slå opp dette skriftstedet og les hele...
Printable View
Annis, kunne ikke finne resten av skriftstedet..
Legen ringte meg og foreslå at jeg kunne trappe NED på hydrocortisonen om jeg var redd for hva som ville skje under narkose/ med.abort. desp2
Han sa dog det ikke gikk da jeg sa jeg gikk på 20 mg dagen. Men uansett et litt spesielt forslag?? Vet jo jeg heller burde gå endel opp. Så stressdosering fikk jeg ikke spurt om da jeg ble litt satt ut av forslaget her.
Ellers var han enig i at det mest skånsomme ville være kirurgisk i lokalbedøvelse. Har jo snakket med en på sykehuset som sa et dette gjør de ikke her, men jeg får spørre mer når jeg har time der tirsdag. Får vel prøve et annet sykehus om de ikke kan hjelpe meg her.
Har prøvd å ringe kvinneklinikken på Haukeland, ringte ringte en time uten å komme igjennom... (ville spør om de tilbød lokalbed. der).
Så nå venter jeg i spenning på hva de sier tirsdag. Har vært SUPERDEPRIMERT et par uker men er litt bedre nå. Har sluttet å begynne å hikstegrine på de rareste tidspunkt....
Igjen, takk for støtten, dere er deilige. hjerte1
kram1
Stå på. Så synd, du må igennem dette, Rosin. Tænker på dig.
Hei....tenker på deg....
med FORBEHOLD --mener at ADDISON pasienter i lignende situasjoner vil få 150 mg kortison på forhand.
Forlang det?
Eller gi deg selv dosen?
Prøv å få kontakt med en i Morbus Addison foreningen.....ring dem!!!
Vi skal behandles på samme måte!!
Kjære deghjerte1
Håper alt går bra etterhverttro2 Tenker på deg.
Hei Gunnda! Jeg har sendt mail til Addisonforeningen men desverre ikke fått svar.
Så har jeg og vært hos legen på sykehuset- hun må være den "offentlige" legen som har hørt mest på meg og binyre/ stoffskiftesnakket mitt noengang!!!
Jeg er altså veldig lettet. Hun skulle prøve å få til kirurgisk i lokal, selv om så godt som alle avbryter svangerskap medisinsk. Følte meg veldig godt ivaretatt, og hørt.
Sa ellers at jeg mente jeg trengte ekstra hudrocortison om jeg måtte i narkose som om jeg hadde hatt Addison, og at jeg er veldig følsom for medisiner (stoffskifte, pluss voldsom reaksjon på øyedråper, allergier..).
Venter på beskjed om hvordan det skal skje. Setter pris på om noen har kilder i forhold til Hydrocort. dosering ved operasjoner og evt. narkose.
Tusen takk, snillinger kys1
Fredag halvåtte på morgenen skal jeg opereres. Vet ikke hvordan enda, har ikke orket å ringe å spørre. Gjør det i morgen.
MEN, hvor mye HC ville dere tatt før/ etter op.? Tar 20-25 mg dagen nå. Regner med jeg bør ta mer, men hvor mye mer? Jeg ANER ikke, så blir glad for alle forslag.... :shock:
Hei Rosin
Skal du møte fastende? Du tar vel flere doser per dag? Dette kan bli en liten utfordring når du skal faste. Men man får ofte lov å svelge nødvendige medikamenter med et halvt glass vann. Jeg ville doblet alle dosene mine og i tillegg bedt om beroligende før operasjon, for at du ikke skal stresse deg opp mentalt mer enn nødvendig. Dette tenker jeg det er sansynlig at de tilbyr uansett.
Sørg for å ha god tid før du skal dit, og tenk dobbel dose og evt mer ved behov de første dagene etter operasjon.
Tenker på degkram1
Regner med at noe av det samme kan tenkes ved operative inngrep? Lykke til!Sitat:
Balder:
Ved feber, forkjølelse, halsbetennelse og lignende har kroppen et større behov for kortisol. Hvils du allerede er innstilt på en dose som fungerer for deg, bør du doble dagsdosen med en gang du merker slike symptomer. Ofte er dobling av dosen adekvat i tiden infeksjonen pågår. Gå ned igjen til vanlig dose med en gang du føler deg ok igjen. Hvis det står på over 8-10 dager eller du blir mye verre bør lege kontaktes. Ved influensa kan det være aktuelt å øke dosen ytterligere. Denne doseøkningen under en infeksjon fører ofte til kortere og lettere sykdomsforløp.
Det avgjørende er om du skal i narkose eller ikke...
Narkose krever mer enn dobling av dosen.
Kortison kan du få intravenøst!
Du må ikke la dem legge deg i narkose før enn de er fulstendig klar over at binyrene dine nå er ute av funksjon mht stresshormonet kortisol pga HC.inntak!!