Sv: Jente 10 år, lavt stoffskifte pg mye magevondt
Hei igjen!
Ja, kan underskrive på at det påvirker hele familien! Føler virkelig med deg!Datteren min har vært dårlig siden hun var 4, og verken hatt ork til å leke eller delta på så mye. Det tok ca. 2 uker før vi merket at magen ble bedre, men må tilføye at da hadde hun også gått på diett i ett år som også ga noe bedring. Hun var bra en lang stund på medisinering, men ble etter hvert dårligere, og har måtte kutte ut noen matvarer igjen. Dette har nok en sammenheng med at stoffskiftet hennes også ikke var optimalt justert. Har også vært plaget med mye forstoppelse i denne tiden. Legene ser nok for mye på papiret og for lite på pasienten, så hun skulle nok ha økt dosen. Så selv om hun har fått tilbake mange symptomer, er de redde for å øke dosen for fort. Har gitt bedskjed til lege om at jeg øker dosen noe nå, så da håper jeg formen hennes stiger igjen. Ellers har hun hatt god effekt av å bruke glutamin. Håper dere kommer til en lege som tar dette på alvor og gir dere den hjelpen dere trenger.
Hei Igjen:roll: Vi har målt fritt T4 til 22,1 T3 til 6,4 TSH til 0,087 og Anti TPO til 7. Men legen var bare opptatt av TSH. den legen vi nå skal pøve er anbefalt her på forsiden, i Arendal. Hvor finner dere ut av hva mat og vitaminer ol som er bra/dårlig for oss? xx4
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Heal
Hvor finner dere ut av hva mat og vitaminer ol som er bra/dårlig for oss? xx4
Her:
https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=37
https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=38
Har også tenkt på å prøve lege som er anbefalt i Arendal, hvis vi ikke får bedre oppfølging hos legen som vi går til nå. Noen som har noen erfaringer? :?:
Er hun undersøkt for cøliaki?
Ja, hun har genet for cøliaki, men slår ikke ut på testen for det, vi har tatt masse forskjellige tester, men (heldigvis) ingen positive.
Kan jo hende hun har en (eller flere) intoleranser overfor mat da. Har du fått sjekket tarmene med ultralyd i forhold til forstoppelsen? Vi fikk gjort det på sykehuset. Vi var også lenge hos en lege som mente det var fluks, selv om medisninen ikke virket. Økte bare dosen hver gang vi var der. :?
Hei..
Fortvilet når barna er syke. Kommer på ett eller annet vis til å tenke på Hippokrates som trodde alt startet i magen - forsåvidt flere som er ganske enig med han i det - iallefall av medisinere som definerer seg innen funksjonell medisin.
Har selv hatt mye mageplager - både med mye luft, forstoppelse og diare. Tror jeg er i ferd med å få litt orden på det igjen med glutenfritt, masse fiber og probiotika. (Mye mer men de viktigste i denne sammenhengen). Siste nå har vært lange perioder med diare etter å ha vært helt "fin" i magen i nesten ett år.
Er det HLA-DQ2 og 8 hun slår ut positivt på? Ved positivt utslag på "cøleakigen" ville jeg forsøkt glutenfri diett med mye fiber og en bredspektret probiotika iallefall en 14 dagers tid for å se om mageplagene reduseres. Som Blondie anbefaler en multivitamin dagelig - samt ekstre D3 inntil det er målt at hun har i bøtter og spann. Personlig mener jeg man skal være forsiktig med å ta kosttilskudd enkeltvis før man vet at det foreligger en mangel. Enkelte vitaminer i ubalanse seg imellom kan skape like store problemer som for lite. Ekstar C-vitamin og noe magnesium (balansert opp mot like mye kalsium) bør derimot anses som trygt. Begge virker også noe avførende så det kan jo hjelpe.
Fiber er ofte et klue her og de aller fleste av oss får for lite fiber. Mer fiber og glutenfritt behøver ikke være så vanskelig som alle skal ha det til.
Det er ett større problem at det faktisk er ganske dyrt. Gluten skaper for mange utrolig mye problemer selv om man ikke kan påvise cøleaki.
Fiber: husk at nær all fiber og alt fett er fjernet i varer som har lang "hylletid". Maten må lages fra bunn ingen pakker og poser. Etter min mening (og praksis jeg lever etter selv) burde man lage mat fra bunn bestandig - pakker og poser - unntaket ikke regelen. Men det krever litt planlegging å legge om matvanene og hvor mye tid man setter av på kjøkkenet på lang sikt. For en prøveperiode behøver man ikke gjøre det så komplisert.
