Sv: Kroppen tar ikke til seg Levaxin
Jo, det vi spiser ender jo opp i blodet, hvis tarmene tar det opp da.
Og Levaxin inneholder syntetisk produsert T4 - et forholdsvis stort molekyl som har sine vansker med å diffundere tarmveggen.
En kan aldri regne med at mer enn 80% klarer dette under de aller gunstigste forhold.
Så det er bare det at hun må overmedisiners for å få den korrekte mengde. Kan jo tyde på at bare 30% klarer det i dette tilfellet.
Men ville de ikke forsøke om et naturlig hormonprodukt ville være bedre for henne ?
Min frustrasjon skal jeg ikke gå ut over dere (som sikkert har nok), hvorfor skal de på død og liv kjøre på med Levaxin på mennesker som kanskje kunne få det bedre på et annet produkt ?
Jeg kjenner ingen andre sykdomsgrupper som behandles slik !
Og det gjør meg både forbannet og trist at vi ikke får alternativer som alle andre.
Soya hindrer også opptak av stoffskiftemedisiner, i alvorlig grad også. Hvis det er interessant for deg kan jeg skaffe en link som du kan lese mer om dette.
Dere kan - om hun tåler dem - forsøke den gestagenbaserte p-pillen cerazette. Den inneholder ikke østrogen og vil som sådan ikke hemme virkningen av levaxin.
Forøvrig enig med n`Finn. Om noe ikke virker så er det kanskje greit å forsøke noe annet.... som også er tilgjengelig (om enn mer vanskelig).
Hei Blondie,
Gjerne en link.
Har skjønt at jeg/vi bør lese oss litt opp litt mer nå. De bare øker og øker dosen.Jeg snakket litt med legen ang Liothyronin, men fikk til svar at forskning og resultater her var sprikende i forhold til at det ville ha noen virkning. Iflg legen kunne også Liothyronin gi en del bivirkninger, og klarte vel egentlig å "skremme" henne såpass at hun takket nei enn så lenge.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
amo
Fikk tips om å tygge tablettene for så å se om det ville endre inntaket. Noen som har erfaring med dette?
Ingen personlig erfaring, Amo kram1 Men det har andre, endda forskere der har fundet ud af at knuste piller virker bedre end slugt hele. Læs om det her: Knust til pulver bedre end hele tabletter.
Hvad med en forsøgsperiode med 10-20% reduceret Levaxin knust til pulver, blandet op i f.eks. lidt æblecider, slugt sammen med 250 mg C-vitamin, skyllet ned med yderligere lidt mere æblecider - alt det til natten. Det er en kombination af alle de "metoder/tips", der har vist sig at fremme optagelsen af thyroxin hos folk med "vanskelige tarme" eller af andre årsager hvor medicinoptag er forringet. smilja1
Sv: Min datter på 17 bruker 400 mcg levaxin hver dag
Hardisken er jo av og til litt vanskelig tigjengelig, så jeg tenkte ikke på å peke på doserutiner, eventuelle andre medisiner og kosttilskudd.
Ta iallfall Levaxin alene og i lang tid fra andre medisiner, kan jo prøve mat også. Jeg så også den meldinga med at knusing av tabletten fører til høyere opptak hos noen.
Å smelte tabletten under tungen vet jeg ikke om er mulig med Levaxin. T4 er et såvidt stort molekyl at det ikek kan diffundere i munnen, men tilførsel av spyttenzymer er også en mulig hjelper.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Å smelte tabletten under tungen vet jeg ikke om er mulig med Levaxin. T4 er et såvidt stort molekyl at det ikek kan diffundere i munnen, men tilførsel av spyttenzymer er også en mulig hjelper.
Det er mulig å smelte den. Jeg opplevde smaken som "søt gips". Jeg vet ikke om molekylet kan tas opp eller ikke, men spytt kan jo kanske bidra til å bryte ned tabletthjelpestoffene sånn at "hovedsaken" tas bedre opp.
Det var jo en opplysning som er nyttig for noen.
Og til hvorfor noen opplever det som bedre så smelte den under tungen er nok uvisst, men noen har det klart for seg !
Samme kan det være, for dem det funker for er det jo en fin sak.
En kan bli linket til grupper som vanskelig gjør matopptaket, men vi er jo vant til å bli psykiatriforklarte ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
amo
Hei Blondie,
Gjerne en link.
Har skjønt at jeg/vi bør lese oss litt opp litt mer nå. De bare øker og øker dosen.Jeg snakket litt med legen ang Liothyronin, men fikk til svar at forskning og resultater her var sprikende i forhold til at det ville ha noen virkning. Iflg legen kunne også Liothyronin gi en del bivirkninger, og klarte vel egentlig å "skremme" henne såpass at hun takket nei enn så lenge.
Her kan du lese på norsk. Soya er gift for oss med stoffskiftesykdom. Derfor viktig å lese inneholdsdeklarasjonen på mat og piller.
Liothyronin brukte jeg i 10 år fordi jeg angivelig ikke omdannet nok fra T4 til T3. Så skal man ha belagg for å bruke dette bør man feks ha prøver som viser at FT4 ligger midt i referanseområdet, mens FT3 ligger i nedre. Slike prøvesvar gir signaler om problem i omdanningsprossessen. Nå bruker jeg Erfa (skjoldbruskkjertelhormon av svin). Mye bedre for meg.xx9
Har ikke hørt om å tygge tablettene, men takk for tipset. Jeg selv står opp om natten å tar dem for å ha mest mulig tom mage... Sliter selv med å få utbytte av Levaxin. vis vi kommer noe nærmere svar må vi utveksle. Har vært på hypofysesvikt-test. Avventer svar....