Sjeldne ting kan takk og lov nesten alltid avskrives :) Jeg tror allikevel at du vil dra nytte av å få opp kalsiumnivået ditt.
Printable View
Sjeldne ting kan takk og lov nesten alltid avskrives :) Jeg tror allikevel at du vil dra nytte av å få opp kalsiumnivået ditt.
først, ionisert kalsium er mye mer nøyaktig fordi s-kalsium er budet til proteiner og når bineproteinene er høye, vil s-kalsium bli falskt høyt.
lavt PTH i seg selv er normalt når 25-OH D er i de høye sjikt, for de har en innvirkning på hverandre.
ihvertfall er PTH typisk høy når 25-OH D er lav.
Så er det aktivt D-vitamin, den med 1,25, og den har med nyrene å gjøre, og du har ihvertfall ikke nyresvikt for da kunne det blitt for lite av den. Disse pasientene får et analog som heter etalpha.
sarcoidosepasienter har høyt aktivt D-vitamin, har du noen som helst risiko for det? Og så er det en tilstand til som har høyt aktivt D-vitamin, husker ikke hva det var.
Men egentlig skal PTH bli høy når kalsium er lav, så det rimer ikke helt.
Kanskje det er bar en magnesiummangel?
Se
http://www.endocrineweb.com/conditio...parathyroidism
Magnsiummangel er det nok ikke. Jeg tar 900 mg magnsium om dagen, ettersom jeg drikker veldig mye vann. Sarcoidose måtte jeg sjekke opp, og det ser ikke så sannsynlig ut.
Men du mener altså at d-vitaminet mitt er høyt? I følge tallene til kostdoktorn.se er det heller lavt, og grenseverdiene vi har i Norge virker jo til å handle mer om å opprettholde livsfunksjon enn å ha optimal helse ... :?
okay, må gå tilbake og se hva D var. Mener den var 90.
94 er over grensen på minste anbefaling på 80, og den grensen er nettopp satt på bakgrunn av at der var ikke lenger PTH økt hos nesten alle (men ikke alle, det er alltid noen outliere)
Står utdypet hos ajcn.org og i Moans artikler om D-vitamin i legentidsskriftet.
Forresen så har så godt som ingen 90 nanomol per liter når man tester vanlige folk som ikke tar store doser D-vitamin. De har typisk 50-60 nanomol eller lavere nå om vinteren.
Om PCOS: de har en mengde hormonforstyrrelser, og mange hormoner er litt off, eller mer eller mindre off, det er mye rart med dem.
Er du helt sikker på dette? Jeg må bare spørre for jeg blir mer og mer forvirret, for ikke å snakke om fortvilt.
Dette er hva jeg fant på sidene til kostdoktorn.se
http://s1.kostdoktorn.se/wp-content/...amintabell.png
Jeg har mista tellinga på hvor lenge jeg har forsøkt å finne ut hva som er galt med meg. Men sånn som jeg har det nå, og har hatt det alt for lenge (om enn noen perioder er dårligere enn andre, og omvendt) formmessig er i alle fall ikke normalt. Og det er ikke snakk om at det er psykisk, om det fortsatt er stoffskiftet eller hva det er.
Det virker jo som om jeg er symptomfri fra PCOS (eneste synlige er vel det uttynnede håret mitt, men det kan vel like godt tilskrives hypothyerose). Så jeg håper dere skjønner at jeg stiller spørsmål til alt, det har jeg gjort til både leger og spesialister, for å i det hele tatt føle at jeg har litt kontroll over livet mitt. Vil såi gjerne til bunns i dette, og bli frisk nok til å begynne å jobbe/studere igjen, for ikke å snakke om å leve. :sad:
80 var aller minste anbefalte nivå i følge de første banebrytende artiklene på 90-tallet på ajcn.org , det er ikke noen konflikter her mellom tabellen og 80.
I følge tabellen din vil vel kanskje aller laveste anbefalte nivå være 73 nmol/l...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?t...k%20MF%5Bau%5D
Det var skyhøyt over den dengang gjeldende laveste grensen, noenogtredve nanomol
Nylig ble en jeg kjenner testet hos legen sin i Moss, og der var laveste normalverdi 35 synes jeg å huske. Det var i år.
---Så kom vel de neste og lagde den tabellen etterpå, basert på blodverdiene til mennesker som lever under ekvatoren (og er utendørs) (folk som bor syd i usa har gjerne mangel fordi de holder seg inne når det er varmt og går først ut senere når et er kjøligere)
Her skriver Moan at det optimale nivået antageligvis ligger på 100-200 nmol/l
http://tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1365847
Det kan være så enkelt at det er en feil på prøven av ionisert kalcium, at den er lagret feil eller tatt på feil glass eller noe, og at den er egentlig høyere.
