Sv: Ferdig mat - Saus på glass/Poseretter
Ja, det er mye som tyder på at nordnorsk tradisjonsmat er noe som duger bra. Kommer selv fra de nordlige trakter og det gikk selvfølgelig mye på ulike typer fisk med torskerogn som favoritt. Visse unntak for eksempel mat med margarin istedenfor smør. En etterlevning etter krigens substitutter. Det som er trist er at det er så mye tilsetningsstoffer i alt og antibiotika i fesken åssåvidere. Man må lese og bli klok og regne med mere jobb på kjøkkenet. Men det er jo arti også å ha kokt i hop noe godt fra grunnen av!!!
Jojo, men han helgemann slenger bare snøret ut av soveromsvinduet og sveiver han inn med (sensureret)
Men mobbing til side (godt ment Helge).
Man har et forferdelig fint matfat i Norge, og vi bør jo benytte det istedenfor å la pizza/kulturen ta overhånd.
Tradisjoner er ikke viktige for tradisjonenes skyld, men noen av de har virkelig viktige oppgaver.
Greit å ha fiskestang til hånde, hehe! Det har vært mye propganda mot tradisjonsmat oppigjennom den moderne tiden. Folk stapper i seg lettprodukter og tror de gjør det rette, men så går de ikke ned i vekt for levra må jo jobbe med alle giftstoffene først. Nå vil de jo at alle skal bli veganer, pga ku-rap og fis. Hvordan i all verden skal det gå med folks helse da?!!!! Alle må mase på legen om resept på b12 og må betale 230 kr for en boks med 100 tabletter av svak sort. Dette ble kanskje å gå litt utenom tråden men måtte bare slenge ut mitt fiskesnøre litt.:wink:
Dette er deilig befriende og sagt og bevist av mange!!!!:
http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Et annet problem med ferdigmat er soyalecithin. soya er en av skjoldbrukskjerelens største fiender. De har det oppi alt mulig SL er et illeluktende avfallsprodukt som det var vanskelig å bli kvitt helt til de fant på å putte det i allslags mat. Ikke rart at sjokolade gir kviser!!!!
Å? Et avfallsprodukt som med alt annet... *uff*
ruth2: Har skrevet ut oppskriften. Spent å prøve den! :mrgreen:
Ja kjekt nok! Mannen som utviklet og innførte soya-melk til vesten (Harry Miller, an American-born Seventh Day Adventist), lege og: dadatata (fanfare), kirurg på skjoldbrukskjertler. Fint å kunne fikse det man har ødelagt og få betalt for altihop samtidig!!!!
Link er bra
http://www.preventdisease.com/news/a...0106_soy.shtml
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jojo, men han helgemann slenger bare snøret ut av soveromsvinduet og sveiver han inn med (sensureret)
Men mobbing til side (godt ment Helge).
Man har et forferdelig fint matfat i Norge, og vi bør jo benytte det istedenfor å la pizza/kulturen ta overhånd.
Tradisjoner er ikke viktige for tradisjonenes skyld, men noen av de har virkelig viktige oppgaver.
Nå traff du nesten blink.... :D Hadde jeg hatt soverommet vendt nedover, så hadde jeg hatt fjæra rett utenfor soveromsvinduet mitt... :mrgreen: Men det måtte nå bli et langt kast, siden ei kai står i veien... :lol:
Ja, det finnes mye godt og bra i den nord-norske kostholdet. Men ikke alle klarer, og liker lever og rogn. Men vanlig koktorsk eller sei, er jo godt! Særlig med smør og bacon til.
Er enig at vi har det egentlig bra her vi bor. Men nå har de fleste ikke tid, eller ork å lage mat, særlig familier som 9-16 jobb, hvor både mor og far jobber, og barna skal på trening, musikkøvning, osv. Da er det jo lett å ty til lettvinte løsninger, og det tjener jo ferdigmatprodusentene grovt på!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Ja, det er mye som tyder på at nordnorsk tradisjonsmat er noe som duger bra. Kommer selv fra de nordlige trakter og det gikk selvfølgelig mye på ulike typer fisk med torskerogn som favoritt. Visse unntak for eksempel mat med margarin istedenfor smør. En etterlevning etter krigens substitutter. Det som er trist er at det er så mye tilsetningsstoffer i alt og antibiotika i fesken åssåvidere. Man må lese og bli klok og regne med mere jobb på kjøkkenet. Men det er jo arti også å ha kokt i hop noe godt fra grunnen av!!!
Man vet, og viste at oppdrettslaks er rene gift bomben, men nå har funnet at man blir kvikksølvforgiftet av å spise brosme. Blåskjell kan man dø av, og reinkjøtt er godt bestrålt med plutonium.
Sant som du sier, man må lese og atter lese på produkter, før man kjøper de, og setter i gang med matlagingen.
Så da er nok Back to basics det beste....
