikker på sin sak før man forteller det ?
Og det tar noen måneder i dette systemet her.....
Så er det også klart at man er selv ansvarlig for sin egen helse. Du bestemmer selv behandlingsopplegget. Det kan godt være mot legens anbefaling, du bestememr selv. Legen kan ikke tvinge deg til noe, og har heller ikke selv noe ansvar for den behandling som foreslås deg, når denne er normert.
Går legen utenfor den normerte behandling, er saken en annen.
Derfor er det nok lurt å si at man tar det ansvaret selv.
Jeg vil vel tro det er litt anderledes for en som har gått undermedisinert lenge. Kroppen skriker etter stoffskiftehormoner og kan kanskje tåle en raskere opptrapping. Det er ikke så godt å vite, men man får en pekepinn under veis. Et sikkert symptom som kommer ved for høy dose er hjerteuro og hjertebank. Det merkes ofte først ved leggetid.Man skal gjerne dit, og så setter men dosen litt ned. Den beste dosen ligger somregel opp under den maksimale.Så mener jeg også at når en må agere kjertel for seg selv, bør en lære litt av hvordan kjertlen en gang gjorde det - eller burde gjort det ?
T4 blir produsert i svært jevne doser - det bør vi også. Som hovedregel : samme T4-dose hver dag.T3 har døgnvariasjoner og produseres best om morgenen - altså : ta Liothyronin om morgenen.Kroppen har ikke samme behov hele livet. Gravide må fordobble dosen tidlig i svangerskapet. Mye tyder også på at vi bør øke dosen når vi er syke og i enkelte stressende situasjoner. Vi bør lære oss å føle litt på oss selv og se om vi kan dosere oss bedre. Ta en kvart ekstra ved behov.Så er det også klart at man er selv ansvarlig for sin egen helse. Du bestemmer selv behandlingsopplegget. Det kan godt være mot legens anbefaling, du bestememr selv. Legen kan ikke tvinge deg til noe, og har heller ikke selv noe ansvar for den behandling som foreslås deg, når denne er normert.
Har fortsatt den samme doseringen jeg. Ikke merket noe til uro eller hjertebank. Men har slitt, i perioder, med en slags "tåke" der jeg føler jeg er et steg utenfor meg selv. Er meget ukonsentrert og ør, svimmel og d hele føles tåkete. Vært på butikken i slik tilstand og følte d sto skrevet i pannen min. Klarte ikke tenke. Gikk runder for å huske hva jeg sko handle.
hehe høres jeg litt sprø ut?
takk for d finnes en plass der man kan gi råd, få råd og dele ting :p
og så vil jeg si en ting
Har hatt endel kontakt med NTF og der fikk jeg nr til en fantastisk dame på østlandet! Sendte meg noen meget nyttige sjema og et skriv som kan leveres til legen med behandlingsmål. der står det tsh skal ligge på 0,5-1,5 og ft4 fra midten til øvre del av ref.omr.
helt supert. nå skal de få seg en kopi!
har fax så om noen er int, så får dere si fra!
på en annen side håper jeg de fleste slipper å "krangle med legen.
trist med slik uvitenhet.
Høres ut som det vi velkjent kaller "brain fog" det derre.
Det er helt klart at dette årsakes av for lav dose.
Husk hjernen lager sitt eget stoffskiftehormon av fT4 - bla. derfor viktig at denne er høy. Og dosereguleringer har lange etterslep og kommer ikke i full virkning før etter flere måneder.
Så synes jeg at behandlingsmålet bør være at du får det bra - uansett hva blodprøver viser.
Blodprøvemål som er oppgitt, er bare gjennomsnittsverdier som friske mennesker har.
Jeg gikk på disse de 10 første år, og det fikk konsekvenser som ikke er reparerbare.
Det er intet verd ! De villeder mer enn de veileder.
I vår sammenheng har de ødelagt utrolig mange år av utrulig mange folks liv ved at legen har juster dosen slik.
Stol på deg selv du Linni.