Ikke så lenge siden jeg var der du sier at du befinner deg..hjertflag1 Men du må ta medisineringen din seriøst, for hver celle i kroppen trenger nok stoffskiftehormoner. Skaff deg nye prøver, og så må du nok opp i dose!
Printable View
Ikke så lenge siden jeg var der du sier at du befinner deg..hjertflag1 Men du må ta medisineringen din seriøst, for hver celle i kroppen trenger nok stoffskiftehormoner. Skaff deg nye prøver, og så må du nok opp i dose!
Jeg tør vedde på at du kommer til å se av de nye prøvene at T4 er gått ned, og TSH opp. T4 kan synke langt uten å komme ut av referanseområdet, og TSH har nå kanskje kommet opp og inn i referanseområdet (det er ganske vidt i øvre ende). Når begge prøvene dermed er innenfor referanseområdet ... da er det praktisk talt ingen leger som kommer til å varsku deg om at det går feil vei. For da har du "fine prøver", lissom. :roll:
Jeg har da fått testet TSH, T4 fritt og Anti TPO. Dilemmaet her er at de bruker andre verdier - og enhetene må konverteres. TSH måles i mIU/ml og Free T4 i NG/DL. Verdiene er TSH; 2,27 og T4 1,1. Dersom noen vet noe om dette hadde det vært kjempefint med en respons. Min lege "tror" hun stod først i køen når vettet ble delt ut. Den minste antydning om feil, og hun angriper.. Jeg er allikevel litt låst her (på Kypros) fordi alternativet er å gå til en ny - som sannsynligvis snakker dårlig engelsk og jeg har ikke peiling på om de kan noe. Her nede har de en "hang" til å fjerne kirugisk.
I tillegg var Anti TPO - 174,4 IU/ML- normal verdien skulle være <12.0 står det på mitt papir.
Jeg klør i hode, halsen, nakken... fryser, har konsentrasjonsvansker (stopper midt i setningen), hjerte raser litt. Noe rart, mat/drikke setter seg fast i halsen, som om ventilen (hvis det er det det er) ikke lukkes/åpnes skikkelig.... høres tåpelig ut.
KOrt sagt, jeg føler meg ikke bra!
Du kan se på disse lenkene som Anisa fant fram til en annen diskusjon:
http://www.globalrph.com/conv_si.htm
http://www.unit-conversion.info/metric.html
http://www.unc.edu/~rowlett/units/sc...ical_data.html
Eller du kan hoppe rett til fasiten, som jeg har stilt opp etter beste evne og skjønn:
TSH: Omregning ikke nødvendig.
Fritt T4: 1,1 ganges med 12,87 og blir 14,157, eller avrundet, 14,2 pmol/L.
Så nå er du tilbake i 2007, for å si det sånn.
Med det tallene på anti-TPO som du har er en sannsynlig årsak at kjertelen produserer stadig mindre pga (pågående) Hashimotos. Det må kompenseres med mer medisin, ellers er du ute og kjøre.
Jeg har også hatt noen svelgevansker. En mulig forklaring er at tungeroten vokser, det er ikke uvanlig. Bare fort deg å få satt opp dosen før du lærer enda mer om symptomene på dårlig regulert lavt stoffskifte. Lykke til!
Takk! :) Levaxin... øke dosen??
Ja, for du skyter på et mål som beveger seg - i feil retning, med stadig lavere egenproduksjon av hormoner.
Jeg regner med at legen din er temmelig blank, så det du kan gjøre er å ta fram pakningsvedlegget til medisinen. Der står det sannsynligvis noe om at vedlikeholdsdosen er 1,6 eller 1,7µg pr. kilo kroppsvekt. Bare å regne ut. Tallet sier noe om hvor dosen skal være når kjertelen ikke lenger produserer nevneverdig.
Den dosen du tar nå tilsvarer 91,7µg, og en kroppsvekt på 54 - 57 kg.
Dette er nota bene bare en tommelfingerregel, og det kan være variasjoner. Jeg har en venninne som tar 100µg + 150µg hver tredje dag etter å ha fjernet kjertelen da hun var ung, og hun veier bestemt ikke så mye som 70 kg ... Så det er noen som må opp i 2µg pr. kg kroppsvekt.
Jokeren oppi dette er hvor mye kjertelen din ennå produserer. Det er umulig å finne ut ved hjelp av prøver. Så du må bare forsøke deg fram. Prøv å øke med 12,5µg hver fjerde uke. Ta prøve om morgenen den dagen du øker, ta tablettene etter prøven (for all del ikke før, det påvirker verdiene). Du skal da se en gradvis økning i T4, og at TSH synker. Ikke la deg skremme om T4 blir relativt høyt og TSH blir lavt, det er ganske vanlig.
Den mest interessante prøven er den du tar når du føler deg vel uten å bli oppskrudd. Da har du et labtall for T4 som kan være behandlingsmålet ditt.
Når du kjenner at du nærmer deg kan det være lurt å la det gå litt lenger tid mellom økningene, og eventuelt øke i enda mindre steg, så har du en forsikring mot at det tipper over.
Hei,
Tusen takk, det er veldig godt å ha noen å konferere med, særlig med den legen. Jeg satser på å komme inn til henne på mandag, tenker litt på å be om å bli henvist til en endokrinolog.
Jeg har fått beskjed om at min kjertel ikke produserer i det hele tatt. Den skrudde seg bare av. Har sjekket dette i etterkant og fikk da beksjed om at det var kronisk.
Jeg veier 78 kg... da får jeg regne litt. I tillegg, har medisinene mine gått ut på dato, den 11/2010. Regner med at dette kan være en medvirkende årsak til situasjonen jeg er i nå. Huff.... dette var en lærepenge!
Det er godt mulig tablettene du har er for svake pga datoen, men det er uansett for liten dose, det som du har nå. Ut fra kroppsvekten skal du ha en dose et sted rundt 125 - 150µg.
Så da kan du like godt gå opp til 112,5µg med det samme. (Hvis du har 50µg tabletter blir det 2 vs. 2,5 tabletter annenhver dag.) Du har så vidt jeg husker tatt en blodprøve allerede, så da er det ikke noe å vente på.
Det er ikke alltid en positiv opplevelse å komme til endokrinolog, og om det ikke er noe veldig spesielt med situasjonen din, så er det liten vits. Det er bedre å ta et problem av gangen, og du har et konkret problem å jobbe med nå -- få opp dosen i riktig tempo til et sted hvor du har optimalt utbytte.
Om legen din er vanskelig, så bruk det at kjertelen ikke fungerer lenger + det som står i pakningsvedlegget for alt det er verd.
Lykke til! vink11
Da gjøre jeg det... kjempefint.