Sv: Vår alles Kari tråkker i salaten
Helt enig i at det hun nå har gjort er veldig provoserende. Dette viser at hun faktisk ikke eier peiling i det hele tatt og at hun kunn skulle få lov til å være trener for helt friske mennesker.
Jeg mener hun burde gå ut offentlig å unnskylde sin uvitenhet. Dette mener jeg vil få mange der ute til å føle seg ennå mindre verdt. ÅÅÅÅÅ som jeg skulle ønske hun satt i samme rom som meg nå for da skulle hu virkelig ha fått passet sitt påskrevet, utrolig sier jeg bare.
Jeg håper dette faktisk får konsekvenser i den forstand at hun ikke vil få så mange kunder. Makan til arrogansedesp2
Vet ikke om jeg tør å skrive det engang jeg, men jeg er faktisk enig i mye av det hun skriver på bloggen sin. Hun langer blant annet ut mot en usunn livsstil, og må si jeg kjenner meg igjen i mye av det. Og det er klart, hadde jeg syklet til butikken, gått istedenfor bil til ulike ærend, ville jeg forbrukt flere kalorierer. Det er et samfunnsproblem at livvstilen vår har blitt mer stillesittende enn tidligere, før var det mer fysisk arbeide osv. Jeg la på meg over 30 kg etter svangerskap, det samme som Kari J, men forskjellen på oss var at hun fikk de fort av men jeg fortsatt har de 5 år etter. Men nå skal jeg ha de vekk, og håper jeg kan klare å få det til. Og jeg vet at det som gjør det vanskeligst for meg er at jeg elsker sjokolade, og det er det mange kalorirer i. Hadde jeg bare spist grønt istedet kan det jo tenkes at jeg hadde veid noen færre kg. Og det går jo på livsstilen min.
Problemet mitt er jo at jeg ikke har hatt ork eller overskudd til å gjøre noe med det før nå, og det burde Kari J tenke litt på. At det er mange som ikke er friske nok både mentalt og kroppslig til faktisk å være mer i bevegelse. Og da blir det vanskelig.
Det må da gå ann å ha to tanker i hodet på én gang.
1) man blir f.eks fet å spise for mye/galt
2) man blir f.eks også feit av å spise antidepressiva eller en del p-piller for å nevne noen
3) man kan f.eks være genetisk disponert
4) man kan f.eks ha stoffskiftesykdom
5) man kan f.eks ha diabetes
6) man kan f.eks unnlate å bevege seg
(Vi kjenner ikke alle mulige punkter på denne lista)
På hver av disse tingene kan man tenke seg en skala fra 1 til 10... dersom man har utslag 10 på ett eller flere områder vil sjansen for at man er overvektig øke... Og jo høyere samlet "poengsum - jo større sjanse for at man er overvektig/jo høyere innsats må det til for å holde vekten.
Å avfeie alle som har noen kilo for mye som "late og selvforskyldte" er for lettvindt. Det blir som å gi alle som er deprimert skylden for at de ikke klarer "å ta seg sammen"...
Hvor mange av oss her inne har ikke hatt "depresjon" hengende som en trusseldiagnose... som viste seg å ha et fysisk opphav?
Med det mener jeg heller IKKE at vi skal sette oss tilbake i sofaen og fraskrive oss ethvert ansvar. Men vi skal godta de tre T-er (Ting Tar Tid)... og at det som for en frisk kropp kan være så enkelt som "to treningsøkter i uka og å avstå fra brus og sjokolade" kanskje krever mer innsats, eller er nesten umulig når man også har andre faktorer som yter motstand.
KJ - har noe rett, men hun har overforenklet så grovt at utsagnene framstår som løgn...
Først sagde Kari, som kom Damen....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Og det går jo på livsstil.
Man bør hellere sige: "for mig går det jo på livsstil". Ved at generalisere beskrives mange af os som dovne grovædere der ikke gider bevæge sig ("forbrænd mere end du spiser") og er selv ude om vores enorme, ulækre, myxødematøse kroppe (ironi anvendt). :wink:
Vi fraråder at fortsætte i "forbrænd mere end du spiser"-sporet hvis tråden skal forblive åben.
Jeg forstår driftsjefens anmodning.
Likevel må jeg få si til damen at vi er en kjemisk fabrikk som styres av våres egenproduserte hormoner.
Du elsker sjokolade - ok - hvorfor ?
Eller - hvorfor elsker ikke en annen person sjokolade like mye da ?
Jeg syns ikke det er grunn til å utdype dette nok en gang ?
Men jeg syns jo ikke du skal frykte for å skrive dine egne meninger.
Enten bør du lyse litt på dem selv - og analysere, eller la oss få lys på dem ?
Hva som er best ?
Jeg tror at mye av dette vi bli historie når (om) vi får en eller annen form for prøve/test som virkelig kan vise opptak av ulike vitaminer/mineraler. Jeg tror bestemt at cravings har sitt opphav i utilfredsstilte behov. Enten for energi generelt eller for bestemte vitaminer/mineraler/"stoffer". Men å finne ut av det... i sær når legemiddelprodusentene er mer opptatte av å selge ... (patenterte) legemidler, det ligger nok dessverre fjernt.