F.eks. Middag
Karbonade med glutenfri pasta - bytt ut ketchup med en boks tomater du kjører i stavmiksern med litt tomatpure og kok en stund. Lag ditt eget tacokrydder- se innhold på en ferdigpakke: salt, sukker (bruk rørsukker), s****kummen, paprikapulver - husker ikke resten. Jeg lager en kilo av gangen og blander til jeg får riktig smak. Alle unger elsker det. Bruk i tomatsaus eller bland det i karbonaden til kjøttboller. For mer fiber - riv litt gulrot i kjøttbollene.
Bruker ikke å anbefale så mye frukt pga. fruktosen men barn er gjerne ikke de hardeste på grønnsakene så det er enklere å få inn fiber med frukt. Ha fruktsalat/oppskåret frukt (ikke hermetisk) tilgjengelig i kjøleskapet. Gjerne med litt bær (bringebær/blåbær). F.eks. mango, ananas, kiwi, eple, pære etc etter hva man liker. Vær litt forsiktig med banan (mange som reagerer på banan) server med litt vaniljekesam (utrolig godt og mye bedre/sunnere enn is) og gjerne litt hakkede nøtter (om dere tåler det). Spis som del av måltid (dessert) istedet for juice å drikke. Drikk vann eller melk. Kutt brus. Om det blir for kjedelig med bare vann bruk saft uten konserveringsmiddel (Får på Meny)
Glutenfritt brød fra frysedisken er som regel helt OK om du tar det i brødristeren.
Ett annent tips for mye magevondt er egenkokt kyllingbuljong. Kjøp en kylling og del den opp. Krus beina så du får ut beinmargen (den som gjør underverker for magen). Kok i om lag en time med gulrot, løk, urter etc. og smak til med salt/pepper. Ved perioder som er speielt ille er det bra å drikke buljongen. Ellers kan du bruke den til alt mulig. Frys i bokser. Bruk til kyllingsuppe, kraft til saus osv. Jeg bruker det til alt mulig..... du kan google Paleo Diet. Ganske ekstrem, men yes it works.
Gjelder å gjøre noe imellomtiden til man får kontroll på stoffskiftet med medisiner. Noen ganger får man jo ikke det. Det er ikke blodprøvene som skal bli fine på medisin men formen som skal bli bedre og symptomene forsvinne. Synes forsåvidt ikke FT4 og TSH er så ille jeg da, spørsmålet er jo om dattern din konverterer til aktivt hormon T3 og der har jo magen en viktig rolle.........
Uansett håper jeg dere får skikkelig medisinsk hjelp inntil det gjør noen tester ift. mat. Om hva jeg skriver om ikke hjelper (bare ett forslag) må man gå mer drastisk til verks og forsøke en elimineringsdiett og fått tatt prøver av matintoleranser osv. Kan ta litt tid før man kommer i mål, men vil tro at med så mye magesmerter som du beskriver datteren din har er disse kanskje hovedsymptomet? Arendal høres ut som en god plan..
xx4 H:-)
[QUOTE=Sune;109097]Kan jo hende hun har en (eller flere) intoleranser overfor mat da. Har du fått sjekket tarmene med ultralyd i forhold til forstoppelsen?
Hei!
Vi står på venteliste for slange, men innen 6 mnd skulle vi få time:mrgreen:
men jeg hadde jo håpet på at de kune legge hun inn for å ta "alt" på en gang, me "alt" vi får beskjed om er å vente og se det ann:sad:
Hei!
Var vel litt uklar i svaret mht ultralyden. Det er en barnelege på sykehuset i Arendal som er flink på mageproblemer hos barn. Han tar også ultralyd ved forstoppelse. Det kan være forstoppelse, selv om man er på do hver dag.:? Vi fikk også beskjed om å vente å se, og da gikk det 6 år før noe skjedde.:eek:
Matvareintoleransen fikk vi sjekket med blodprøver.
Hvorfor vil de ikke legge henne inn? Dette med slangen er vel i forhold til fluksen, men dette er jo en ganske usikker prøve i seg selv. De som har fluks, har også effekt av medisin. Du får bare stå på, for etter min erfaring kan det være vanskelig å få forståelse for at hun bare har litt vondt i magen.vink11