Sv: Brevet som jeg sendte til fastlegen to uker før konsultasjonen
Har du fått noen tilbakemelding fra legen din?
Hei Vigdis
Jeg fikk resept på Thyroid fra Erfa, så nå venter jeg bare på at den kommer til Vitusapoteket Helsehuset i Tromsø :o)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Elbeth
Hei Vigdis
Jeg fikk resept på Thyroid fra Erfa, så nå venter jeg bare på at den kommer til Vitusapoteket Helsehuset i Tromsø :o)
Heisann. Flott at brevet ditt hjalp deg til å få Erfa. Det beviser bare nok engang at det nytter med kunnskap, og at det i høyeste grad er viktig å bruke tid på å forberede legetimen. Særlig for oss med hypothyreose er det viktig å få ting ned på papiret, fordi mange av oss er så tynget av "brainfog"at tankegangen ikke responderer før en tre dagers tid etter konsultasjonen. Snakker av erfaring;-)
Må du virkelig til Tromsø for å få Erfa? Hva med ditt lokale apotek?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Heisann. Flott at brevet ditt hjalp deg til å få Erfa. Det beviser bare nok engang at det nytter med kunnskap, og at det i høyeste grad er viktig å bruke tid på å forberede legetimen. Særlig for oss med hypothyreose er det viktig å få ting ned på papiret, fordi mange av oss er så tynget av "brainfog"at tankegangen ikke responderer før en tre dagers tid etter konsultasjonen. Snakker av erfaring;-)
Må du virkelig til Tromsø for å få Erfa? Hva med ditt lokale apotek?
Hei Blondie vink11
Jeg bor på Lyngseidet og vi har ikke apotek. Ellers kan apoteket sende medisin i posten. Uansett må apoteket som mottar resepten søke om registreringsfritak. Jeg er usikker på om alle apotek gjør dette. :?:
Brevet hadde jeg grublet lenge på, men som du beskriver hadde også jeg tåkelagt hjerne og visste ikke helt hvor jeg skulle begynne eller hva jeg burde skrive.
Det var derfor en lettelse da jeg endelig fikk boka "Stop the Thyroid Madness" som faktisk gir eksempel på brev du kan skrive til legen.
Alt jeg trengte var å oversette det og gi den "min språkdrakt". Symptomene mange av oss med hypotyreose har står også opplistet i boka, slik at enhver skriver "sine" symptom i brevet.
Dette var utrolig nyttig!! xx9
Jeg har tatt min første Thyroid 60 mg fra Erfa.
Litt om å gå på kombibehandling :wink:
I mars 2009 gikk jeg fra 100 mcg Levaxin/dgl til kombibehandling. Dosen ble fastsatt til 20 mcg Liotyronin pluss 75 mcg Levaxin.
Den første tiden følte jeg meg mye bedre enn jeg gjorde på kun på Levaxin. Jeg begynte å sykle til jobben (ca 3 km hver vei) i allslags vær.
Etter ca ett år oppstod flere nye problem (noe jeg har skrevet her før), bla svikt i ankelledd og hender som dovnet. Jeg kunne snuble og slå meg på flat vei så jeg begynte å notere hendelsene ned. Fingrene dovnet vekk spesielt når jeg strikket og jeg underviser i Kunst og håndverk!!
Nå hadde jeg fått så mange problem som jeg lurte på om kunne settes i sammenheng med understimulert hypotyreose.
Jeg leste flere bøker om hypotyreose (hvorfor er de kun å få tak i på engelsk?) og det kunne virke som syntetisk tyroxin ikke virker optimalt for meg og dermed ga meg alle problemene.
Nå ville jeg ihvertfall forsøke dissekert Thyroid fra Erfa.
Min fastlege syntes dette var greit for ham, og resept med registreringsfritak ble levert Vitusapotek helsehuset (Tromsø) i slutten av juni 2011.
I påvente av Erfa-medisinen skulle jeg fortsette kombibehandlingen, men øke Levaxinen til 100 mcg/dgl.
Jeg sa til legen at jeg i stedet ønsket å bruke opp tablettene jeg hadde og dermed ta 112,5 mcg/dgl (=1 1/2 tablett) og event regulere til 700 mcg /uke, men siden kroppen viste å tåle høyere dose (fikk f.eks ikke hjertebank), tok jeg 112,5 mcg/dgl. hele tiden.
Først i går fikk jeg hentet min Thyroid Erfa og i dag tok jeg min første tablett på 60 mg .
NÅ er jeg spent på endringene. Noe jeg allerede nå lurer på er hvordan vet jeg om dosen er rett?
Vel, nå skal jeg til legen om ca to uker men er jo veldig spent på utfallet og om jeg kommer til å føle at jeg får det bedre med Thyroid Erfa. xx11
Sv: Jeg har tatt min første Thyroid 60 mg fra Erfa.