Selv er jeg meget nysgjerrig og meget skeptisk på hårmineralanalyse. Fordi jeg er litt skeptisk på de kosttilskuddene jeg tar. De har så langt utvilsomt hjulpet, men hvordan skal jeg vite når nok er nok?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Enig. :mrgreen: Indtil for 3-4 år siden kunne jeg dræbe for et stykke chokolade eller mange. Nu er den ligegyldig og endda føles frastødende.... hvorfor? Det ved jeg ikke.
I samme tidsrum flyttede min kropsfedt sig, så jeg nu er to tøjstørrelser mindre, meeen.... i kg og gram vejer jeg præcis det samme som før: for meget. Med 25 år med grøn mad, arbejdstid 24/7 på 10-14 timer i døgnet, med hårdt arbejde dvs. hele tiden i bevægelse - burde min "livsstil" være perfekt til at lokke kiloerne væk. Men det vil de ikke. Hvorfor? Nytter nok ikke spørge Kari, vel? :mrgreen:
Flere, der ønsker træde i salaten? ikkemig1
Jeg var i min mors bursdag i dag, og fikk servert god middag og riskrem (norsk tradisjonsdessert) som hun hadde laget til den nærmeste familien.. Veldig koslig syns jeg, helt til min onkel uttalte, midt i riskremen, at han ikke skjønte hvorfor folk ble så provosert over Kari J. Han var helt enig i at overvektige folk var late og spiste for mye osv.,og tok selvfølgelig utgangspunkt i seg selv.
Ok..
Hvis alle var helt genetisk like, hvis alle hadde lik økonomi, hvis alle hadde vært fullstendig friske uten hypothyreose, multiple beinbrudd osv., hvis alle hadde like muligheter til å trene, hvis alle hadde vokst opp slik at de fikk lik psykologisk profil og (f.eks uten traumer) osv osv... Jo, da skulle jeg snart begynne å bli enig med Kari J.
Jeg må si jeg er meget provosert over hennes helt manglende evne til å nyansere. Du ER feit ?! Og hun er eksperten? Onkelen min, som jobber med regnskap, kan til dels unnskyldes der han satt lettere sliten etter jobb, med riskremen vellende i munnen.. (Han var ikke vanskelig å "snu" heller) Men Kari J? Hun burde vel hatt tid til å tenke seg om et utall av ganger?
Tenk bare på hvor ulike vi er.. Det er et hav av nyanser og forskjeller...
Et eksempel: Min familie har ferie. Min mann rører seg meget lite, og spiser mye og går ned i vekt. Jeg spiser ganske lite (lavkarbo) ikke fordi jeg ikke syns jeg kan, men fordi jeg er i mangel av matlyst. Jeg går tur nesten hver dag, men legger på meg 2 kg. Jeg har hypotyreose, min mann er frisk.
Så da er vel jeg den late og potensiellt feite her??
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Driftssjefen
Først sagde Kari, som kom Damen....
Man bør hellere sige: "for mig går det jo på livsstil". Ved at generalisere beskrives mange af os som dovne grovædere der ikke gider bevæge sig ("forbrænd mere end du spiser") og er selv ude om vores enorme, ulækre, myxødematøse kroppe (ironi anvendt). :wink:
Vi fraråder at fortsætte i "forbrænd mere end du spiser"-sporet hvis tråden skal forblive åben.
Beklager. Har rettet det, trodde det var tydelig nok at setningen pekte på den foregående. Nå bør det være klart. Skal ikke si noe mer i tråden jeg i tilefellet jeg skriver noe som gjør den blir stengt.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg forstår driftsjefens anmodning.
Likevel må jeg få si til damen at vi er en kjemisk fabrikk som styres av våres egenproduserte hormoner.
Jeg syns ikke det er grunn til å utdype dette nok en gang ?
Men jeg syns jo ikke du skal frykte for å skrive dine egne meninger.
Enten bør du lyse litt på dem selv - og analysere, eller la oss få lys på dem ?
Hva som er best ?
Jeg forstår og vet hva du mener n`Finn, var nok kroppen min som gjorde at jeg hadde suget. Suget er ikke der like mye lenger, men vanen min med å spise det er der fortsatt. Og det mener jeg er min uvane. Jeg trenger ikke spise den selv om jeg elsker den. Har nå hatt 2 uker uten, og det har gått glimrende det selv om jeg hadde enormt sug den første uken. Men jeg er sikkert på at den smaker like herlig som tidligere, så mine erfaringer er ikke som Anisas. Har jeg fått advarsel fra driftledelsen over her om at tråden blir stengt hvis jeg skal skrive hva jeg mener, så da gjør jeg ikke det. Men jeg skal fortsette å gå turer...
Edit: bare for å legge til, jeg har ikke sagt et eneste ord om å være lat, eller overspise. Jeg har forøvrig gått om 10 kg siden jeg skiftet til Tyroid i februar. Men føler meg ikke truffet av salatkari for det.
Det er på Dansk "risalamang", eller risalamande på "fint". Om mondieu - det er fint da :)
Også en tradisjonsdessert i Danmark vil jeg tro.
Jo, det er jo nettopp det at ikke alle andre er som en selv da.......
Vi er ikke en eneste uniform biosaus med to sko under oss.
Noen må lære det en eller anne gang.