Sv: Binyretretthet og stoffskiftesymptomer
Den store dagen...som ikke kom!!!
I dag hadde jeg som sagt en ny telefontime med legen fra Balder. Jeg var innstilt på å gi jernet og be om HC da jeg er 100 % sikker på at det er det jeg trenger...
Vel jeg presenterte mine symptomer. Legen ble stille. Så sier han" jeg tror ikke jeg kan hjelpe deg, jeg skjønner ikke hva som feiler deg". Jeg begynte å gråte, så oppgitt ble jeg. Videre sa han jeg kanskje burde ringe Heggeli og få en time til DS. Det har jeg jo gjort men den er ikke før om tre mndr...Så skulle han drøfte videre med sine kollegaer og ringe på ny. I kveld ringte han. Da hadde han og gynokologen på Balder funnet ut at jeg kunne forsøke en p pille for å tilføre østrogen og progesteron noe de mente var hovedproblemet siden jeg blir så fin i svangerskapene....
Dette mener jeg er en sannhet med visse modifikasjoner...Når man er gravid vil fosteret begynne å produsere større mengder kortisol fra omtrent uke 24 og kortisolnedbrytelsen reduseres med ca 6 ganger. Jo det er mere kjønnshormon men da hovedsaklig progesteron. Fosteret bader i progesteron heter det.
Han ville altså ikke gi meg kortison.
Nå må jeg ha noen råd fra dere. Hva gjør jeg?
Timen på Heggeli er ikke før om tre mndr. Det er lenge og vente når man har en kropp som føles halvdød. Kan jeg få tak i HC på annet vis? Hva med HC krem på apoteket? Hjelper det?
Jeg kan kanskje få tak i noen prednisolon tbl av en bekjent som bruker dette, men det er vel ikke så lurt heller?
Finnes det noen andre leger som er villige til å la meg prøve dette? Leif ims ?
Finnes det andre leger i feks Oslo som er erfarne på dette med binyrer og stoffskifteproblematikk? Jeg har kommet dit at jeg nå kan dra ganske langt for å få adekvat hjelp. Og jeg holder ikke ut å vente i 3mndr..til timen på Heggeli.
Er det vanlig å få med seg "papirer" fra Balder klinikken når man avslutter der?
Håper noen med litt erfaring har tid til å svare :)
Du kan vente mye forskjellig fra legene på Balder. De behandler ikke helt likt. Dermed kan du oppleve, som flere her på forumet har opplevd, å komme til en lege som ikke vil behandle binyrene dine. mens en annen kanskje er villig til det. Litt som å spille på hest.. Og det har du opplevd nå.
Når det gjelder DS på Heggeli, er mitt inntrykk, ut fra det andre jeg vet om som har startet der, at han starter alltid med mage, tarm, matintoleranse og allergi. Etter det går han visst videre på å behandle hormoner om det er nødvendig.
Om du ikke har startet med tarm osv på Balder, kan du begynne der, med avføringstest, matvarepanel, spyttprøver og en rekke andre tester for hormoner etc. Da har du kommet et stykke på vei når du kommer til DS, og kanskje allerede begynt behandling for ev sopp, uønskede bakterier, fjernet uheldige matvarer etc. Vær klar over at disse testene vil koste litt. Mitt inntrykk er at det er dyrest det første året, fordi du har masse tester og trenger å gå oftere til lege. Så roer det seg og du sitter kanskje igjen med endel medisiner du går på. Noen kanskje for resten av livet, andre for en periode. Så går du kanskje til denne legen en eller to ganger i året.
Lykke til, jeg vet hvor fælt det er å være der du er nå vink11
Gjør du det du kan av andre tiltak for å støtte binyrene dine?
Tusen takk for svar :)
Ja dette er en fæl periode, jeg begynner å bli skikkelig deprimert...
Jeg tok masse allergi tester på Balder de førtse gangene jeg var der. Både prikktesting og blodprøver. Ikke utslag på noe der.
Jeg tar bare vanlig vitamin-mineral tilskudd etter Wilsons anbefalinger nå. I tillegg til Jod som legen på Balder anbefalte. Har bade DHEA, og keto-7 i skapet men det forverret bare kvisene...Binyreekstraktene gjorde meg tåkete og jeg fikk svette tokter.
Ligger mer i senga enn jeg er oppe, så det blir nok hvile selv om det ikke blir så mye søvn.