Sv: Lege Thierry Hertoghe i Belgia!
Jeg forstår godt mye av det du forteller om travle leger på Hertoghes klinikk, Sharon! Det er også min opplevelse med Heggeli her i Norge. Noen ganger går det litt for fort i svingene. Og jeg har etterhvert lært meg til, det siste halvannet året, å sette meg ned og lese grundig før jeg løser ut en ny resept. Mye av det helhetslegene gjør, er riktig, mens andre ting er mer i grenseland (noen kurer og resepter jeg har fått har vært svært omdiskutert, andre har vært forsket på som virkningsløse for eksempel, dette gjelder noe av det jeg gjorde på Balder), atter andre ting stiller jeg store spørsmålstegn ved (jeg nevner tarmskylling her for å være konkret). Men dette gjelder jo også vanlige leger! En jeg kjenner ligger på avrusning på psykiatrisk etter at legen har gitt vedkommende uforholdsmessig store mengder sovepiller. Det endte altså med et rusproblem. Så uansett hvilken lege vi går til, mener jeg at vi bør sette oss inn i den behandlingen som foreskrives. Legene er ikke guder. De kan ta feil. Og de kan velge feil veier. Statiner mot høyt kolesterol mener jeg er et godt eksempel på vanlig medisinsk behandling på avveier.
Og når vi starter med medisiner som hydrokortison, er det viktig å vite at dette kan vi ikke slutte brått med. Da kan resultatet bli verre enn ved oppstart. Og der er nok ikke de legene som ordinerer dette flinke nok til å gi god informasjon.
Tak for dit svar Vigdiskys1
Du skriver min pointe så enkelt... de helhedsorienterede læger er også 'bare' mennesker, hvor tingene kan gå lidt hurtigt - så her må vi også huske at tænke selv og indhente så meget viden, som vi nu kan rumme.
Jeg tror netop, at noget af det, jeg blev lidt overrasket over efter mine ture til Belgien, er, at jeg læser en masse på nettet, som de ikke har informeret mig om. Bl.a. at man ikke bare lige kan stoppe HC igen, og at det er et kraftigt virkende hormon. Jeg fik bare at vide, at 'jeg da lige kunne prøve det' - og så ingen yderligere information. Jeg spurgte til eventuelle overdoseringssymptomer eller opstartsopmærksomheder, men fik at vide, at der ikke var nogen... Og det er sådan noget, der gør mig usikker og utryg...
Det ville være så dejligt, hvis man som patient bare kunne læne sig tilbage og stole fuldt ud på en læge, men det er jo urealistisk, da vi altid selv må tage ansvar for vores liv og helbred.
Lægerne på Hertoghes klinik kan rigtig meget - jeg tror bare, det er vigtigt, at man også selv er klædt godt på til at kunne stille spørgsmål og læse op bagefter - eller også skal man turde at lægge alt ansvaret over til dem.
Sv: Erfaringer med Hertoghe?
Hej Sharon hjerte1 Vi har samlet (kopieret) dine indlæg indenfor emnet "Hertoghe" fra andre tråde, hvoraf de 6 sidste indlæg er delvis kopieret og delvis flyttet fra Lulus tråd Lege Thierry Hertoghe i Belgia! Dine beretninger er så vigtige, at de gerne må være samlet til orientering for andre. Du kan altid finde dine vigtigste tråde i din egen signatur. vink3
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sharon
Hej Lulu
Jeg går også i Hertoghes klinik i Bruxelles - og jeg vil bare kommentere på det med at købe hormoner på apoteket nær klinikken dernede og få dem sendt til Norge.. jeg her nemlig spurgt apoteket, og de vil ikke sende hormoner med posten, som ikke er lovlige at sælge i DK - som fx DHEA, testosteron osv. Tænker at det samme nok gælder i forhold til Norge...
Jeg kan godt forstå, at du har været i tvivl om, om du skal tage alle de hormoner - og blive ved med at tage dem, du har fået udskrevet... jeg har selv fået udskrevet Thyroid Erfa, HC, DHEA, Estradiol, Progesteron og Aldosteron - og har svært ved at acceptere, at jeg skal have så meget.
Derudover fik jeg en forskrækkelse i sommer, da de havde sat mig på en ALT for høj dosis DHEA, som jeg blev rigtig dårlig af... så nu er jeg blevet lidt hormon-forskrækket...
Selvfølgelig skal vi have alle de hormoner, hvis vi virkelig mangler dem, men min oplevelse er, at de på Hertoghes klinik meget hurtigt konkluderer, at man har brug for rigtig meget - og at de er meget gavmilde med doserne... Bare som eksempel, så blev jeg sat på 25 mg DHEA, fordi mit DHEA målt i blodprøven var lavt, men samtidig var mit DHEA i spyt- og urinprøve for højt... og jeg fik da også voldsomme overdoseringssymptomer efter et par måneder...
Men jeg kan forstå, at du responderede rigtig godt på behandlingen i starten, så forhåbentlig kommer du hurtigt ovenpå igen, nu hvor du genoptager den!
Jeg håber, vi kan blive ved med at dele erfaringer med Hertoghes klinik herinde.
hjerte1 Sharon
Hej Sharon
Har du stadig gavn af behandlingen hos Thierry Hertoghe?
Hilsen
Nordlys