Goitt å flir litt medt oppi elendiheita. Enig med deg om tidspress og moderne familieforhold. Er selv hjemme med 4 små, (kan det siden jeg er freelance musiker) nok å gjøre, men har sluttet med posemat og allslags kommersielt tull fordi det er så mye helseskadelig i det. I begynnelsen tenker man at det bare ikke går, men etter en kort stund ble det bare befriende. Kan gå i butikken målrettet og trenger ikke å la meg friste hverken når det gjelder mat eller kosmetikk. Man finner frem til gode løsninger. Sier ikke at jeg alltid klarer det men utgangspunktet er iallefall forandret nå! Skal begynne å lage yoghurt, is, brus og sjokkis (lørdagsgodter til unger og voksne!!!) såpe, shampo, tainnkræm også, men blir det nok hjemmebusiness av det også. Kun ment som oppmuntring, sier ikke at du bør gjøre det samme.vink11
Helge sa:"Man vet, og viste at oppdrettslaks er rene gift bomben, men nå har funnet at man blir kvikksølvforgiftet av å spise brosme. Blåskjell kan man dø av, og reinkjøtt er godt bestrålt med plutonium."
Sorry vet ikke helt hvordan man siterer her. Gammeldags på det området også blitt. hehe
Det der er selvfølgelig problematisk og jeg syns det er skremmende at også det man tror er ferskt og reint blir messet med. Har tenkt på å finne bønder og slaktere etc som gjør ting på gamle viset men har ikke kommet så langt enda.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Goitt å flir litt medt oppi elendiheita. Enig med deg om tidspress og moderne familieforhold. Er selv hjemme med 4 små, (kan det siden jeg er freelance musiker) nok å gjøre, men har sluttet med posemat og allslags kommersielt tull fordi det er så mye helseskadelig i det. I begynnelsen tenker man at det bare ikke går, men etter en kort stund ble det bare befriende. Kan gå i butikken målrettet og trenger ikke å la meg friste hverken når det gjelder mat eller kosmetikk. Man finner frem til gode løsninger. Sier ikke at jeg alltid klarer det men utgangspunktet er iallefall forandret nå! Skal begynne å lage yoghurt, is, brus og sjokkis, såpe, shampo, tainnkræm også, men blir det nok hjemmebusiness av det også. Kun ment som oppmuntring, sier ikke at du bør gjøre det samme.vink11
Litt galgenhumor må til... :D
Høres befriende ut, å være freelance. Styre dagan slik du vil, og har krefta til. Men sia du har 4 små, kan det ikke være så lett å være freelance da?
Det e jo lett å bli oppgitt og deprimert, slik æ kan bli. Men æ må nok sette orken (tiltakslysten) til, for å få mat i skrotten.
Hjemmelaget brus er det lenge sia æ har smakt. Mamma laga det en gang da æ va tenåran. Va faktisk godt! Huske ho stod å rørte det ut i en stor gul klesbalje... hjertflag1
Ongan dine e heldig som har en mor som e så bevist på maten, slik du e! :cool:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Helge sa:"Man vet, og viste at oppdrettslaks er rene gift bomben, men nå har funnet at man blir kvikksølvforgiftet av å spise brosme. Blåskjell kan man dø av, og reinkjøtt er godt bestrålt med plutonium."
Sorry vet ikke helt hvordan man siterer her. Gammeldags på det området også blitt. hehe
Det der er selvfølgelig problematisk og jeg syns det er skremmende at også det man tror er ferskt og reint blir messet med. Har tenkt på å finne bønder og slaktere etc som gjør ting på gamle viset men har ikke kommet så langt enda.
Du har en knapp som hete "Siter" nederst til høyre i hver tekst rute.
Man tror jo det, ja. Men så blir man lurt trill-rundt. :sad:
Håper du finner de som ennå slakter på gammeldagsvis, selv om de er i flertall.
Takk for hjertevarmende oppmuntring!!! Jeg var ikke så bevisst før. Da eldstemann (5 år nå) var i magen trodde jeg at jeg var så sunn fordi jeg gikk over til aspartam saft og brus. Hadde hybelkropp da, hehe. (Campingkropp er vel noe annet?)Husker ikke helt hvordan det snudde... Jo, jeg begynte å finne ut at det er mye lureri i verden og såg at dette gjaldt også ikke minst helse. Denne la oss kalle det noe så pretensiøst som "oppvåkningen" har faktisk gjort underverk for psyken også!!!
Mindre synging i det siste, men det kommer!
Jeg kan poste oppskrifter her senere når jeg finner på noe bra. Bare arti!xx9
Her er en god betennelseshemmende te og innpakningskur for skjoldkjertelen:
kanel, kayennepepper (så mye du tør, det er bra for magen og hjertet også!!!)og gurkemeie blandet med raspet eple og varmt vann selvfølgelig. Honning for de som kan og vil ha søtsmak.
Samme krydderblanding (uten eple, hehe) blandes med gee-butter og smøres på halsen. Tull rundt et skjerf og slapp av så lenge du gidder. Det lukter godt også. Hjelper på strumaen min.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
annis
Ja kjekt nok! Mannen som utviklet og innførte soya-melk til vesten (Harry Miller, an American-born Seventh Day Adventist), lege og: dadatata (fanfare), kirurg på skjoldbrukskjertler. Fint å kunne fikse det man har ødelagt og få betalt for altihop samtidig!!!!
Link er bra
http://www.preventdisease.com/news/a...0106_soy.shtml
Ikke rart verden er korrupt... Det blir jo som å gi med den ene hånda, for så å ta igjen med den andre... Det er vist moderne nå i dag, og ha en slik holdning. Man ser det over alt, legemiddelsindustrien, politikerene, osv.