Lykke til fra meg og! hjertflag1
Printable View
Lykke til fra meg og! hjertflag1
Joda. Prøver av FT3 og TRAS taes i Norge. La ikke legene få dere til å tro noe annet. Jeg driver med blodprøvetakning hver dag så dette er jeg sikker på.
Jeg tar prøver som analyseres ved Fürst og de tar også FT3.
Kanskje de har forandret på rutinen for "standard" stoffskifteprøver? Jeg var hos legen og tok prøver for noen måneder siden (oktober eller november) og da sa damen på laboratoriet at det var kommet nye retningslinjer, så T3 ble ikke tatt lenger. Skal kanskje bare bestilles hvis det er særlig grunn til det?
Kan dette være svaret?:
Sitat:
(Hentet fra denne siden)Trijodtyronin-bestemmelse er også mindre viktig i dag. Dog er det slik at T3-stigningen ved thyreotoksikose ofte kommer før stigningen av T4, og at analyse av T3 derved skulle kunne fange opp tilstander i tidlig fase. Men indikasjon på hyperfunksjon vil man nå også få av at TSH er supprimert. Skulle det være misforhold mellom supprimert TSH og fritt T4, kan analyse av T3 være et viktig supplement. Dessuten finnes tilfeller der høy T3 (og supprimert TSH) er eneste patologiske funn (T3-thyreotoksikose). S-Total-trijodotyronin ble erstattet av S-Fritt T3 hos oss sommeren 2004. Dermed unngås feilkilden "falsk" forhøyet T3 p.g.a. for mye bindings¬protein.
Ved hypothyreose er bestemmelse av T3 av liten verdi, idet det da er dårlig samsvar mellom funksjonstilstand og T3-nivå. Ofte kan således T3 være normal ved hypothyreose. Andre ganger kan T3 være "falsk" lav, altså indikere en funksjonstilstand som er lavere enn den reelle. Dette sees ved en rekke sykdommer som ledsages av svikt i konvertering av T4 til T3 (f.eks. ved lever- og nyresykdommer, dårlig almentilstand, febrilia, etter kirurgiske inngrep osv.). De diagnostiske problemer en får ved slik konverteringssvikt svekker ytterligere T3's rolle i diagnostikk av funksjonsforstyrrelser.
Det ser ut som du har funnet resonnementet bak. Godt jobba!
Jeg har lest dette før, men jeg må innrømme at jeg ikke bet meg merke i det som står litt lenger ned, sikkert fordi jeg hadde lest det på forumet allerede:
Substitusjonsterapi ved hypothyreose
Pasienter som får substitusjonsbehandling med tyroksin, skal ideelt sett ha normal TSH og normal fritt tyroksin. Ofte avviker imidlertid mønsteret noe fra det antatt ideelle, idet fritt tyroksin ofte er nær øvre grense, mens TSH er lav. En viss logikk er det imidlertid også her: Glandula thyreoidea har sviktet og produserer verken T3 eller T4. Tabletten skal erstatte både den naturlig forekommende mengde T4, men også forsyne kroppen med T4 som kan konverteres til T3. For at det skal være nok T4 også til en slik konvertering til T3, må serumkonsentrasjonen av T4 (og fri T4) være noe høyere enn vanlig. TSH blir derved også mer supprimert enn ellers. Resultatet blir fri T4 nær øvre referansegrense, TSH i nedre del av referanse¬området.
Kjekt å ha en blåstemplet faglig kilde å vise til når legen skal ha ned dosen med henvisning til at TSH er lav. Vi burde nesten hatt dette på forsiden av forumet.
Jeg skal ta med utskrift neste gang jeg går til legen, for det er tydelig at h*n ikke har lest det som står med liten skrift - og h*n har andre pasienter også (stakkars dem, sier jeg bare).
Jeg var hos fastlegen i dag og tok nye blodprøver. Spurte damene på laboratoriet om de hadde fått nye retningslinjer for standard thyreoidea-prøver, og de hadde de. De sa at disse ikke omfatter FT3 lenger, fordi det ikke har så stor verdi, og fordi det var dyrt .... ! Men legen hadde fortsatt mulighet til å rekvirere prøver av FT3dersom det var spesielle grunner til det.