-
Takk for svar Anne Ma.
Jeg ser at b 12 ligger litt lavt, enig i at jeg bør gjøre det.
Jeg har ikke fått noe endelig diagnose, legen vil se an og se an.
Hva betyr det når TRAS er positiv? Noen andre som kan svare på det?
De siste ukene har jeg hatt veldig søthunger. Har dette noe med stoffskiftet å gjøre?
-
Når TRAS er positiv betyr det at du har TSH receptor antistoffer. Det igjen peker på høyt stoffskifte (Graves), men det finnes jo mennesker som meg som har blokkerende TRAS i stedet for den vanlige varianten, stimulerende. Så selv om jeg har alle indikatorer på høytstoffskifte så har jeg lavt stoffskifte pga av den blokkerende TRAS'en.
Når det kommer til legen din så kan du be om time hos endokrinolog (spesialist innen biokjemiske prosesser i kroppen). De burde kunne utrede deg mer. Særlig om du har mange symptomer.
Jeg hadde også enorm søthunger før jeg ble medisinert. Det har fosvunnet igjen heldigvis! Har aldri vært søtsugen som person før :) Jeg drakk en kopp te med honning for å stille den verste søt hungeren. Det hjalp faktisk ;)
-
Jeg skjønner ikke helt dette med TRAS.
hvordan finner man ut hva slags TRAS man har?
-
Hei Sandra :D
Det å finne ut hva slags TRAS man har, sees på de andre thyreoidea prøvene. Jeg har blodprøveresultater som sier at jeg er hypo. Og jeg tar bare medisiner for det, Levaxin. 90% av de med positiv TRAS har stimulerende TRAS, og da vil blodprøvene vise at man har høyt stoffskifte. Da er TSH lav eller ikke målbar og T4 eller T3 høyere enn referanse området.
Som Brits sier så er TRAS noe man har om man har Graves. Og selv om jeg ikke har fått en spesifikk diagnose enda, utenom: autoimmun thyreoidealidelse med blokkerende TRAS, så regner jeg med at jeg har Graves hypothyreose med blokkerende TRAS. Men det er ikke så vanlig!!
Håper det hjalp litt på forståelsen!??
-
VEKSTHORMON
Kommer fra endokrinologen, han har mistanke til at jeg lider av veksthormonmangel.
Er det noen her som vet noe om dette?
-
Sjelden dette da, er det hypofysemålinger som danner grunnlaget for å tro dette ?
Det står litt her :
http://www.legemiddelsiden.no/default.a ... view=print
-
Ja han sa det var sjeldent.jeg tror ikke selv jeg lider av dette.han sendte også henvisning til øyenlege,pga redusert syn og trodde det skyldtes trykk bak øynene, da de er hovene.
han sendte også henvisning til CT? hvorfor det?
tok også prøver ang binyrefunksjonen.
-
Tar nok endel forholdsregler vet du. I de innledende faser er det like viktig å kunne eliminere. CT er nok for å undersøke hypofysen og danne seg et bilde ellers.
-
Hei Anne Ma.
Hva hadde skjedd med deg hvis du hadde blitt medisinert med Neo-mercazole??
Jeg mener:hvis du hadde TRAS,men legen ikke viste at den var blokkerende?ville han ikke da gitt deg Neo istede for thyroxin?
-
Ja det hadde han nok.
Men jeg har hatt symptomer på både høyt og lavt stoffskifte i hvert fall 10 år før jeg fikk utslag på de vanlige prøvene, så jeg har ikke fått medisiner for noe.