Sv: HJELP. Legene mener jeg skal senke dosen, jeg trodde den skulle økes betraktelig?
Tusen takk, Ruth! Veldig godt med god hjelp av hoder som fungerer. Jeg setter så stor pris på det.
Kroppen har tullet mye i det siste, med numne hender og brenninger under bena. Ikke funnet noe forklaring på det. Ms og nevropati utelukket. Så ble jeg gravid midt i dette og formen har dalt dramatisk.
Så takk igjen, for at dere hjelper meg litt med å finne informasjon. Gjerne ha meg i bakhodet om dere kommer over noe som er relevant for meg nå : )
Ps. Blir det for mye å øke med et helt grain med en gang?
Evt annenhver dag?
Gode tanker hjerte1
Sv: Dosering av ERFA under graviditet. Legene mener jeg skal minske dosen. HJELP!
En skal opp 25% på medisinmengda i løpet av første tredjedel av et svangerskap(EGIL HAUG)....så var du ok med fT4 på 22-24 skal du jo øke. Det viser jo nedgangen!!!
Sv: HJELP. Legene mener jeg skal senke dosen, jeg trodde den skulle økes betraktelig?
Vilde; standardoppskriften for øking med tyroider- når man ikke er gravid- er 0,5 grain (=30 mg) hver 4.-6- uke når man er kommet over 3 grain (180 mg). Økning frem til 3 grain kan skje hver 2.- 4. uke.
Kanskje du kan prøve å øke med 0,5 grain hver 2. eller 3. uke? Så tar du det langsommere etter hvert? Er jo ikke noe stas å få overdosesymptomer heller.
Ellers vil jeg råde deg til å følge magefølelsen din- har du det bra, har babyen det bra! Endokrinologen er helt på tur. De er ikke vant til å behandle med tyroider. Ta skjeen i egen hånd og doser deg opp til du føler deg vel, slik du gjorde da du begynte på tyroider.
Hei Berit
Takk. Jeg merker at jeg gjerne vil øke med 1 grain på en gang, men det er nok sikkert lurt å avvente. Men formen er så laber at jeg bare ønsker litt krefter igjen : )
Jeg føler jeg står helt på bar bakke her, med legene fullstendig imot min avgjørelse.
Ikke har jeg overskudd til å finne frem til all informasjon som støtter min avgjørelse om å øke istedet for minske heller.
Så takk for alle råd. Dhjerte1et betyr så mye.
Vurder å bytt lege, hvis du kjenner til noen bedre. Dette er det siste du trenger nå. Du trenger folk skal støtte deg rundt deg nå.
Siden kroppen din nå er lav, og skriker etter medisiner, ville jeg forsøkt 1 grain, og sett om det gikk greit. bruk magefølelsen, det er jo nå på starten dere begge trenger masse tyroksin!
Sv: Dosering av ERFA under graviditet. Legene mener jeg skal minske dosen. HJELP!
Hei og takk alle sammen.
I natt kl ett begynte jeg å kaste opp. Har kastet opp nesten uavbrutt til langt på dag i dag. Jeg ligger rett ut og er slått ut.
Jeg tok 1/2 grain i går ettermiddag, og 1/4 grain på kveld. Vet ikke om dette er grunnen til at jeg ble så dårlig eller om det er god gammeldags omgangssyke.
Snakket med legen min i stad som er veldig streng med at jeg MÅ gå ned i dose. Han sier han ikke vil ta ansvar for hva som skjer med babyen om jeg ikke hører på han. Jeg har et møte med han mandag der han nok vil presse hardere på.
Jeg ligger rett ut, klarer ikke passe på sønnen min og er så elendig.
Jeg trenger HJELP til å finne mer seriøs informasjon om Erfas effekt på TSH.
Kan noe hjelpe meg litt å søke rundt?
Tusen takk.
Hjelpen deres betyr mye nå. hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Heisann
Les
denne tråden. Det blir det samme om man bruker Erfa eller levaxin. Dosen skal opp og det må du gjøre på egen hånd hvis du ikke har lyst til å snakke med endoen. Jeg led meg gjennom to svangerskap uten doseøkning og unner ingen andre å føle seg slik som jeg følte meg. Ja, jeg gikk også hos en endo.
Blondie
Husker du hva verdiene dine lå på under svangerskapet?
Kevlin
Hva er referanseområdet legene opererer med?
Trenger du mer info enn i det brevet fra overlegen ved Thyreoideaklinikken som det ble referert til tidligere? Husk at ERFA, Westroid, Naturethroid, Armour=det samme!
Tror du at legen din husket å informere endokrinologen om at du går på et preparat som inneholder T3? Det er kjempeviktig at du husker det! Ha gjerne viktig info med deg i håndveska, alltid tilgjengelig. Vis legen din brevet fra Thyreoideaklinikken. Be ham om å ringe dit og spørre om hvordan han skal gå frem når du er gravid og bruker thyroid.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vilje
Snakket med legen min i stad som er veldig streng med at jeg MÅ gå ned i dose. Han sier han ikke vil ta ansvar for hva som skjer med babyen om jeg ikke hører på han. Jeg har et møte med han mandag der han nok vil presse hardere på.
Vilje tro2 Du bør slet ikke konsultere en endokrinolog! Ej heller din egen læge, i denne situation. Ingen af dem er kvalificeret til at bære "ansvaret" for din graviditet.