Jeg merket signifikant bedring etter ti dager på Armour (ca samme som Erfa). Vil tro de fleste som har gått lenge på Levaxin og så begynner på Erfa (eller tilsvarende) vil merke bedring innen en måned
Jeg har hatt glede av å føre en logg hvor jeg noterer bedring, forverring, symptomer, kosttilskudd og medisindoser. Jeg skriver ikke hver dag, bare når det skjer endringer.
Øk gradvis, følg opp med hyppige blodprøver. Og husk at den tabletten du tar i dag, slår ikke skikkelig ut på blodprøvene før om 6-8 uker.
For meg ble det thyroid som ga meg et nytt liv. Jeg bruker nå 2.5 grain eller 155 mg thyroid. Vær også oppmerksom på binyrene. Øk svært langsomt, kropen skal klare å håndtere all T3 som den får servert på et fat hjerte1 Får du likevel binyreproblemer, får du og legen snakke sammen om du bør sjekke kortisol og muligens andre hormoner, og ev starte behandling for dette.
1000 takk for innspill og råd. Nå har kroppen fått syntetisk T3 i to år, så da blir vel ikke overgangen til Erfa endret om jeg KUN hadde gått på T4, skulle jeg tro...
Om to uker skal jeg til legen for problem med karpaltunnel syndrom (de dovnende fingre og hender) og ankel som svikter rett-som-det-er.
Manuellterapeuten mener at jeg må opereres for å lette presset på nervene i karpaltunnellen og sa at jeg måtte kontakte medisinmannen :lol: :wink:
I tillegg til hypotyreose som ble oppdaget januar 2005, har jeg proteinuri og høyt blodtrykk. Dette tar jeg vanndrivende lozartan/hydroklortiazid (Cozaar Comp 100/12,5 mg) og Adalat Oros 60 mg for, som selvfølgelig også blir oppfulgt av fastlegen.
Tenk om
dissekert tyroxin
også
tar bort
proteinuri
og
hypertensjon...hjerte1
Det hadde vært lykken!!
Jeg aner ikke når jeg egentlig kan ha fått hypotyreose
Jeg aner virkelig ikke når mitt stoffskifteproblemet egentlig begynte. Konkret vet jeg at jeg fikk vektproblem og sov mye etter fødslene, opplevde tre dødsfall i familien i løpet av fem år, hadde alltid "undertempratur" (rundt 36o C) og kraftige menstruasjonsblødninger hver måned, ødemer spesielt i legger og føtter.
MINE SVANGERSKAP:
Jeg giftet meg i 1978 og da jeg var 26 år fikk jeg min førstefødte. Jeg følte meg helt utslitt fra dag en etter fødselen, og i lang tid sov jeg like mye som babyen.
Året etter ble jeg gravid to ganger - en spontanabort i tredje måned (fosteret hadde åpen rygg) og ikke lenge etter ble jeg gravid utfor livmora og måtte hasteopereres.
Den sommeren flyttet jeg med min lille familie og skulle begynne i ny jobb, da mamma døde plutselig og helt uventet graate1
Dette til tross fødte jeg min andre sønn i 1981, men da hadde jeg ikke mulighet engang å føle på om jeg var trøtt.
I begge disse svangerskap la jeg på meg rundt 12 - 15 kilo og gikk noen måneder etter fødslene tilbake til min normalvekt.
I 1983 var jeg igjen gravid og da gikk jeg egentlig ned i vekt - dvs jeg la kun på meg 5 svangerskaps-kilo, men tok av meg ca 10 kg kroppsvekt.
Sønn nr. tre var frisk og fin og det var derfor helt uvirkelig når han bare 79 dager gammel døde av SIDS (krybbedøden) graate1 Jeg raste ytterligere flere kilo ned i vekt og veide det samme som da jeg gikk på gymnaset.
Legen min var veldig snill og fulgte meg opp et helt år etter hendelsen, men så flyttet han, og etter dette hadde jeg ingen fast lege.
Jeg mener det var rundt 1983 at fastlegeordningen kom i gang over hele landet. I vår kommune med få legestillinger, hadde kommunen funnet ut at hele legekontoret var "fastlegen", som betydde at pasientene kom til den som hadde time ledig !!
I 1984 ble jeg på nytt gravid og de første månedene var jeg i en tilstand legene kalte "truende abort" - jeg blødde de tre første månedene av svangerskapet, og ble innlagt på sykehuset flere ganger. Jeg kan også huske at jeg da målte kroppstemperatur til rundt 36o C, men sykepleierne sa at dette var normalt ...
TENK om noen rend: hadde visst at dette var ett symptom på hypotyreose og overhode IKKE normalt !!
