-
Amour eller levaxin?
Hei! :D
Jeg har fjernet sk.kjertel pga.kreft.
Jeg tar 125 mg levaxin.
Jeg har brukt levaxinen 4 uker.(Aldri brukt dem før)
Jeg har fått målt TSH og FT4
TSH: 0,76
FT4: 16,5
Dette ligger innenfor referanseområdet.
---MEN formen er ikke bra.
Flere symtomer på lavt stoffskifte.
Det bør gå 10 uker før eventuell dosejustering.
Hvorfor?
Slik jeg har forstått det kan man ha symtomer 2 mnd. etter at idealdose er funnet, stemmer det?
Bør jeg gi levaxinen litt tid, og/eller er det problemfritt å prøve Amour en periode for å se om den gir bedre virkning - raskere?
Hva går konsultasjon ut på på balderklinikken - i korte trekk?
Håper du kan hjelpe. :)
Klem Siri-piri :D
-
Det er opplest og vedtatt at de med skjoldkjertelkreft skal ha TSH veeeldig lavt.
Når hadde du scan, og til den mp man jo ha veldig høy TSH?
Det vanlige er å gå uten levaxin etter operasjonen, og så ha scan når TSH er høy n ok, og så begynne på levaxin. Normal dose blir gjerne 175µg når kjertelen er fjernet.
Du hadde prøve 4 uker etter levaxinstart, ikke sant?
Det tar litt tid før levaxin virker.
Det er opplest og vedtatt at man skal måle 6 uker etter doseendring tidligst, fordi TSh tar ofte 6 uker til å gå opp eller ned ferdig. Den er sen til å reagere.
Jeg synes at du skal be om en ny prøve om et par uker når det er gått 6 uker, istedenfor mange uker til, for du skl jo få TSH enda lenger ned (ihvertfall på 0,3) og dessuten så trenger mange ft4 på 17 eller mer.
Og tilskudd med litt liothyronin er bra for sånne som har fjernet kjertelen siden de ikke lager t3 lenger.
-
----------hadde bare leger ved radiumhospital sagt det du sier.....
De trengs kyndige folk til å informere om stoffskiftesykdommer i helsevesenet. Ingen som har fortalt meg dette.
Jo- jeg tok stoffskifteprøver etter 4 uker. Og ja - jeg hadde høyt TSH ved inntaket av dden radioaktive jod og påfølgende helkroppscintigrafi.
Da gjør jeg som du råder Nora! Tar ny prøve etter 6 uker.
----Og TUSEN takk for presist og godt svar :D
Jeg må bare spørre, hvor
er det opplest og vedtatt at de med skjoldkjertelkreft skal ha TSH veeeldig lavt? ..Bare så jeg har noe dokumentert å gå tilbake på.. :)
Tusen takk igjen nora!
Stor klem fra Siri-piri :)
-
Det er så elementært at jeg ikke husker hvor det står, men jeg tror jeg kan finne tusener av referanser på dette, hvis ikke hundretusen.
Hvis en har hatt kreft i skjoldkjertelen så må han ha lav TSH.
Det fins til og med graderingeer på hvor lav TSH man trenger etter hvilken type kreft man hadde.
Google på thyca, og det er masse linker om thyca (thyreoideacancer)
http://www.thyca.org/
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/7/3285 og flere artikler
http://jcem.endojournals.org/cgi/conten ... 84/12/4549
http://www.thyroidmanager.org/Chapter18 ... rframe.htm thyroidmanager er en veldig bra site for alt mulig om skjolbruskkjertelen
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... id=1639933
Vil bare bemerke at noen får problemer med biskjoldkjertlene etter en slik operasjon.
Det kan være forbigående, eller permanent.
De må da ta store doer kalcium hver dag og noe D-vitamin eller en analog til aktivt D-vitamin. Jeg ser at de i utlandet ofte får vanlig D-vitamin.
-
cancer i thyreoidea
Dersom du har hatt kreft i skjoldbrukskjertelen, bør TSH ligge så nært 0 som mulig for å forhindre at kreften blusser opp igjen
-
Dersom du ikke føler deg i form kan det være at du trenger at T4 er høyere hos deg, selv om det ligger innenfor normalområdet.
-
TSH, t3, t4?
Hei!
Jeg har spørsmål angående noen nylige stoffskifteprøver.
Tatt på din lege, på røde kors klinikken i Oslo.
Verdiene skal ifølge fastlege være normale – og innenfor referansevedien de har på klinikken.
Jeg stiller likevel spørsmål.
Han det gjelder, kan ha symtomer som likner symtomer på lavt stoffskifte. (Men de kan være andre psykiske faktorer som gjelder også.Bl.annet Spiseforstyrrelse. Angst.) Men jeg synes likevel det er verdt å undersøke nærere, for å være 100% sikker.
Symtomer vedkommende har er blandt annet svettetokter, svimmelhet, stiv musklatur, deprimert.
Verdiene:
S-fritt trijodtyronin 4,7 (normalverdi 2,3-5,7)
S- fritt tyroksin 17,7 (10 -22)
S- TSH 1,5 (0,20 – 4,2)
Andre:
Vitamin B12 295
Håper noen kan hjelpe. På forhånd takk!! :)
-
Så vidt jeg kan se så er stoffkskifte prøvene dine helt perfekte. Ønsker mine så sånn ut jeg!
-
Prøvesvar. Hjelpe?
Hei!
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å "lese ut" noen prøvesvar.
Jeg skriver opp svar fra to stykker....
TSH: 2,2 (0.30- 4.0)
T4 14,1 (10.0- 19.0)
TSH 3,5 (0.30- 4.0)
T4 14,2 (10.0- 19.0)
Jeg har hørt noe om at verdiene(aldså TSH og t4) også skal stemme i forhold til hverandre. Er det noen som kan noe om dette?
På forhånd takk for svar!
Siri
-
Hei Jeg går ut ifra at du ikke tar levaxin, siden du ike skriver om det .....I så fall så vil jeg nevne at ft4 er littegrann under midten i begge tilfaller. Noen vil ha det greit da, men andre ikke. Jeg vet om to som var hypo med en ft4 på 17 men det ermer sjeldent.
Men TSH-en her forteller at kroppen vil ha noe mer stoffskiftehormon. TSH her roper etter litt mer, og ft4 er i nedre halvdel. Så TSH og ft4 stemmer overens her.
Det er skrevet noen artikler om dette, og hvert menneske har et individuelt "set piont" , punkt hvor hypofysen synes ft4 skal være. det er på 15 hos noen, 16 ellr 17 eller noe, men de har sitt individuelle sted hvor kroppen synes den skal være. Hvis ft4 blir høyere eller lavere enn dette, da begynner TSH å gå opp og ned ganske mye.
Normal TSH er ganske tett ved 1, men det er individuelt også. det er hvert år noen få som melder seg på forumene som får thyroxin når TSH er 5 eller 6 som ikke var dårlige og som blir verre på thyroxin. De er muligens noen av de få som ikke har cirka 1 som normal TSH.
Jeg vet om noen som har 20 som normal TSH her i Norge. Hun har ft4 akkurat som oss andre.