Du ville forresten hatt kramper eller alskens viderverdige symptomer på lavt kalsium, for det er det strengest regulerte stoffet i kroppen.
Det er ikke enkelt å ta prøve av ionisert calsium, akkurat som Nora antyder her. Prøvetakningen skal være anaerob (feil glass hadde nok labben reagert på før analyse, og dermed avvist prøven). For å få en korrekt anaerob prøvetakning må man først fjerne luften i nåla ved å fylle et annet glass først. Er det da dårlig vakum i glasset kan det føre til at prøven er ødelagt. I tillegg kreves kjølig oppbevaring og max tre døgn fra prøven er tatt til den blir analysert. Likevel må man jo stole på at de som tar prøven vet hva de gjør. Hvis du ønsker å ta den pånytt så gjør dette på sykehuset hvis du har mulighet. De er definitivt best på korrekt prøvetaking.
Når det gjelder D vitamin, er det mange sykehus som ikke er gode på analyse av disse. UNN, som jeg bruker, har tatt konsekvensen av dette å sender sine prøver til Aker hormonlab (D-vit regnes som et hormon). UNN oppdaget at deres analysemetode var for dårlig når de jobbet med Tromsø undersøkelsen (som jeg er sikker på Nora kjenner godt til). Aker opererer med et nedre referanseområde på 37 såvidt jeg husker, men man må alltid forholde seg til refområdet til den lab prøven er analysert på.
Jeg har selv hatt D vit mangel (nede i 23) uten noe utslag på prøver av ionisert calsium eller PTH (som også er vanskelig i forhold til korrekt prøvetaking). Jeg har tatt mine prøver selv og vet derfor at de er tatt korrekt. Hos meg skyldes derfor D vit mangel en kombinasjon av klima (bor i nord Norge), kost og hypothyreose (hadde også påvist mangel for 10 år siden).
Takk for utfyllende svar! Kjenner til det at d-viramin er et hormon! :)
Prøvene er tatt på hormonlabben på Aker, så jeg antar jo at disse er tatt korrekt.
Det som kanskje er litt problematisk med referanseverdier er grunnlaget referansene er lagt på, kontra den enkeltes problemer. Med de stoffskifteverdiene jeg har nå f.eks, ville jeg fått tommelen opp av en hver lege, likevel føler jeg meg elendig og har alle de symptomene som sammen med blodprøver førte til en diagnose i 2009, så mitt nivå bør kanskje ut fra min helsesituasjon ligge langt lavere enn det gjør per i dag før jeg merker endring, for alt jeg vet ... Mulig dette gjelder d-vitaminet også?! Vet ikke om det har noen relevanse, men jeg har gått ned noen kilo i vekt siden februar, og det kan kanskje ha noe å si, ettersom d-vitamin er fettløselig.
Jeg er nok dessverre ikke flink nok til å utsette meg for kilder til d-vitamin. Spiser lite fisk (mest fordi jeg har forstpist meg litt på det), ingen meieriprodukter (kaseinintoleranse), er lite i sola. Jeg er innmari blek, men blir aldri solbrent selv når jeg er i sola. Så dersom mitt d-vitamin er finfint, så har det i praksis ingen grunn til å være det ...
Når det gjelder kalsiumnivået, så er det jo bare så vidt under normalen. Og jeg har blitt obs på ting jeg har hatt så lenge at jeg har sluttet å tenke på det, som hjertearytmi, prikking i lemmer, hender og føtter som døvner bort, litt rykninger i armene og nakken og sånn, og det er som sagt ikke magnesiummangel, for det vet jeg av erfaring at gir andre symptomer, som hjertebank og kramper, og det jeg nevner over her forsvinner ikke selv med kvadruppeldose magnesium.
Sorry om jeg skriver litt mye her, men tenker at det er bedre med litt for mye enn litt for lite informasjon! ;)
Jeg skal uansett til spesialisten min i Drammen på torsdag til uka, så jeg håper at hun kanskje kan si noe mer, eventuelt sende meg videre til noen som kan.
Med så stort magnesiumbehov burde du sjekke binyrene dine. Tar du kalsium sammen med magnesium? Les denne tråden. rexxy69 er veldig god på dette.xx9
Du skriver ikke for mye. All informasjon er viktig hvis vi skal kunne gi deg råd.kram1
Håper du får hjelp i Drammen.