Sv: Nykommer. Mannen min har lavt stoffskifte
En endokrinolog som jeg var i kontakt med pr e-post, skrev at T4 vil være ca 20% høyere når man måler etter at man har tatt medisin. Det vil si sånn rent teoretisk at mannen din har en T4 på rundt 14 medikamentfastende. Det er ikke mye. De fleste må ligge helt øverst i referanseområdet for å føle seg bedre (bra).
Sv: Nykommer. Mannen min har lavt stoffskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jamen, disse prøveresultater er ubrugelige, når prøverne blev udtaget efter at din man har fået sin medicin om morgenen.
Vi er nu i sjette måned efter medicinstart. Hvor lang tid mon, mener lægen, skal der gå før "det har stabilisert seg"? Min erfaring siger, at det er stabilt (skidt i dette tilfælde) efter anden måned på medicin. I denne fase burde prøverne tages ca. hver sjette uge, for at kunne iagttage OM der sker noget i den rigtige retning eller OM medicindoseringen burde øges. Dvs. at siden 1/2-11 burde din mans hormoniveauer måles mindst 3 gange i den mellemliggende tid - medicinfastende, røgfrit og senest kl. 8 om morgenen, for at visse rette TSH niveau, fordi TSH's døgnvariation gør at tallene bliver meget "pænere" op ad dagen, men derfor er thyreoideahormoner alligevel ikke lige så "pæne". Men det betyder intet når lægen stirrer sig blind på TSH.
Jeg stemmer for second opinion, forudsat at I bor i anden landsdel end nordpå, hvor der er meget længere mellem læger, der har et fornuftigt forhold til TSH og ellers interesserer sig mest for patientens tilstand/symptomer.
For en person der vejer f.eks. 90 kg vil en virksom dose af Levaxin være 198 (200) µg/mcg pr dag. Jeg ved ikke hvor meget din mand vejer, men vejer han 90 kg eller mere, da får han kun halvdelen af, hvad han har brug for. desp1
Han er over 100 kilo... Tusen takk for svar! :mrgreen: Jeg har mast, men det MÅ komme fra noen andre før han reagerer... :lol: Så nå masjer han forhåpentligvis til en annen lege. Vi bor sentralt så det skal gå bra. vink11
Vi har vært hos min fastlege (privatlege) og er om mulig enda mer forvirret. Hun sier at hun aldri ville satt ham på medisiner ut fra de første prøvene i desember 2010. At 100mg levaxin om dagen høres mye ut.
At det har lite å si om prøvene tas etter at medisinen er tatt fordi nivåene er ment å skulle være "jevne" og ikke endres. (Pga langtidsvirkende medisin) Og hun sier at medisinen ikke har noen bivirkninger, slik at man ikke kan se over/underdosering. Ergo forholder man seg til blodprøver.
Deretter dro hun igang tale om 40årskrise, depresjon, sorg og livskriser... Alle symptomene er diffuse og kan "passe med hva som helst".
Det har ikke vært spørsmål om alt håret i vasken, tørre flekker på huden, misfarget hud rundt øynene, energitap, vektøkning, vannansamling, hukommelsestap osv.
Han tar alt sammen med en bøtte iskaldt vann. Jeg blir skikkelig nedfor. JEG har slitt med psykosomatiske plager i mange år, og denne legen har løpt etter meg med "lykkepiller". Jeg har alltid takket nei. Nå føler jeg meg smittsom. Jeg satt bare og ventet på at hun skulle komme med et tilbud om lykkepiller til ham og. Det føltes som om hun ville frem til at det er meg og livssituasjonen vår som er årsaken til alt. :cry:
Og hun ville (om hun hadde kunnet!!) bedt oss la være å bruke nettet! For her inne er alle idioter som ikke kan sile informasjon og som ikke har nok kunnskaper.
Plusset var at hun tok masse blodprøver FØR han tok medisinen i dag, også antistoffer denne gangen.
Jeg er utslått.