Etter at vår datter var født høsten 1984 opplevde jeg hvor vanskelig det er å komme tilbake til min normalstørrelse. I stedet gikk jeg fra denne tida sakte men sikkert opp i vekt til tross for at jeg spise verken mye mat eller snopet gotteri og kaker. Jeg er ikke glad i søtsaker - har aldri vært det.
Jeg ble gravid igjen i 1985, men så døde faren min like plutselig og uventet som mamma gjorde, før jeg nådde å fortelle ham nyheten graate1
Sommeren 1986 fødte jeg en datter. Jeg hadde lagt på meg 12 - 13 kilo men nå hadde jeg rett og slett gitt opp å tro på at det nyttet å bli slank igjen. Med fire småbarn hadde jeg ikke energi nok til å gjøre øvelsene fødende skulle gjøre for å bli kvitt magen.
I mange år fikk jeg årlig en eller annen form for infeksjon hvor jeg måtte til legen for å få medisin og sykemelding, men for å få på Ø-hjelp-time var rutinen å bli spurt om jeg hadde feber. Jeg svarte alltid JA selv om min temperatur lå på under 38o C. JEG følte meg jo syk og febervarm, og da jeg fortalte legen(e) at jeg til vanlig hadde "undertemperatur" som gjerne kunne være 35.9o C, så fikk jeg ingen respons på at dette var unormaltgok1
Men når pasientene aldri kom til samme lege var det heller ikke lett å bli fulgt opp skikkelig. Egen fastlege fikk vi på 1990 tallet engang, men selv da tenkte ikke på at jeg feilte noe unormalt. Kommentarer fra bedrevitere (??) var gjerne at vi bare "bæste" og "ønsket" å ha et stoffskifte å skylde problemene med overvekt på istedet for å trimme og gå tur !!
Konklusjon: Legene og endokrinologene spesielt, har ennå mye å lære om stoffskiftesykdommer !!!
Da jeg fikk diagnosen hypothyreose i februar 2005, var det fordi jeg trodde dette var en kraftig influensa som ikke var brutt skikkelig ut - ingen feber men skikkelig sirup i kroppen. Da måtte jeg igjen til Ø-hjelp legen for å få sykemelding, og var inne en hel klokketime hvor en rekke blodprøver ble tatt og sendt inn. Legen kjente også på skjoldkjertelen. Fem dager etter kom brevet hvor det stod at jeg hadde hypotyreose og at verdiene (huske ikke hvilke) lå tett opp under grensen til "normal". I brevet stod det at jeg måtte bestille time hos fastlegen !! Jeg som kun hadde fastlege på papiret, fant ut at nå var det viktig for meg å kontakte ham.
xx6Det er han som har fulgt meg opp i alle disse årene og jeg mener jeg får god hjelp av en lege som ser hele meg xx7
Jeg har laget meg en foreløpig doseringsoversikt med Thyroid ERFA
Jeg har laget en foreløpig doseringsoversikt ment til å sende eller å ta med til min fastlege vink3
Dette er for selv å ha en oversikt over hvor mye jeg kommer til å bruke ved øking av dosen hver andre eller sjette uke,
forutsatt at jeg øker opp til 3 ½ grain i denne perioden.
I feltet "doser" fyller jeg inn det totale antallet brukt i to uker.
Da kan jeg lettere regne ut når ny medisin bør bestilles, i tillegg vet jeg ca når jeg kommer til å gå tom.
DOSERING MED 60 mg = 1 grain THYROID ERFA Canada (500 stk)
| UKE |
DOSER |
DAGLIG |
MERKNADER |
| 31 - 32 |
14 |
1 |
Startet med 1 grain |
| 33 - 34 |
21 |
1 ½ |
Økte ½ grain i to uker |
| 35 - 36 |
28 |
2 |
Økte ½ grain i to uker |
| 37 - 38 |
35 |
2 ½ |
Økte ½ grain i fire uker |
| 39 - 40 |
35 |
2 ½ |
Legen uke 39. |
| 41 - 42 |
42 |
3 |
Øke ½ grain i seks uker |
| 43 - 44 |
42 |
3 |
|
| 45 - 46 |
42 |
3 |
Legen uke 45. Bestille ny dosering á 125 mg (2 grain)! |
| 47 - 48 |
49 |
3 ½ |
Øke ½ grain i seks uker |
| 49 - 50 |
49 |
3 ½ |
|
| 51 - 52 |
49 |
3 ½ |
I uke 52 er det brukt totalt 378 stk á 60 mg |
| 1 - 2 |
49 |
3 ½ |
Legen uke 2, 2012. Vurdere om dosen beholdes videre |
| 3 - 4 |
49 |
3 ½ |
|
| 5 - 6 |
49 |
3 ½ |
I uke 5 er det brukt totalt 500 stk á 60 mg!! |
Jeg deler opp dagsdoseringen i tre og legger tablett under tungen for absorbering rett i blodet. Den siste dosen har jeg tatt til natten hjertflag1