Du må i en fart finde en speciallæge i gynækologi og obstetrikk eller bedre måske? Kontakt Instituttgruppe for gynekologi og obstetrikk: "Faggruppen ved Kvinneklinikken består av 12 akademiske stillinger (2 hovedstillinger og 10 bistillinger) og en sekretær. Gruppen gir undervisning i gynekologi og obstetrikk. Forskningsaktiviteten er stort sett begrenset til gynekologi og obstetrikk, delvis overlappende, og delvis tverrfaglig med andre faggrupper slik som pediatri, morfologi (patologi) og endokrinologi. I obstetrikk forskes det på fostermedisinske emner, metoder for termin- og vekstbestemmelse, og svangerskapsrelaterte studier med vekt på preeklampsi, overtid, endokrinologiske problemstillinger som påvirker svangerskap, mm." Til højre "på linket" finder du kontaktoplysninger hvor du kan ringe eller skrive.
Du kan oplyse dem om, at du trænger til hjælp straks. At du har TRAS som forårsager lavt stofskifte i stedet for højt, at du er i "kombinasjonsbehandling" (oplysning om Erfa Thyroid er for tidligt at give i denne fase af henvendelsen) og at din læge og din endokrinolog kræver at du nedsætter medicindosering pga TSH, selv om dit FT4 er faldet fra 22 til 14, og at du har det elendigt! Og er bange!
Sig/skriv også at din graviditet er "risiko-graviditet" og at du måske burde være under opsyn af et hospital?
Sagen er, Vilje, at dit tilfælde slet ikke hører hos hverken fastlæger eller endokrinologer. Du skal vide (og tro på), at endokrinologer har slet ikke pejling på graviditet og dens følger for endokrinologiske sygdomme. Der findes undtagelser, men ikke her, som jeg læser det du oplyser om. Derfor skal du i varetægt hos "graviditets-læger" (obstetrikk) i stedet og det kan kun gå for langsomt. Straks på mandag går du i gang med at gøre noget ved det og...
...i mellemtiden tager du din medicin som du plejer + en grain til, og prøver på at GLEMME din angst, din usikkerhed og din utryghed i de to dage som kommer nu - lørdag og søndag. Din uro har allerede tappet dig for kræfter så lad være med at lade det fortsætte de kommende to dage. Slap af og find noget at kose dig med. Hvis du ikke kan glemme uroen - skriv den ned på et stykke papir i stedet, læs det og skriv nederst: "Jeg vil IKKE tænke på det nu. Jeg vil tænke på det igen først på mandag". Hvis det ikke hjælper - gentag det for dig selv, til du bliver træt af at høre dig tænke det og træt af at være urolig.
Få de bedste to dage i din graviditet nu på lørdag og søndag. Det kan nemlig slet ikke hjælpe at plage dig selv med uroen fordi du alligevel ikke kan "gå i action" før på mandag. Så hellere samle kræfterne i mellemtiden og se blade springe i solen, og græsset gro.
Hver gang uro-tankerne er ved at komme igen - tag papirstykket frem og læs hvad du skrev før. Til du får ro igen, og bliv ved, hver gang den (uro) stikker sit grimme fjæs frem! Det er ikke din skyld! Intet af det er dit ansvar! Ansvaret for din elendighed ligger alene hos de læger, som vil have det uden at have kvalifikationer til at bære det. Fra på mandag går du i gang med at finde andre, der kan.
Rigtig god weekend, Vilje! kram1
P.S. Mener at have læst på forskellige udenlandske forums for vordende mødre, at en slags graviditets "standard" for dosering af Erfa Thyroid og Armour Thyroid var oppe på ca. 300 mg (Erfa) eller op til 5 grain Armour....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
(oplysning om Erfa Thyroid er for tidligt at give i denne fase af henvendelsen)
Hvis du bliver spurgt om dosering og skal derfor svare at du er i behandling med Erfa Thyroid og at det svarer til en daglig dosering på ? mcg T4 og ? mcg T3 (ved 3 grain/180 mg) og du kan sende dette link: http://www.erfa-sa.com/thyroid/english/mono_en.html . Du kan tilføje at Erfa Thyroid er produceret i Canada, og er bl.a. godkendt af FDA (de amerikanske lægemiddelmyndigheder) til ordination i USA til behandling af hypothyroidism samt at den forhandles i Norge og i Europa på recept. Resten må de selv ulejlige sig med at finde, hvis de vil. Ellers er din graviditet et hovedemne.
Du kan beregne hvor meget T4 og T3 du får om dagen af nedenstående opstilling, hvor afhængig af hvilken styrke tabletter du får - kan du lægge værdierne for T4 sammen, og for T3.
In each Erfa Thyroid 30 mg tablet embossed “ECI 30”, there is 18 mcg. of T4 and 4 mcg. of T3;
In each Erfa Thyroid 60 mg tablet embossed “ECI 60”, there is 35 mcg. of T4 and 8 mcg. of T3;
In each Erfa Thyroid 125 mg tablet embossed “ECI 125”, there is 73 mcg. of T4 and 17 mcg. of T3.
So the ratio is 4.5 T4 : 1 T3.
Det kan godt ske at de bliver forvirrede, men uanset hvor forvirrede de bliver - er dette ikke rette tidspunkt at skifte til anden medicin. Nu skal din graviditet passes.